הפועל על העגורן, לא קשור ברתמה וללא קסדה
הפועל על העגורן, לא קשור ברתמה וללא קסדה

פסגת הפחד: פועל משוטט על עגורן ללא אמצעי בטיחות

כבר יותר מחודש נוהג פועל בפרויקט "ואדי סאליב" לטייל על העגורן באתר, בגובה של כ-35 מטר מהקרקע, ללא ציוד בטיחות בסיסי. עובדי משרד מהנדסים סמוך שחזו במראה החריג התלוננו במשרד העבודה, ועוזר הבטיחות במקום טוען: "זה קרה פעם אחת"

פורסם בתאריך: 4.2.24 11:50

כשאדם מן היישוב שאינו קשור לענף הבנייה יצפה במחזה שמתגלה כמעט מדי יום בוואדי סאליב, מן הסתם הוא ישפשף עיניים. הרי מראה של פועל המטייל לו הלוך ושוב על עגורן בגובה של כ-35 מטרים מהקרקע הוא חריג, אבל סביר להניח שאותו אדם יעבור הלאה וימשיך בשגרת יומו. כשאתה עובד בחברת מהנדסים וחלונך משקיף על נוף המפרץ, אינך יכול להתעלם מהטיולים הבלתי פוסקים של אותו פועל על העגורן, במיוחד כשהוא אינו קשור ברתמה ואינו חובש קסדה.

"בתחילת חודש ינואר כל הנורות האדומות הבהבו והרגשתי שאני לא יכול להתעלם יותר", אומר אחד מהמהנדסים במשרד, "התקשרתי למשרד העבודה והתבקשתי לשלוח מייל עם כל הפרטים. עובדת אחרת במשרד שלנו התקשרה במקביל למנהל הבטיחות בפרויקט ולחברת המנופים. למחרת הפועל חבש קסדה אבל לא נקשר לרתמה, ויום לאחר מכן גם הקסדה נעלמה".

 

הפועל על העגורן

הפועל על העגורן

 

לאחרונה, במין צירוף מקרים מצמרר, התקבלו במערכות העיתונים הודעות מארגוני ההצלה על פועלים שנפצעו מנפילות מגובה באזור. ב-17 בינואר התקבל דיווח ממד"א על פועל שנפל מגובה של כארבעה מטרים במהלך עבודתו במפעל בצ'ק פוסט; באותו יום ממש התקבל דיווח של איחוד הצלה על פועל שנפל מגג מחסן תעשייתי ברחוב הבונים בנשר; ב-24 בינואר התקבל דיווח על פועל שנפל מגובה של כחמישה מטרים במפעל סמוך לנמל הקישון; וב-1 בפברואר דווח על פועל שנפל מגובה באתר בנייה ברחוב הבציר בעתלית. כל הדיווחים מסתיימים במשפט לאקוני איך חובשים ופראמדיקים שהוזעקו למקום מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבתי חולים פצועים עם חבלות שונות בגפיים ובראש.

ייתכן ששמירה על כללי בטיחות היתה מונעת לפחות מהתאונות. ההגדרה הרשמית של עבודה בגובה היא עבודה מעל לגובה של שני מטרים או מעל חלל פתוח שעומקו הוא שני מטרים. לפי ההנחיות, עבודה בגובה תיעשה באמצעות מיגון אישי הכולל נעליים עם סוליה מונעת החלקה, רתמה, בלם נפילה, קסדה ואמצעי מיגון נוספים לפי הערכת סיכונים. 

 

 

הפרויקט שבו נצפה הפועל המשוטט על העגורן נקרא "ואדי סאליב" והוא מתבצע ברחוב שיבת ציון 48. על השלט שמוצב במקום כתובים שמותיהם של מנהל הפרויקט, הקונסטרוקטור, האחראים על בטיחות ועל נגישות, קבלני החשמל והאינסטלציה – כולם גלויים לכל. כך גם שמו של הקבלן הראשי ועוזר הבטיחות. שלטים קטנים יותר שהוצבו במקום מטעם הקבלן הראשי מציינים גובה של קנסות בטיחות, למשל אי חבישת קסדה – 1,000 שקל והיעדר ציוד לעבודה בגובה – 5,000 שקל. עבירות בטיחות מסוכנות שבצדן סיכון רב, כמו עבודה בגובה, מהוות עילה לקנס של 20,000 שקל, ומופיעה גם אזהרה על עבירות חוזרות שיכפילו את הקנס. בשלט אחר יש הוראות בטיחות שהן חובה עם איורים של קסדה, כפפות, משקפי מגן וכו', ועם אזהרות מפני החלקה, פגיעות ראש וחלקים נעים.

 

פרויקט ואדי סאליב, שמות האחראים והוראות בטיחות

פרויקט "ואדי סאליב", שמות האחראים והוראות הבטיחות

 

"ב-1 בינואר שלחתי מייל לגלינה פרי, גברת מאוד נחמדה במשרד העבודה, עם כל פרטי התלונה", מספר המהנדס, "צירפתי תמונות ואפילו מפה שעליה סימנתי איפה העגורן נמצא. צירפתי גם את תמונת השלט עם הפרטים של בעלי התפקידים בפרויקט כדי להקל על משרד העבודה לפנות לאותם גורמים. עבר חודש ודבר לא נעשה – האיש עדיין מטייל בניגוד להנחיות עבודה בגובה. ב-3 בינואר מישהי מהמשרד שלנו דיברה עם חברת המנופים, ונאמר לה שהם יודעים שיש בעיה עם המנוף ושהם ידברו עם הפועלים על נושא הבטיחות. מנהל הבטיחות אמר לה שהיא צודקת, שבטיחות זה חשוב ובלה בלה בלה. אז הפועל שם קסדה לזמן קצר וממשיך לטייל על העגורן בלי רתמה. הוא עלול ליפול ולמות. אם יש סיכון של נפילה מגובה של מעל שני מטרים, חייבים להיות רתומים. לאיש הזה יש משהו כמו 35 מטר ליפול למטה".

עבד ברקאת, עוזר בטיחות בחברת אעמר פריס יזמות ועבודות בנייה – הקבלן הראשי של הפרויקט: "מי שהסתובב על העגורן היה המתקין שהגיע לתיקון, ואני באמת הורדתי אותו עד שהוא ייקח את כל ציוד הבטיחות שלו למעלה. בדקתי שהוא עולה עם קסדה, עם רתמה, עם הכל. זה קרה פעם אחת, ואני הורדתי אותו. שלחתי אותו הביתה ואמרתי לו שבלי רתמה ובלי קסדה הוא לא יכול לעלות. דיברתי עם החברה שלו, והם שלחו לי מישהו אחר. ביום הבא הוא הגיע מצויד, לבש הכל כבר במשרד, ועלה למעלה. זה קרה פעם אחת, זו היתה הפעם הראשונה, ושלחתי את הבחור הביתה".

אבל זה קרה הרבה פעמים. זה מפחיד מאוד.

"את צודקת, ואני לא מסכים לזה. החיים שלהם הם לא בחינם. בינתיים עברתי מהאתר ההוא למקום אחר של אותה חברה. אנחנו תמיד משתדלים לבדוק את הפועלים, וכשצריך אני נותן להם קנסות. תבקרי באתר ותראי שכולם מסודרים, עם קסדות, עם רתמות, גם המנופאי. אנחנו מקפידים על בטיחות, ואני שומר על החיים שלהם. אם הם חושבים שהחיים הם בחינם, אצלי זה לא קורה".

ממשרד העבודה נמסר בתגובה: "הנושא בטיפול ובבדיקה של מינהל הבטיחות במשרד העבודה. באתר ביקר מפקח בטיחות של משרד העבודה והוציא צו על ליקויים שונים".

 

הפועל על העגורן

הפועל על העגורן

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר