המנזר הכרמליטי (צילום: בועז כהן)
המנזר הכרמליטי (צילום: בועז כהן)

מסדר הכרמליטים תובע את העירייה ומי כרמל

המסדר הכרמליטי תובע 1.85 מיליון שקל מעיריית חיפה ומתאגיד המים מי כרמל בטענה להפקעה לא חוקית של כחמישה דונמים מנכס בבעלותו ברחוב ז'ורס 14 ברמת שאול. המסדר גם מבקש שבית המשפט יפסוק דמי שימוש ראויים החל מינואר השנה ויחייב את העירייה ואת התאגיד לפנות את הנכס

פורסם בתאריך: 19.2.24 10:52

מסדר הכרמליטים הגיש תביעה בסך של 1,850,000 שקל נגד עיריית חיפה ותאגיד המים מי כרמל. לפי כתב התביעה, שהוגש אתמול (ראשון) לבית משפט השלום בעיר על ידי עו"ד רג'א ג'מאל, המסדר הוא הבעלים של מקרקעין ברחוב ז'ורס 14 ברמת שאול בשטח כולל של 24,252 מ"ר, כאשר על 5,527 מ"ר מהם הוא דורש דמי שימוש. לטענת המסדר, בנובמבר 2023 דנה ועדת המשנה לתכנון ובנייה בבקשה של מחלקת הנכסים בעירייה להפקיע חלק מהנכס שיועד לשירותים ציבוריים בהיקף של חמישה דונמים מהשטח הכולל של הנכס.

יצוין כי כי עוד בשנת 1987 פעלו העירייה והוועדה המקומית להפקעת השטח לצורך שירותים עירוניים, אך לפי כתב התביעה "בקשת ההפקעה הוגשה ואושרה בחלוף 36 שנים מאישור התוכנית. למעשה הנתבעות זנחו את התוכנית ואת תקנונה, ולא פעלו לפיו במשך כ-36 שנים. הנתבעות, במשך 36 שנים, לא נקפו אצבע על מנת להשלים את הליך ההפקעה ו/או ליישם ו/או לפעול בהתאם לתוכנית ולהוראותיה, ובהתאם המקרקעין נותרו בבעלותו במלאה של התובע (מסדר הכרמליטים; ב"כ). לאורך כל השנים שחלפו הנתבעת זנחה ולא פעלה על פי התוכנית, ובהתאם הליך ההפקעה לא הושלם והמקרקעין לא הופקעו".

בכתב התביעה נטען כי "העירייה נזכרה לפעול בהתאם לחוק ולהגיש בקשה להפקעה בהתאם לתוכנית המאושרת אך ורק בחלוף 36 שנים, לא משום שסברה שעליה לפעול כדי ו/או משום שרצתה לתקן עיוות המשתרע על פני כארבעה עשורים, אלא משום שבחודש יוני 2023 התבקש המסדר על ידי תאגיד המים מי כרמל לחתום על תוכנית/בקשה להיתר בנייה לביצוע בניית בריכת מים נוספת על הנכס – דבר אשר התובע התנגד לו בכל תוקף".

עוד נטען כי "משראה התובע שתאגיד המים פונה ומבקש את הסכמתו לבנייה ואת חתימתו על בקשה להיתר בנייה על אדמות שבבעלותו, סירב וענה באופן שאינו משתמע לשתי פנים שאין הוא מסכים לחתום ו/או אין הוא מסכים לבנייה ודרש את פינוי הבריכה הקיימת, שנבנתה בזמנו על ידי עיריית חיפה באופן לא חוקי ועל מקרקעין שבבעלות התובע. נוסף על כך חידד התובע ומסר כי הוא יפעל להגשת תביעה לסילוק יד ותביעה לתשלום דמי שימוש ראויים בגין השימוש שנעשה בנכס שלא כדין וללא כל רשות מצד שני הנתבעים".

 

 

אלא שלטענת המסדר, "משבאו הנתבעים לדעת על עמדת התובע לדרישת התאגיד וככל הנראה דרכו, הם פעלו באופן מיידי וביצעו מחטף. הבקשה להפקעה בהתאם לתוכנית, שלקח לה כארבעה עשורים עד שתוגש, הוגשה במהירות הבזק והובאה לדיון מליאת הוועדה ב-4 בדצמבר 2023 לצורך אישורה, ובהתאם היא אושרה ללא ידיעת התובע ועל אף התנגדותו הידועה לנתבע מס' 2 (מי כרמל; ב"כ)".

מפירוט הטענות של המסדר עולה כי העירייה ומי כרמל עשו שימוש בנכס וכי העירייה בנתה את בריכת המים על חלק משטחו, כשהמקרקעין הם בבעלות הפרטית של המסדר. עוד נטען כי מעולם לא התבקשה רשותו לבניית הבריכה הקיימת, לעלות על המקרקעין ולתפוס בהם חזקה, וכי "העירייה עשתה דין לעצמה". המסדר אף טוען כי העירייה העבירה לתאגיד את השליטה ואת השימוש בנכס, לרבות בבריכת המים, באופן לא חוקי, תוך רמיסת זכויות הקניין של התובע, ואף התחייבה למכור או להעביר את המקרקעין לתאגיד המים.

המסדר מבקש מבית המשפט לחייב את העירייה ואת מי כרמל בתשלום דמי שימוש בסך של 1.85 מיליון שקל לתקופה שבין 2017 ל-2023, וזאת משום שלא ידוע למסדר מתי הוקמה הבריכה ומכיוון שחוק ההתיישנות מאפשר דרישת דמי שימוש על שבע השנים האחרונות. המסדר מבקש גם שבית המשפט יפסוק דמי שימוש ראויים החל מינואר השנה ועד לפינוי בפועל של המקרקעין, ולחייב את הנתבעים לפנות את הנכס ולהחזירו לידיו.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה תלמד את כתב התביעה ותשיב כמקובל בבית המשפט".

ממי כרמל נמסר: "התביעה טרם התקבלה בתאגיד, וככל שתתקבל נשיב בבית המשפט".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. כולם התחילו לקפוץ פה על הראש כי רואים ראש עיר חלשה

    החלטנו להצביע לבורובסקי.
    כי גם לחיפה מגיע ניהול מקצועי, לא מושחת ושיהיה לנו חולדאי שיעשה סדר בעירייה ויחזיר פה בטחון אישי עם הנסיון שלו במשטרה.
    כל שאר הליצנים תמצאו לכם פרנסה, העירייה זה לא סידור עבודה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר