יחמור פרסי (צילום: Eyal Bartov, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)
יחמור פרסי (צילום: Eyal Bartov, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)

צפו: שישה יחמורים מהחי בר בכרמל שוחררו בגליל העליון

ארבע נקבות ושני זכרים של יחמורים פרסיים מגרעין הרבייה בחי בר כרמל שוחררו לטבע בגליל העליון. לנקבות הוצמד קולר עם GPS במטרה ללמוד על שרידותן ועל דפוס תנועתן. אקולוג מחוז צפון ברט"ג עמית דולב: "אנו מנסים לבסס את אוכלוסיית היחמורים בגליל העליון ובכרמל, נוסף על זו שהתבססה בגליל המערבי"

פורסם בתאריך: 22.2.24 11:17

שישה יחמורים פרסיים מגרעין הרבייה בחי בר כרמל – ארבע נקבות ושני זכרים – שוחררו אתמול (רביעי) לטבע בגליל העליון. לנקבות הוצמד קולר עם GPS במטרה ללמוד על שרידותן ועל דפוס תנועתן בשנה הראשונה. לאחר שנה הקולר נופל וממוחזר לשימוש חוזר.

היחמור הפרסי נכחד בישראל והוברח מאיראן בשנת 1978 בעיצומה של המהפכה האיראנית והשתלטות האייטוללות על המדינה. היחמורים הגיעו לחיפה והועברו לחי בר, שם הוקם גרעין רבייה שממנו משוחררים בכל שנה יחמורים לטבע, ברשות הטבע והגנים (רט"ג) אומרים כי היום יש כבר אוכלוסייה יציבה שמתרבה באופן טבעי בחלקים שונים בארץ.

 

 

היחמור הפרסי הוא יונק גדול ואצילי ממשפחת האיילים, שהיה נפוץ בעבר בחורשים צפופים במזרח הים התיכון עד לאזור איראן. מראשית המאה ה-20 נכחד המין ברוב אזורי תפוצתו בשל ציד מתמשך ובלתי מבוקר, ויחמורים לא נצפו עוד בטבע בישראל ובשכנותיה, וגם לא היו מצויים בגני חיות. בשלושת העשורים האחרונים החלה רט"ג להשיב יחמורים לטבע בגליל העליון, בכרמל ובהרי ירושלים. כיום מונה אוכלוסיית היחמור הפרסי בישראל בין 300 ל-400 פרטים – יותר מ-200 בגליל המערבי ובגליל העליון, כ-100 באזור נחל שורק ועוד כמה עשרות בכרמל.

אקולוג מחוז צפון ברט"ג עמית דולב: "אנו מנסים לבסס את אוכלוסיית היחמורים בגליל העליון ובכרמל, נוסף על זו שהתבססה בגליל המערבי. סכנות רבות מאיימות על היחמורים בטבע, אך שמירה על רצף של שטחים פתוחים והקמת מעברים לחיות הבר מעל ומתחת לכבישים הן חיוניות ביותר לקיום אוכלוסיות ברות קיימא".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר