ים סוער (צילום: freepik)
ים סוער (צילום: freepik)

שיאה של המערכת החורפית: מחר

מחר הגשמים יתחזקו, בחרמון יירד שלג, קיים חשש מהצפות מקומיות לאורך מישור החוף. ינשבו רוחות ערות וייעשה קר מהרגיל. במד"א נערכים לטפל בחולים ובנפגעים כתוצאה מנזקי מזג האוויר ומפרסמים את מדריך החורף המלא

פורסם בתאריך: 29.1.24 10:34

שיאה של המערכת החורפית צפוי להיות מחר (שלישי), עם כמויות גשם גדולות וקור עז – כך עולה מתחזית מזג האוויר של השירות המטאורולוגי.

היום יירדו גשמים בצפון הארץ ובמרכזה, וייתכנו סופות רעמים יחידות, בעיקר בצפון. לקראת הערב הגשמים יתחזקו וילוו בסופות רעמים. קיים חשש משיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח והצפות במישור החוף. מחר הגשמים יתחזקו, ובחרמון יירד שלג. קיים חשש מהצפות מקומיות לאורך מישור החוף. ינשבו רוחות ערות, וייעשה קר מהרגיל. משעות אחר הצהריים ייתכן שלג בפסגות הגבוהות של הרי הצפון והמרכז.

על רקע גל הקור הצפוי, במד"א נערכים לטפל בחולים ובנפגעים כתוצאה מנזקי מזג האוויר. מנכ"ל מד"א אלי בין הנחה את הכוחות הפועלים בשטח לנקוט שורה של צעדי היערכות. צוותי מד"א הונחו לאייש את האמבולנסים ואת הג'יפים עם ההנעה הכפולה (4X4) כדי לתת מענה במקומות שבהם יש קושי להתנייד, והמשמרות יתוגברו.

מדריך מד"א המלא לחורף:

שמירה על חום גוף: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם) בשכבות של בגדים קלים שיאפשרו תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה מחשש לחנק. במקרים של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתייה, שינוי התנהגות וישנוניות יש לחמם את סביבת החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101 באמצעות יישומון "מד"א שלי".

פגיעות קור: הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה, ירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה המוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב יש להחליף את בגדיו ליבשים ולחמם את סביבתו. במקרה של כוויות קור ירגיש החולה תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול, ולכן יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר ולקבע אותו. אין לעסות את האיבר. הקפידו על חלונות ודלתות סגורים כדי למנוע כניסת קור הביתה.

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים אשר מתגוררים לבד, לוודא שהם מוגנים מפני הקור, לסייע להם במטלות השוטפות שכוללות יציאה מהבית.

 

 

נהיגה בטוחה: בימים גשומים הכבישים הם חלקים מאוד. הקפידו לשמור על מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. לכן יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. יש להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות רענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים וסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. כלי רכב עלולים להיסחף והנהגים עלולים להסתכן בטביעה. אין להישאר ברכב בקור כדי להימנע מהירדמות ומהיפותרמיה.

שיטפונות והצפות: אין להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן לא עמוקות, ויש להימנע מנסיעה לאזורי שיטפון. בעת הצפה אין לרדת לחניונים נמוכים ולקומות מתחת למפלס הקרקע ואין להשתמש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו. במקרה של הצפה בבית יש לנתק מיד את החשמל כדי למנוע התחשמלות. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע, צאו מיד מהבית ועברו למקום בטוח מעל פני הקרקע, שבו כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך. במקרה של שיטפון אין להתקרב למקור מים זורמים ולערוץ נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה שעלולה לגרום להיסחפות. אין לחצות מקורות מים ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח), ואין לחצות כבישים מוצפים שאין יכולת לאמוד את עומקם.

מכשירי חשמל והסקה: בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש, ושימו לב לסכנת הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co). הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים שפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה. בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות לשם תחלופת אוויר ולהקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה על ידי טכנאי מורשה. הרחיקו תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (כמו ספות ושמיכות), אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. מנעו גישה של ילדים לתנור, שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח. הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה ומקרבה לעמודי חשמל שקרסו ולחוטי חשמל חשופים. במקרה של הופעת סימני הרעלה כמו סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים של אובדן הכרה יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי".

רוחות חזקות: בעת השתוללות של רוחות עזות עלולים חפצים להינתק ממקומם. לכן יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה, עציצים ודודי שמש על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחה וסגירה של חלונות שעלולים להיטרק בעוצמה רבה בשל הרוחות.

סוללת גיבוי למכשירי הנשמה: עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה יש לוודא שסוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך של הפסקת חשמל. בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים יש להזעיק מיד את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להוראות הפראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר