חוות המיכלים של תש"ן (צילום: צבי רוגר)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: צבי רוגר)

העתירה נדחתה: תש"ן תשלם לעירייה 170 מיליון שקל

סגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט רון סוקול דחה עתירה מינהלית שהגישה חברת תש"ן נגד עיריית חיפה לביטול היטל סלילה וקבע כי החברה תשלם לעירייה 170 מיליון שקל: "הגעתי למסקנה כי דין העתירה להידחות וכי לא נפל כל פגם בדרישת התשלום שנשלחה לעותרת"

פורסם בתאריך: 22.2.24 07:51

חברת תש"ן – תשתיות אנרגיה תשלם לעיריית חיפה 170 מיליון שקל בגין היטל סלילה – כך קבע אתמול (רביעי) סגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט רון סוקול, שדחה עתירה מינהלית של תש"ן לביטול התשלום.

בינואר 2022 הגישה תש"ן לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, עתירה מינהלית נגד העירייה בדרישה להורות על ביטול דרישתה מהחברה לתשלום היטל סלילת רחובות בסך של 170 מיליון שקל – דרישה שהתקבלה בתש"ן ביוני 2021. לחילופין ביקשה תש"ן מבית המשפט להורות על הפחתת הסכום בשיעורים ניכרים "בשל פגמים קשים שנפלו בחישובם, אשר יורדים לשורשם והופכים אותם לבלתי סבירים באופן קיצוני".

מפסק הדין עולה כי במרכז העתירה עומד מתחם קרקעות הצפון, שבשטחו מצויות חלקות המקרקעין שעליהן הוגשה דרישת התשלום. יצוין כי עד לשנת 2005 לא היה מתחם קרקעות הצפון כלול בתחומה המוניציפלי של חיפה, אז הוא צורף לתחומה של העיר ביחד עם מתחם בז"ן. בדרישת התשלום ששלחה העירייה לתש"ן נכתב כי "בשנים 2019 ו-2020 ביצעה עיריית חיפה עבודות סלילת רחוב הגובל בנכס, בגשר הל"ט ובכביש הגישה העובד מעל נחל הגדורה המחובר בכביש הגישה היחיד לנכס מתחום שיפוט העיר חיפה מכיוון רחוב ההסתדרות".

בדיונים בבית המשפט טענה תש"ן כי "לא התגבשה עילה לחיובה בתשלום ההיטל", חלקה על הטענה כי מתחם קרקעות הצפון גובל בתשתיות עירוניות מושא הדרישה, וטענה כי אין גישה לקרקעות הצפון מתשתיות אלו, אלא בדרך פרטית של בז"ן שהמעבר בה מותנה בהסכמה של בז"ן. עוד טענה החברה כי בין כביש 4 לתשתיות שהקימה העירייה חוצץ מתחם בז"ן וכי מתחם קרקעות הצפון מרוחק שני ק"מ מהן, כי נפלו פגמים בתעריף ההיטל וכי דרישת התשלום מהווה אכיפה בררנית.

מנגד טענה העירייה כי תש"ן מבקשת להתחמק מחובתה לשאת בעלויות התשתיות וכי משמעות הדבר היא הגדלת החיוב על תושבי העיר. עוד נטען כי מתחם קרקעות הצפון הוא נכס גובל לתשתיות העירוניות שבוצעו, וכי תש"ן "הודתה בהזדמנויות שונות כי בדרך, שנטען כעת כי היא דרך פרטית, עומדת לה זכות מעבר. מכל מקום, הדרך משמשת בפועל דרך גישה לקרקעות הצפון, ודי בכך כדי למלא את הדרישה להיותו של הנכס גובל".

 

 

בפסק הדין כתב השופט סוקול: "הגעתי למסקנה כי דין העתירה להידחות וכי לא נפל כל פגם בדרישת התשלום שנשלחה לעותרת. מהראיות שהוצגו ניתן לראות כי דרך הגישה העיקרית ששימשה ומשמשת רכבים המגיעים לקרקעות הצפון עוברת בצדו הצפוני של מתחם בז"ן. הכניסה לדרך נעשית דרך שער הכניסה הצפוני למתחם בז"ן, אך אין טענה כי בז"ן מונעת את המעבר לקרקעות הצפון בדרך זו. יתרה מכך, דרך הגישה שסללה העירייה מובילה מכביש ההסתדרות לשער הכניסה לדרך המובילה לקרקעות הצפון. יתרה מזאת, מהראיות ברור כי בשלב זה, ככל שגורם כלשהו מבקש להיכנס ברכב לקרקעות הצפון, הדבר נעשה בדרך ה'פרטית'. מכל האמור עד כה עולה כי על פי הגדרת נכס גובל בחוק הסלילה והמבחנים שנקבעו בפסיקה, יש לקבוע כי קרקעות הצפון הן נכס גובל לתשתיות הרחוב מושא הדרישה, כלומר לכביש ההסתדרות, דרך הגישה מעל נחל הגדורה וצומת הל"ט".

עוד כתב השופט: "משנמצא כי קרקעות הצפון הן נכס הגובל בתשתיות הרחוב שבתחומי העיר חיפה, מתחייבת המסקנה כי התגבשו יסודות עילת החיוב לחוק הסלילה. מסקנה זו מייתרת את הדיון בשאלה אם העבודות שבוצעו על ידי עיריית חיפה הן בבחינת עבודות סלילה המגבשות עילת חיוב לפי חוק הסלילה".

באשר לטענה על פגמים בחישוב ההיטל נכתב: "אין טענה כי נפלו בעריכת התחשיב פגמים המצדיקים התערבות שיפוטית בהחלטה מינהלית. הטעויות שעליהן מצביעה העותרת אינה בבחינת טעויות בולטות עד כי בית המשפט יבחן את נתוני התחשיב או ימנה מומחה לעריכת תחשיב חדש".

על הטענה לאכיפה בררנית קבע השופט סוקול כי "גם טענה זו דינה להידחות. ראשית, העותרת לא הוכיחה את טענותיה ולא הביאה נתונים מספיקים כדי לקבוע שבנסיבות זהות לא חויבו בעלי נכסים בתשלומי היטל. נוסף על כך, גם אם יוכח כי העירייה נמנעה מלאכוף את תשלומי ההיטל על בעלי נכסים אחרים בנסיבות דומות, אין משמעות הדבר בהכרח ביטול דרישת התשלום מהעותרת. הפתרון יכול להיות בגביית היטלים מבעלי נכסים שלא נדרשו לעשות כן עד כה. כל עוד לא הוכח שמדובר במדיניות מכוונת של העירייה להימנע מגבייה מבעלי נכסים דומים והפליה מכוונת של העותרת, יש להעדיף פתרון חיובי של גבייה ממי שחייב".

השופט קבע כי "דין העתירה לביטול דרישת התשלום להידחות. על העותרת לשלם את ההיטל בהתאם לדרישה", ופסק על תש"ן הוצאות משפט בסך של 50,000 שקל.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אייל

    ככה נחשף שיונה יהב הוציא מאות מליוני שקלים לסייע לחברות המזהמות ולתת להן תשתיות
    ונדרשו עתירות יקרות כדי שהן ישלמו את ההיטלים על כל התשתיות שראש העיר שלהן סידר להם כדי להישאר פה לנצח
    הבנתם בוחרים יקרים מה עולה מהעתירה?
    זה 2005 כלומר יונה יהב והסגן שלו מסיעת הירוקים גלבהרט שהיה יו"ר ועדת התכנון סידרו את הכבישים לשם שיוכלו
    המזהמים להשתמש להנאתם כשיעברו לשם – ממש ירוקים…. אפור קודר

  2. מריח את הפטרוכימיה חוגגת את נצחון יהב

    עם היבחרו של יהב יחזור בו מכל האמירות על הוצאת המזהמים
    יפעל מיידית לאשר תוכניות "חירום עקב המלחמה" להגדלת כושר הייצור של המפעלים המזהמים
    אביהו האן ושרית גולן הבובות יקבלו מוצץ = בדמות משכורת סגן בשכר כדמי שתיקה ולא יצייצו מילה
    זה הגורל הקשה של חיפה אם יהב יבחר.
    זה יהיה אסון לדורות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר