הספרייה הקהילתית של אניצ'ה (צילום: חגית הורנשטיין)
הספרייה הקהילתית של אניצ'ה (צילום: חגית הורנשטיין)

הספרייה הקהילתית שמזמינה את המפונים לקצת אסקפיזם

שושי אברהמוב, הבעלים של בוטיק הווינטג' והיד השנייה אניצ'ה במרכז הכרמל, הקימה בבוטיק ספרייה קהילתית. כעת היא מזמינה את המפונים מהצפון ומהדרום שמשתכנים בחיפה לבוא ולקחת ספרים: "זה משהו קטנטן שמאיר את הלב"

פורסם בתאריך: 8.11.23 09:29

הראש של שושי אברהמוב, האשה שפתחה לפני כ-15 שנים את בוטיק הווינטג' והיד השנייה אניצ'ה במרכז הכרמל, לא מפסיק לעבוד. הוא תמיד עסוק בלהמציא את המיזם החברתי הבא – התכנון, יצירת אין סוף שיתופי פעולה והגשמת חלומות. וכך היא חיה גם את חייה, במחזוריות לפי האירועים שהיא יוצרת, שהמכנה המשותף לכולם הוא קיימות וסביבה, כלכלה מקומית וערך חברתי וקהילתי.

בדרך כלל מדובר באירועים גדולים כמו פרויקט "סביבתיק", פסטיבל האמנות האלטרנטיבי "במה שנייה" או קייטנת המקצועות בקיץ לילדים. על המיזם החדש שלה שנולד מתוך מצוקה בימים של מלחמה היא אומרת: "זה משהו קטנטן, משהו שמאיר את הלב, לא יותר. הקמתי את אניצ'ה מתוך שליחות ורצון גדול ליצור עסק חברתי, קהילתי וסביבתי, שמבוסס על עקרונות של כלכלה מעגלית, תוך שימוש בערכים סביבתיים של שימוש חוזר ומיחזור. זה מקום שנותן כבוד לאופנה איכותית, מקום נעים, בטוח ומלא בשמחה ובמפגשים אנושיים אותנטיים". 

וכך נולדה הספרייה הקהילתית.

"הרבה מאוד זמן חשבתי מה עוד העסק הקטן שלי יכול לתת לקהילה, מלבד האירועים הקהילתיים והסביבתיים. ואז זה קפץ לי – לכולנו בבית יש ספרים שאף אחד כבר לא קורא אותם. ספרים הם לא משהו שצריך לאגור. סיימת לקרוא ספר – תעבירי אותו הלאה. יש לך ספר שאת לא רוצה – אל תניחי אותו ליד הפח, תני לו כבוד במקום שמעריך ספרים".

ואיך זה מתנהל בפועל?

"העיקרון של הספרייה הקהילתית הוא לעודד שימוש חוזר בספרים ולהנגיש אותם לאנשים כדי שיקראו יותר, ועל הדרך לצרף אותם להיות חלק מהקהילה ולשתף במשאבים שיש להם בשיטת תן-קח. זה התחיל בכך שקניתי שתי ארוניות וביקשתי מאנשים לתרום ספרים. הראשון שהתגייס היה אייל לבקוביץ' מגולדמונד ספרים שהציע לי לבוא אליו ולקחת ספרים. כל אחד מוזמן להביא ספרים ולקחת ספרים ללא תשלום, כאשר הכלל היחיד הוא להירשם לקהילה של אניצ'ה".

 

 

מה זה אומר?

"אני לא רוצה לדעת מי השתמש בספרייה הזו, אלא כמה ספרים הצלחנו למחזר בזכותה. כדי שבסוף השנה אוכל להגיד ש-400 אנשים השתמשו בספרייה ו-1,200 ספרים החליפו יד ונקראו מחדש. לשם כך ניגשים לצוות אניצ'ה, נרשמים למועדון הקהילה דרך הודעת SMS ומקבלים מפתח לספרייה. אגב, ניתן לקחת עד חמישה ספרים בכל פעם, בלי קשר למספר הספרים שהבאתם. אתם מעדכנים בלינק את מספר הספרים ואת התאריך, וקריאה נעימה".

ועכשיו, בגלל המלחמה, את מזמינה את כל המפונים שנמצאים במלונות בחיפה. קצת אסקפיזם.

"נכון, הזמנתי את כל המפונים מהצפון ומהדרום לבוא ולקחת ספרים בלי להירשם וללא צורך להביא ספרים תמורת ספרים, פשוט בואו וקחו. יש פה המון ספרים כי הרבה אנשים התלהבו מהמיזם הזה. נכון לעכשיו יש פה יותר מ-300 ספרים שמחכים שמישהו יבוא ויקרא בהם. יש ספרים בעברית, באנגלית וקצת ברוסית. המון מפונים מתאכסנים במלונות בכרמל, ואנחנו ממש קרובים. בואו להתרענן, לשתות קפה ולהיות במקום אחר שהוא לא חדר בבית המלון. ספר יכול לעזור להתנתק מסקירה אינסופית של חדשות, פוסטים ברשתות וכל תוכן שמעלה את רמת הדיכאון. זה משהו קטנטן שמאיר את הלב למי שאוהב לקרוא".

אניצ'ה, דרך הים 5, מרכז הכרמל. שעות פעילות: ראשון-חמישי 19:30-10:00, שישי 15:00-9:00.

 

כללי הספרייה הקהילתית של אניצ'ה (צילום: חגית הורנשטיין)

כללי הספרייה הקהילתית של אניצ'ה (צילום: חגית הורנשטיין)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נשמע כתבה מוזמנת

    אם אני מציב ארון ספרים בבית העסק שלי, אני גם אקבל פרסום חינם כזה במסווה של "חדשות חיפה"?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר