ציקי ז"ל, טובה, ענבר והדר בהט (צילום: אלבום פרטי)
ציקי ז"ל, טובה, ענבר והדר בהט (צילום: אלבום פרטי)

20 שנה לפיגוע במקסים: "כל רגע חקוק בזיכרון"

היום לפני 20 שנה פוצצה עצמה מחבלת מתאבדת מג'נין במסעדת מקסים ורצחה 21 ישראלים. "היה לי ברור שאני בוחרת בחיים", אומרת טובה בהט ששכלה בפיגוע את בעלה ציקי, "יחד עם זה מדממים מבפנים, כואבים מאוד ומתגעגעים מאוד. הכאב לא מתקהה, פשוט לומדים לחיות איתו. הוא שם, הוא לא הלך לשום מקום"

פורסם בתאריך: 4.10.23 15:56

ביום שבת, 4 באוקטובר 2003, פוצצה עצמה מחבלת מתאבדת במסעדת מקסים וגבתה את חייהם של 21 ישראלים. 20 שנה חלפו מאז, והפצע רחוק מלהגליד.

את צלקות היום הזה תישא איתה טובה בהט לעד. כשהיא ומשפחתה – בעלה וציקי (צבי) ושני ילדיהם ענבר (5.5) והדר (3) – סיימו את ארוחתם במסעדה, קם ציקי לשלם בקופה. באותו רגע פוצצה המחבלת את חומר הנפץ שנשאה על גופה, והוא נהרג. הדר נפצע אנושות מרסיס שחדר לראשו וגרם לו נזק מוחי נרחב. חייו ניצלו בנס, ואחרי שלושה חודשי אשפוז בקריה הרפואית רמב"ם, הוא הועבר לשיקום ארוך ואינטנסיבי שנמשך שנתיים בבית לוינשטיין.

טובה, איך את מרגישה ביום השנה ה-20 לפיגוע?

"אני בסדר. אנחנו עולים לקבר בתאריך העברי, ח' בתשרי, יום לפני ערב יום כיפור, אבל ברור שגם התאריך הלועזי, 4 באוקטובר, חקוק בהחלט. האזכרות היו כבר, ולא להאמין שעברו כבר 20 שנה. מצד אחד זה מרגיש לי כאילו זה קרה אתמול, ומצד שני הילדים שלי היו פיצים והיום הם אנשים. הם כבר לא ילדים, אבל מבחינתי הכל עדיין מאוד טרי בראש. כל רגע חקוק בזיכרוני".

לאורך השנה את חיה את רגע הפיצוץ?

"אני חיה את הגעגוע. את הגעגועים לציקי בעלי אני חיה כל יום. בשנים הראשונות אחרי הפיגוע הייתי עסוקה בשיקום של הדר ואחר כך בשיקום שלנו כמשפחה. היה לי ברור שאני בוחרת בחיים ולא במשהו אחר, ובזה דבקתי. זהו תהליך למידה של 20 שנה, ואני מאמינה שהוא יימשך כל החיים, איך לחיות חיים מלאים וטובים ואפילו מאושרים. אך יחד עם זה מדממים מבפנים, כואבים מאוד ומתגעגעים מאוד. הכאב לא מתקהה, פשוט לומדים לחיות איתו, לחיות לצדו. הוא שם, הוא לא הלך לשום מקום".

התחתנת שוב?

"לא, אבל יש לי בן זוג שאני חיה איתו".

הדר הוגדר כפצוע אנוש, מה איתו היום?

"הדר בן 23, הוא ילד מקסים. הוא סיים את ליאו באק עם בגרות מלאה. היתה לו שם מערכת תמיכה משמעותית מאוד שליוותה אותו מכיתה א' ועד כיתה י"ב. אחר כך הוא התנדב לשירות צבאי במספנה של חיל הים בחיפה. לאחר שהוא השתחרר מבית החולים הוא היה במשך שנתיים בשיקום אינטנסיבי בבית לוינשטיין, ולמעשה השיקום נמשך כל הזמן. הדר עדיין נכה, יש לו המיפלגיה בפלג גוף ימני בעקבות הפגיעה המוחית שהיתה קשה מאוד, אבל הוא מדהים. הוא משתדל להיות עצמאי ולנהל את ענייניו, והוא בהחלט עשה כברת דרך מדהימה מאז שהוא נפצע אנושות ועד היום".

 

טובה בהט עם הדר וענבר (צילום: אלבום פרטי)

טובה בהט עם הדר וענבר (צילום: אלבום פרטי)

 

 

הפיגוע במקסים – מסעדה בבעלות יהודית וערבית-נוצרית – תוכנן על ידי הג'יהאד האסלאמי בג'נין: אמג'ד עבידי הכין את חגורת הנפץ, וסאמי ג'רדאת איתר את הנאדי ג'רדאת, עורכת דין בת 29, שארוסה ואחיה – שניהם חברי הג'יהאד האיסלאמי – נהרגו כמה חודשים לפני כן בפעולה של צה"ל בג'נין, וגייס אותה להשתתף בפיגוע כמחבלת מתאבדת.

ב-4 באוקטובר 2003, בשעה 14:10, נכנסה ג'רדאת למקסים שהיתה עמוסה מפה לפה, כמו בכל שבת בצהריים. היא הגיעה לחיפה לאחר שעברה את הקו הירוק בברטעה והוסעה על ידי מסיע של שוהים בלתי חוקיים לחדרה ומשם לחיפה, לטענתה כדי לבקר את אביה בקריה הרפואית רמב"ם. בדרך עצרו המסיע והמחבלת לאכול במסעדה, ובסוף הארוחה פוצצה המחבלת המתאבדת את עצמה במרכז המסעדה. מעוצמת הפיצוץ נהרגו 15 אנשים ונפצעו עשרות, ומאוחר יותר מתו מפצעיהם שישה אנשים נוספים.

מסיע המחבלת נעצר בלילה שאחרי הפיגוע. הוא נידון לעשר שנות מאסר על גרימת מוות ברשלנות לאחר שזוכה מהאשמות של ניסיון לרצח והריגה, כשבית המשפט קיבל את טענתו שלא ידע כי ג'רדאת היא מחבלת.

בשנת 2007 נחנכה אנדרטה עם שמות הנרצחים סמוך למקום הפיגוע.

 

האנדרטה לזכר קורבנות הפיגוע במסעדת מקסים (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

האנדרטה לזכר קורבנות הפיגוע במסעדת מקסים (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר