עסקים שהוגש נגדם כתב אישום (צילומים: בועז כהן, חגית הורנשטיין)
עסקים שהוגש נגדם כתב אישום (צילומים: בועז כהן, חגית הורנשטיין)

תומכת בעסקים? העירייה הגישה 45 כתבי אישום נגד בעלי עסקים

מתחילת המלחמה ועד לשבוע שעבר הגישה עיריית חיפה שני כתבי אישום בלבד נגד בעלי עסקים. ביום שלישי שעבר היא הפציצה את בית המשפט לעניינים מקומיים בלא פחות מ-45 כתבי אישום בטענה שהם פועלים ללא רישיון עסק. "אנחנו בזמן מלחמה", אומרים הנאשמים, "מה היה לכם כל כך דחוף?"

פורסם בתאריך: 25.12.23 11:13

אחרי חודשיים וחצי של שקט, עיריית חיפה חזרה לאכוף את חוק רישוי העסקים. בשבוע שעבר הגישה העירייה לבית המשפט לעניינים מקומיים 45 כתבי אישום נגד בעלי עסקים ועסקיהם בטענה שהם "עוסקים בעסק ללא רישיון לפי חוק רישוי עסקים". דרישת העירייה מבית המשפט היא לצוות על הפסקת הפעילות בעסק לחלוטין "על ידי סגירת החצרים ולהטיל את ביצוע הצו על הפיקוח הכללי של עיריית חיפה בסיוע של משטרת ישראל". יצוין כי מתחילת המלחמה ועד ליום שלישי שעבר הגישה העירייה שני כתבי אישום נגד בעלי עסקים – אחד בחודש אוקטובר ואחד בחודש נובמבר.

עם העסקים שמבקשת העירייה לסגור נמנים מקומות מוכרים בתחומי המזון והבילויים. אחד מהם הוא מסעדת דוזאן בשדרות בן גוריון במושבה הגרמנית. לפי כתב האישום, "ב-4 בנובמבר 2022 פקע תוקף ההיתר הזמני שניתן לעסק. ב-7 בנובמבר 2022 נשלחה לנאשמים הודעה בדבר דחיית הבקשה לחידוש רישיון. סמוך למועד כתב האישום המשיכו הנאשמים לנהל את העסק ללא רישיון וללא אישורים מטעם שירותי הכבאות ולא פורק קירוי עונתי זמני".

משלב מסאלחה מבעלי הדוזאן מסר בתגובה: "אנחנו עסק רציני ומכובד שקיים 22 שנה, ואחרי תקופה ארוכה מאוד של קשיים בעקבות הקורונה היינו צריכים להתמודד עם הוצאת כל המסמכים הקשורים לרישיון עסק בעקבות שינוי שם העסק. זה הצריך מאיתנו לעבור תהליך לא פשוט ולהתמודד עם קשיים בהוצאת מסמכים כי הדברים זזו ממש לאט בגלל משבר הקורונה והמחסור בעובדים. עכשיו, בדיוק לפני התקופה הכי טובה שחיכינו לה כל השנה, פרצה המלחמה שעיכבה עוד יותר את תהליך הוצאת האישורים הנדרשים. דוזאן מקפידה על הכללים ושומרת על החוקים, ודווקא בתקופה הקשה הזאת ציפינו מהעירייה לקצת יותר הבנה והתחשבות, ואולי גם אורך רוח ונתינת יותר אוויר לעסקים שסובלים ממשברים כבר כמעט שלוש שנים. אנחנו בסיומו של תהליך של השלמת המסמכים ומחכים למסור אותם לעירייה בימים הקרובים. אני רוצה לפנות מכאן לראש העיר עינת קליש רותם ולממונים על רישוי העסקים בבקשה לתת קצת זמן ואוויר לעסקים, להכיל אותנו ולתמוך בנו".

 

דוזאן (צילום: בועז כהן)

דוזאן (צילום: בועז כהן)

 

גם מסעדת אסייתיקו במרכז זיו עלולה להיסגר. בכתב האישום שהגישה העירייה נטען כי "ב-22 בנובמבר 2022 פקע תוקף ההיתר הזמני שניתן לעסק. עד סמוך למועד הגשת כתב האישום המשיכו הנאשמים לנהל את העסק ללא רישיון וללא אישור משרד הבריאות. ב-21 בדצמבר 2022 וב-11 ביוני 2023 נשלחו לנאשמים התראות בגין ניהול העסק ללא רישיון".

שירן תורג'מן, הבעלים של אסייתיקו, זועם. "אני מופתע שאני שומע את זה מהתקשורת ולא מגורם מוסמך בעירייה או מהעירייה עצמה", הוא אמר, "אף אחד לא פנה אלי עם כתב האישום הזה ולא עדכן אותי, אני בהלם מוחלט. במשך שנתיים וחצי, כמעט שלוש, אני מפעיל את העסק ועשיתי את כל הפעולות הנדרשות כדי לקבל רישיון עסק. הקשיים שהעירייה מעלה בכל פעם מחדש, כמו שליחת פקחים על בסיס יומי, הם בלתי נסבלים, ומשרד הבריאות עובד בתיאום מלא עם העירייה. במקום שלי לא נמצא שום ממצא לא תקין מבחינת המזון, מבחינת סניטציה או מכל בחינה אחרת. משיחות עם קולגות שלי, כולם באותו מצב".

עוד אמר תורג'מן: "יתרה מכך, יש לי עסק בקרית מוצקין שפועל ברישיון כבר חמש שנים – אותו עסק, אותם מוצרים, אותו מטראז' – והדבר השונה היחיד זה העירייה. לפני ששכרתי את המקום ופתחתי את המסעדה אנשים תפסו את הראש ואמרו לי 'אתה עושה טעות. אתה לא יודע מה זה עיריית חיפה'. אמרתי 'מה כבר יכול להיות?'. אני לא העסק הראשון שפועל ללא רישיון ואני גם לא עושה משהו לא תקין. אני נמצא בתהליך של קבלת רישיון, יש לזה דרך מסוימת, אבל בכל פעם באים מהעירייה ואומרים 'זה לא צריך להיות פה', 'זה צריך להיות פה', 'המחסן מרוחק מהעסק'. הבקשה האחרונה שלי לרישיון נפלה בגלל שהמחסן שלי מרוחק יותר מ-25 מטר מהעסק. אין לי מה לעשות, אין לי מאיפה להמציא מחסן. להיות בעל עסק במדינת ישראל בכלל ובחיפה בפרט זה קשה מאוד. אנחנו נמצאים בתקופה קשה – סופגים התייקרויות בחומרי הגלם, עלויות העסקת העובדים התייקרו, הריביות התייקרו, הכל עולה. לא ביקשתי מהעירייה הקלה, אבל יש תהליך להוצאת רישיון עסק אז בואו נעבור אותו. אנחנו עושים מה שצריך ולא מתנערים מאחריות. אני לא זוכר מכתב שקיבלתי ולא טיפלתי בו. יש פה ראש עיר שמושכת בחוטים, וזה מקור הבעיה הגדולה. אנחנו לפני בחירות, אנחנו בזמן מלחמה, מה היה לכם כל כך דחוף לשלוח כתבי אישום? רישיון עסק זה חובה, אבל אני לא מכיר מישהו שפתח וכבר קיבל רישיון עסק. זה לא קיים. אני מדבר איתך ואני עוד בהלם".

 

אסייתיקו (צילום: חגית הורנשטיין)

אסייתיקו (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

גם הקולג' פאב ברחוב חלוצי התעשייה בקרית חיים חטף כתב אישום, שלפיו מ-9 ביוני השנה נמצא כי הנאשמים עוסקים בעסק של מזנון, משקאות משכרים ועינוג ציבורי ללא רישיון לפי חוק רישוי עסקים, וכי ב-30 במרץ פקע תוקף ההיתר הזמני שניתן לעסק. לטענתה של העירייה, "ב-25 במאי 2021 הוגשה בקשה לרישיון עסק, וב-28 במאי 2023 נשלחה לנאשמים הודעה בדבר דחיית הבקשה לרישיון. סמוך למועד הגשת כתב האישום המשיכו הנאשמים לנהל את העסק ללא רישיון וללא אישורים מטעם שירותי הכבאות וההצלה ורשויות התכנון והבנייה".

תום לוי, מבעלי הקולג' פאב: "ניסיתי לחדש את הרישיון עוד לפני המלחמה ונתקלתי בקשיים עם גופי הרישוי השונים. ואז פרצה המלחמה, גויסתי למילואים, וגם עכשיו אני במילואים אבל בהתרעננות של שבועיים. קיבלתי את כתב האישום בהפתעה גמורה. עכשיו אאלץ למצוא את הזמן בין המילואים לטיפול בבעיה הזו כדי לפתור אותה. עד עכשיו העסק היה סגור 65 יום בגלל המילואים והמלחמה. מפתיע אותי שבתקופה כזו מתעסקים בזה, בלי לדבר, בלי להודיע. ישר מגישים כתב אישום. ציפיתי שהעירייה תגלה מעט רגישות לבעלי העסקים שנפגעו בתקופה הזו".

 

הקולג' פאב

הקולג' פאב

 

מסעדה נוספת שאותה דורשת העירייה לסגור היא קרודו ברחוב הנמל בעיר התחתית. בכתב האישום שהוגש נגד חברת הנמל 13 ובעליה – השף עלאא מוסא ואחמד אסדי – נטען כי הם עוסקים בעסק של מסעדה ומשקאות משכרים ללא רישיון לפי חוק רישוי עסקים: "ב-6 בנובמבר 2022 הוגשה בקשה לרישיון עסק, וב-23 באפריל 2023 נשלחה לנאשמים הודעה בדבר דחיית הבקשה לרישיון. סמוך למועד הגשת כתב האישום המשיכו הנאשמים לנהל את העסק ללא רישיון, ללא אישורים מטעם שירותי הכבאות, ללא אישור נגישות ועל אף סירוב משרד הבריאות". מוסא ואסדי לא הגיבו לפניותינו.

 

קרודו (צילום: בועז כהן)

קרודו (צילום: בועז כהן)

 

עסק אחר שסימנה העירייה הוא הפיצוצייה נשנש ברחוב טשרניחובסקי בכרמל הצרפתי. העירייה טוענת כי ב-29 ביוני 2022 פקע תוקף ההיתר הזמני שניתן לעסק, וכי סמוך למועד הגשת כתב האישום המשיכו הנאשמים לנהל את העסק ללא רישיון, ללא אישורים מטעם רשויות התכנון והבנייה וללא אישור נגישות. עוד טוענת העירייה כי ב-16 לאוגוסט 2022, ב-8 במאי 2023 וב-13 באוגוסט 2023 נשלחו לנאשמים התראות בגין ניהול העסק ללא רישיון.

אוהד בן דור, הבעלים של נשנש: "כתושב חיפאי שתרם ותורם בכל דרך וצורה גם לעיר וגם למדינה, יוצא יחידה מטכ"לית ועובד מדינה ברפא"ל פעלתי בצורה חוקית על פי כל נוהלי העירייה להחליף בעלות עם בעל העסק הקודם שהפעיל אותו במשך יותר מ-20 שנה עם רישיון עסק קבוע. החלפת הבעלות בוצעה בשנת 2013, תוך הנחיה והכוונה של המחלקה לרישוי עסקים בעירייה. הם הדריכו אותי מה לעשות כדי לקבל רישיון עסק, שילמתי כל מה שביקשו ממני, עשיתי כל מה שביקשו ממני, לא נגעתי במבנה של הנכס ואפילו תיקנתי על חשבוני את המדרכה ליד העסק. כששאלתי במחלקה לרישוי עסקים ענו לי שתוך כמה ימים רישיון העסק יגיע אלי בדואר. מאז, במשך כמעט 11 שנה, אני עובר גיהינום בכל הקשור לרישיון העסק".

לדבריו, "זה לא הגיוני ולא מציאותי. לאורך השנים פניתי אליהם שוב ושוב, וכל כמה חודשים אני מקבל באופן מגמתי צווי סגירה, ואין הסבר על מה. הקש ששבר את גב הגמל היה כשהודיעו לי בזמן מלחמה, שגם ככה העבודה נחתכה ביותר מ-50 אחוז, שהוגש נגדי כתב אישום בדרישה לסגור את העסק. זו אטימות מוחלטת מול עסק שהוא מותג בעיר. כילד הייתי קליינט של העסק הזה. עצוב שמקשים דווקא על החלשים".

 

נשנש (צילום: בועז כהן)

נשנש (צילום: בועז כהן)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אבי

    כל הכבוד לעירייה על המעט סדר שהיא עושה.
    שבוע הבא 2024 ואנשים בחוצפתם עדיין משתמשים בקורונה בתור תירוץ ל"לא הספקתי".
    מה מטרת הכתבה? לעודד עבריינות? שהעירייה תתמוך בעסקים חוקיים לא עבריינים

  2. נועה

    כל הכבוד לעירייה שרודפת עסקים קטנים עד חורמה כדי שבסוף לא יישארו עסקים או צעירים בחיפה. ההגירה השלילית מסיבית אבל זה לא מספיק, כל מי שצעיר או מתנהל בהגינות חייב לברוח מפה.ת תמשיכו למרר את חיי בעלי העסקים ומאכילי החתולים הנוראים, כי חשוב שחיינו יהפכו אפורים ומתים לגמרי. ושכולם יבינו: בחיפה לא מתעסקים עם העירייה, מצייתים לה, גם במחיר חייך. או שמלקקים ומשחדים את הפקידים והפקחים כי האימפריה העותמאנית חוזרת, בחיפה… והם צריכים לחיות ממשהו לא? כל הכבוד לעירייה ולקליש. מזל שדחו את הבחירות כדי שתמשיכי למרר לנו את החיים לעוד כמה חודשים תודה תודה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר