בניין עיריית חיפה (צילום: ויקישיתוף, Yakovleva, CC-BY-SA-3.0)
בניין עיריית חיפה (צילום: ויקישיתוף, Yakovleva, CC-BY-SA-3.0)

מדד החופש לשנת 2023: חיפה רושמת ירידה ומדורגת במקום ה-13

מדד החופש של תנועת "ישראל חופשית" בוחן באילו ערים מקפידים על חופש מדת. חיפה רשמה ירידה של שני מקומות מהדירוג של שנת 2022 עם ציון של 45 אחוז. במספר פרמטרים שנבדקו היא קיבלה ציון 0

פורסם בתאריך: 12.2.24 11:15

חיפה דורגה במקום ה-13 במדד החופש של תנועת "ישראל חופשית", הבוחן באילו ערים מקפידים על חופש מדת עם ציון של 45 אחוז – ירידה של שני מקומות מהדירוג של שנת  2022. יצוין ששנת השיא של חיפה במדד היתה 2019, אז קיבלה העיר ציון של 75 אחוז. על פי הדירוג ציון 100 נחשב לעיר חופשית ו-0 לעיר לא חופשית. במדד נבדקו 31 ערים בלבד, כשהוד השרון וגבעתיים מובילות את הדירוג עם 80 אחוז ותל אביב במקום השלישי עם 78 אחוז.

במבוא למדד העוסק בחיפה כתבו החוקרים: "בשנים האחרונות אחוז החופש העירוני של חיפה במגמת ירידה. כמו בשנה שעברה, גם השנה לא נמסר לנו תקציב עירוני שנוכל לבחון. אך חמור מכך, עיריית חיפה פשוט לא מקיימת הבטחות לתושביה הליברליים. לפני שנתיים אישרה מועצת העיר לקיים מרשם זוגות בעיר, שיקל על זוגות להט"בים וכל מי שלא רוצה להירשם ברבנות, אך מרשם זה טרם נחנך, מה שהוביל לירידה בניקוד".

להלן הפרמטרים שנבדקו בחיפה והציון שהוענק לכל אחד מהם:

תחבורה ציבורית בשבת – ציון 14 מתוך 17. ישנם מספר קווים הנוסעים במשך השבת וישנן מוניות שירות צפונה לנהריה ודרומה לתל אביב שיוצאות מהעיר, אך ללא השתתפות של העירייה.

קהילת הלהט"ב – ציון 10 מתוך 10. העירייה תומכת באירועי גאווה בעיר, תומכת בבית הקהילות, ויש עובד סוציאלי לקהילה. קבוצות איגי (ארגון נוער גאה) פעילות בעיר ותהל"ה (תמיכה להורים של הומוסקסואלים, לסביות, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) נתמכת על ידי העירייה.

קבורה אזרחית – ציון 7 מתוך 7. יש קבורה אזרחית לתושבי חיפה בבית הקברות "דרכי שלום" (בשדה יהושע, נוה דוד), ובנוסף, כיום יש גם קבורה אזרחית בתל רגב, שהוא בית העלמין החדש לתושבי חיפה.

מסחר בשבת – ציון 6 מתוך 15. על פי החוק אסור לפתוח חנויות או מוסדות תרבות בשבת אבל מותר לפתוח מסעדות. החוק מחריג את מי שאינו יהודי. בפועל מסעדות פועלות כמעט רק בעיר התחתית ובאזורי מסחר, מעט מכולות ברחבי העיר, אין חנויות בכלל. יחד עם זאת הקולנוע עובד בשבת.

פלורליזם דתי – ציון 6 מתוך 9. העירייה מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות, אבל לא התקבלה התייחסות מהעירייה האם היא מקיימת אירועים בשיתוף קהילות לא אורתודוקסיות. ידוע שהיא מקיימת אירועים לכבוד נובי גוד (ראש השנה האזרחי הרוסי).

 

 

בריכות בהפרדה – ציון 4 מתוך 4. בבריכה העירונית "גלי חיפה" (הספורטן לשעבר) יש ימי רחצה בהפרדה, אך אין הבדל במחיר בין שעות אלו לשאר שעות הכניסה לבריכה.

נוהל אירועים בהפרדה – ציון 2 מתוך 6. העירייה טוענת שהיא פועלת לפי הנחיות המדינה לגבי אירועים ולאור עקרון השוויון.

תקציבי דת – ציון 0 מתוך 13. נכון עד לרגע בדיקת קטגוריה זו, עיריית חיפה השיבה לנו לבקשת חופש המידע, כי הצעת תקציב העירייה לשנת 2023 טרם הונחה על שולחן מועצת העיר ושהיא אינה סופית וטרם אושרה כדין.

חינוך – ציון 0 מתוך 13. האחריות על התכנים כולה של משרד החינוך נכתב (לעומת הוד השרון למשל, שם צוינה לשבח עבודתו של אגף החינוך העירוני).

המועצות הדתיות –  ציון 0 מתוך 6. מועצת העיר חיפה עדיין לא עסקה בבחירת נציגים למועצה הדתית.

נישואים אזרחיים – ציון 0 מתוך 10 אין אפשרות לרישום זוגות עירוני (לעומת הוד השרון, גבעתיים תל אביב וערים נוספות).

תגובת העירייה תפורסם כשתתקבל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אורן

    קשקוש פוסט ציוני מבית הקרן לישראל חדשה – בוחנים מדד חופש, רק "דת" נכללת במדד? תנו לי לנחש, נבחנה גם רק הדת היהודית ולא דתות אחרות..

  2. יהב וקיריל, היתר יישבו עם החרדים ויתנו להם כל מה שהם רוצים

    היחיד שלא ייכנע לחרדים אחרי שהלכו עם קליש והם יחטפו אצלו זה יהב.
    הציבור החילוני בכרמל צריך לחזק את יהב ואת הסיעה שלו או את קיריל והסיעה שלו
    כי הם היחידים שיבלמו נסיונות התחרדות. לדעתי קיריל יהיה סגן ראש העיר וידאג למנוע השתלטות חרדית

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר