אודי רענן ז"ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
אודי רענן ז"ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

אודי רענן הלך לעולמו: "מורה ליום אחד, אבא לכל החיים"

אודי רענן, המייסד והרוח החיה של מרכז אביחי שתחת שרביטו עברו אלפי תלמידים, נפטר ביום שבת בגיל 70 והשאיר את קהילת הקונג פו בחיפה המומה. תלמידו נדב גוטפריד: "המשמעות של המילה סיפו בסינית היא כפולה - מורה של אמנויות לחימה ואבא. כולנו ראינו את אודי כאב המשפחה"

פורסם בתאריך: 28.1.24 11:15

אודי (אהוד) רענן, שתחת שרביטו עברו אלפי תלמידים במרכז אביחי, נפטר ביום שבת בגיל 70 והשאיר את קהילת הקונג פו בחיפה המומה.

כבר בשנת 1978 הביאו רענן וחברו אביחי כהן את בשורת אמנויות הלחימה לעיר כשפתחו במרכז הכרמל את תאי צ'ואן – מכון לקראטה, ליוגה ולקונג פו. לאחר מותו של כהן בתאונת אופנוע שונה שמו של המכון למרכז אביחי. למעשה היה זה המקום הראשון בישראל שבו התאמנו בקונג פו, ובשיאו פעלו במרכז 470 תלמידים, כ-300 מהם בהונג גאר קונג פו. המרכז הפך לבית ספר לאמנויות לחימה ולפעילויות גופניות ייחודיות, נוספו בו חוגים כמו ג'ודו, טקוואנדו וג'יאוג'יטסו, ובמשך 35 שנים כמורה העמיד רענן דורות רבים של תלמידים.

"מותו של אודי לא הגיע אלי בהפתעה", אומר נדב גוטפריד, שהיה תלמידו מאז שהיה בן 6, "וכן, יש פה תחושת הקלה ביחד עם העצב הגדול על לכתו. החודשים האחרונים של חייו לא היו וואו, עם הרבה מאוד בעיות בריאותיות. הקשיים וההתמודדות של חייו לא עשו את הסוף נעים וקל. היתה תחושה של חלאס, שהגיע הזמן שישחרר. עם זאת, לא משנה כמה אתה מקווה שיפסיק לסבול, זה תמיד קשה".

איך הכרתם?

"הכרתי את אודי לפני 33 שנה. התחלתי להתאמן במרכז אביחי בעקבות אמי שהתאמנה בקונג פו אצלו, ומאז לא הפסקתי. אז הוא לימד את כל השיעורים במרכז והיה מורה הילדים הטוב ביותר שפגשתי. לאחר השיעור הראשון, שהיה שיעור ניסיון, הוא אמר לאמי שצריך להעביר אותי לקבוצה של מתקדמים, שאין לי מה לחפש במתחילים. קונג פו ואודי ליוו ומלווים אותי בכל הצמתים המשמעותיים של חיי. התאמנתי במרכז עד שהוא נסגר ב-2005, ועבדתי שם בחופשים וכשהברזתי מבית הספר. המרכז היה נוכח מאוד בחיי". 

הייתם בקשר מאז?

"מאז ועד שהוא נפטר היינו בקשר, גם כשהוא מכר הכל, כי כזה הוא היה – עם העקרונות הבלתי מתפשרים שלו, לחיוב ולשלילה – ומצא את עצמו חי כמה שנים בערבה. למעשה, שם מצב בריאותו החל להידרדר".

 

נדב גוטפריד ואודי רענן

נדב גוטפריד ואודי רענן ז"ל

 

 

סגנון הונג גאר ואמנות הלחימה קונג פו הגיעו לישראל בסוף שנות ה-70 על ידי סיפו אודי רענן – ראש שיטת ההונג גאר בישראל ונציגה המפקח בארץ של התאחדות אמנויות הלחימה הסיניות בהונג קונג. רענן היה תלמידו של המורה הדגול סי-גונג צ'אן הון צ'ונג. הסגנון הונג גאר, שפותח בדרום סין לפני כ-500 שנים, מתאפיין בעמידות נמוכות, בעבודת ידיים זריזה ובבעיטות מהירות, והוא נקרא גם סגנון הנמר והעגור מכיוון שהעוסקים בו מחקים מאפיינים מסוימים של בעלי חיים אלה. רענן, שלמד קראטה וג'ודו, התאהב בקונג פו כשנסע למזרח. הוא ראה בתורת הלחימה הזו, למרות שמוצאה מסין, משהו ישראלי מאוד, משפחתי מאוד. המורה נחשב לאבי המשפחה, ותלמידיו הבכירים נחשבים לאחים בכורים. המורה אמנם מלמד, אבל הלימוד מתבצע על ידי התלמידים הבכירים.

רענן הכשיר מורים, פיקח על התנהלות המבחנים וקידם את התלמידים בדרגות השונות בהתאם לשיטת הלימוד המסורתית. המסורת של מרכז אביחי נמשכת גם היום – קיימות קבוצות קונג פו מסורתי, כאשר אחת לשנה מתקיים סמינר הונג גאר שמקבץ אליו את תלמידי כל הקבוצות לסופ"ש של אימונים וחוויות.

מתי רענן הפסיק ללמד?

"הוא לא באמת הפסיק ללמד. מאז שהמרכז נסגר, האימונים עברו לפורמט קצת אחר. ב-2008 התחלנו במסורת של אימונים בימי שישי אשר איחדו תלמידים של כמה בכירים שיצאו לעצמאות ופתחו קבוצות משלהם באישורו ובהדרכתו של אודי. מרכז אביחי אמנם נסגר, אבל הרוח והאימונים המשיכו אצל כולם בראשותו של אודי. בפועל הוא לימד ממש עד לפני שנה, כשהיה נוכח במבחן של קבוצתו של תומר בן דוד, אחד מתלמידיו הבכירים וממשיך דרכו. אודי היה שם והתרגש מאוד. זה היה למעשה המפגש האחרון שלו עם הרבה מאוד תלמידים. הוא העניק דרגות והעביר אימון לבני נוער. אפשר להגיד שבפועל זה היה האימון האחרון שלו".

מה זה סיפו?

"המשמעות של המילה סיפו בסינית היא כפולה – מורה של אמנויות לחימה ואבא. שיטת הדרגות בקונג פו היא שיטה משפחתית. יש משפט סיני יפה שליווה אותנו ואת אודי – 'מורה ליום אחד, אבא לכל החיים'. המשפט הזה ליווה את אודי ומלווה רבים מתלמידיו. הרבה מאוד חבר'ה מצאו באודי דמות אב ובמרכז אביחי בית, וכולנו היינו משפחה. לא רק אני מרגיש כך, כולנו מרגישים ככה. אנחנו רואים אחד את השני כאחים ואת אודי כאב המשפחה".

סיפו אודי רענן השאיר אחריו שלושה בנים, בת אחת ונכדים. הלווייתו תתקיים היום (ראשון) בשעה 12:30 בהיכל שקד בבית העלמין תל רגב.

 

סיפו אודי רענן במרכז עם חלק מתלמידיו הבכירים

סיפו אודי רענן ז"ל במרכז עם חלק מתלמידיו הבכירים, ממשיכי דרכו

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יעל

    מקום שהיה לאגדה מקומית. כל החתיכים של שכונות הכרמל תמיד התאמנו בקונג פו במרכז אביחי.
    הם היו הולכים עם חולצות המרכז כל הזמן, זה היה סמל סטטוס.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר