חולדה גורביץ' (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
חולדה גורביץ' (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

חולדה גורביץ', המלאך בלבן, הלכה לעולמה

יקירת העיר חולדה גורביץ', שכונתה גם "אם הפצועים", הלכה לעולמה בגיל 98. גורביץ' הקדישה את חייה לעזרה לזולת ולמען החברה הישראלית, ומדי יום הגיעה כשהיא לבושה בלבן לבקר ולסעוד את חיילי צה"ל הפצועים והנכים שהיו מאושפזים בקריה הרפואית רמב"ם ובבית חולים 10

פורסם בתאריך: 16.1.24 09:03

יקירת העיר חולדה גורביץ', שכונתה "המלאך בלבן", הלכה לעולמה הבוקר (שלישי) בגיל 98 בבית ההורים בית יולס.

גורביץ', שמכונה גם "אם הפצועים", הקדישה את חייה לעזרה לזולת ולמען החברה הישראלית, ועשתה זאת בהתנדבות מלאה ובמימון עצמי. מדי יום היא הגיעה כשהיא לבושה בלבן לבקר ולסעוד את חיילי צה"ל הפצועים והנכים שהיו מאושפזים בקריה הרפואית רמב"ם ובבית חולים 10 הצבאי. בין השאר היא היתה פעילה בסיוע לקליטת עלייה, בקידום נוער, בעידוד נוער להתנדבות, בסיוע לבני מיעוטים, בקירוב לבבות בחברה הישראלית, בהרצאות למען ישראל ובעיקר בסיוע רחב למערכת הביטחון, לחיילים, לפצועים, לנכים ולמשפחות שכולות.

גורביץ' נולדה בעתלית ב-2 בינואר 1926. סבה וסבתה גבריאל וטובה שפירא היו חלוצים, ממייסדי המושבה. הוריה חנה ודב הופמן היו ממקימי חברת המלח, ובילדותה השתתפה משפחתה בהברחת מעפילים לארץ ישראל. אביה היה מוריד אותם בשחייה אל החוף, אמה ונשות חברת המלח הכינו להם אוכל, בגדים וציוד, וחולדה ואחיה תרמו להם צעצועים ומשחקים. בנעוריה היא הושבעה להגנה, ובמלחמת העצמאות היא היתה במטה הפלוגה המיוחדת שלחמה לשחרור חיפה, שימשה נשקית וקשרית, והיתה מהנשים היחידות באזור הקרבות בעיר.

 

חולדה גורביץ' (צילום: Hanay, ויקיפדיה)

חולדה גורביץ' (צילום: Hanay, ויקיפדיה)

 

גורביץ' היתה מדריכה בתנועת הצופים ובמכבי הצעיר, ורקדנית בתנועת הפועל. היא למדה בתיכון למסחר מעלה בחיפה, ואחר כך עבדה כמזכירה בחברת עמיר של התאחדות האיכרים בחיפה. בה בעת היא יזמה פעילות התנדבותית משל עצמה, ונהגה להתייצב במעברות כמו שער עלייה ומחנה דוד, ולהעביר לילדים שיעורי ספורט, תנ"ך וידיעת הארץ. עם הקמת צה"ל התנדבה גורביץ' לחיל הים והיתה אחת מהבנות הראשונות בחיל. בתחילה היא שירתה כמדריכת ספורט, ואחר כך היתה בין משתתפות הקורס הצבאי הראשון לפיזיותרפיה וטיפלה בחיילים פצועים בבסיס החיל בבת גלים.

לאחר שחרורה מהצבא היא עבדה במועדון נוער והמשיכה בפעילות התנדבותית לקליטת עולים ולסיוע למשפחות בשכונות מצוקה. בשנת 1954 היא נישאה לעו"ד בן עמי גורביץ', נצר למקימי ראש פינה. במשרדו שילבו השניים פעילות חברתית משום שבעלה האמין כי יש לדאוג לעמים שאינם מוסלמיים במזרח התיכון, כמו דרוזים, צ'רקסים, עלאווים, מרונים וקופטים, כדי שישראל לא תישאר מבודדת. השניים הקימו את עמותת למרחב, שבמסגרתה הם פעלו למען הקהילות האלה. עשר שנים לאחר נישואיהם נפטר בן עמי.

 

 

על פועלה רב השנים זכתה גורביץ' בפרסים ובאותות הוקרה רבים כמו אות נשיא המדינה בתחום הביטחון, יקירת העיר חיפה לדבקות במשימותיה ולאהבת הארץ, מגן שר הבריאות על התנדבות, על מסירות מופתית ועל אהבת האדם והזולת, פרס זמן אשה לדמות נשית בחיפה על עשייה אישית יוצאת דופן, אות הוקרה ע"ש מנחם בגין על מפעל חייה לטיפול בפצועי צה"ל ובנכי צה"ל, תעודת הוקרה מהאגודה למען החייל על פעילותה למען חיילי צה"ל, פרס פ.ס.ח (פינוי סעד חללים לשעת חירום) במרחב חיפה כנציגת ארגוני הנשים, פרס ראש אט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל) על מפעל חיים, ותעודת לוחמת תש"ח על תרומתה למאבק לכינון המדינה ולביצור ביטחונה. כמו כן קיבלה גורביץ' מאות תעודות ומכתבי הערכה על הרצאותיה בנושאי התנדבות, קהילה, אזרחות טובה והסברה למען מדינת ישראל. בשנת 2020 נקראה על שמה טיילת בשכונת בת גלים.

 

הטיילת על שמה של חולדה גורביץ' (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

הטיילת על שמה של חולדה גורביץ' (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

מרמב"ם נמסר: "מצדיעים לאשה מיוחדת שנתנה את הנשמה עבור פצועי צה"ל לאורך עשורים רבים". בית החולים גם פרסם תמונות של גורביץ' מבקרת פצועי צה"ל מהמלחמות השונות:

 

חולדה גורביץ' לצד חיילי צה״ל שנפצעו במלחמת יום הכיפורים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

חולדה גורביץ' לצד חיילי צה"ל שנפצעו במלחמת יום הכיפורים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

 

חולדה גורביץ' מבקרת חיילים שנפצעו במלחמת יום הכיפורים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

חולדה גורביץ' מבקרת חיילים שנפצעו במלחמת יום הכיפורים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

 

חולדה גורביץ' והרמטכ"ל דן חלוץ מבקרים פצוע בזמן מלחמת לבנון השנייה (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

חולדה גורביץ' והרמטכ"ל רא"ל דן חלוץ מבקרים פצוע בזמן מלחמת לבנון השנייה (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

 

בעיריית חיפה ספדו לגורביץ': "לאורך עשרות שנים היא נהגה להגיע מדי יום למרכזים הרפואיים ולבתי ההחלמה, ותמכה ועודדה את החיילים הפצועים ואת בני משפחותיהם בשעותיהם הקשות ביותר. לצד כל אלה היא היתה חברה במגוון ארגונים התנדבותיים למען עולים חדשים ורבים אחרים שנזקקו לעזרתה. באישיותה המיוחדת גילמה את העקרונות הנעלים ביותר של עזרה לזולת, כשהיא מושיטה יד תומכת בצניעות, במסירות ובאהבה אין קץ לזולת".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לגורביץ': "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק לבנו למשפחתה של גורביץ', 'המלאך בלבן', שליוותה במסירות אישית את פצועי צה"ל במשך עשורים רבים. חולדה היתה דמות מופת לתרומה ציבורית לחברה ולקהילה – בליווי אישי של פצועינו לאורך עשרות שנים, בסיוע למשפחות שכולות, בתרומה ובהתנדבות אדירה לחיילים, למיעוטים ולנזקקים. זכיתי להכיר את חולדה במשך שנים, כשהיתה מראשוני החברים בתנועת החירות שתמכו בי וליוו אותי תחילת דרכי הציבורית, בשובי מתפקידי כשגריר ישראל באו"ם. חולדה היתה חברה בולטת ומוערכת בתנועת הליכוד במשך עשרות שנים. מורשתה תישאר עמנו לנצח, ואיתה תרומתה הכבירה לאלפים רבים של פצועי צה"ל, שאותם ליוותה במסירות אין קץ ובאהבה שלא ידעה גבול. יהי זכרה ברוך".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. נאי

    לקרוא לשכונה החדשה במבואות הדרומיים 'כלניות לגיבורי הדרום' ולרחוב בשכונה על שמה, יותר מתאים מאשר טיילת!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר