סבכי אפריקני (צילום: אוריאל הלוי)
סבכי אפריקני (צילום: אוריאל הלוי)

ממדבר סהרה לחוף הסטודנטים: ציפור נדירה נחתה בחיפה

התרגשות גדולה בקהילת הצפרים: סבכי אפריקני - ציפור שיר נדירה ביותר מצפון מערב אפריקה - נצפה בחוף הסטודנטים, וזו הפעם השנייה בלבד שהוא תועד בישראל. ד"ר יואב פרלמן מחברה להגנת הטבע: "ייתכן שהוא הגיע לכאן לאחר שנדד דרומה בחורף, ובנדידה בחזרה צפונה באביב תעה וסטה ממסלולו"

פורסם בתאריך: 26.3.24 10:26

אורחת נדירה במיוחד ממדבר סהרה הגיעה ביום שבת לחוף הסטודנטים בחיפה. מדובר בציפור שיר ממין סבכי אפריקני, שזוהתה על ידי הצפר שגיא שועל. הפרסום עורר התרגשות גדולה בקהילת הצפרים, שכן הסבכי האפריקני הוא ציפור שיר מזדמנת, נדירה ביותר, מצפון מערב אפריקה, שזו הפעם השנייה בלבד שהיא תועדה בישראל.

לדבריו של מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע ד"ר יואב פרלמן, גם התצפית הראשונה היתה בחיפה – בשנת 2013 בחוף שקמונה. "זהו סבכי קטן מאוד ששוקל פחות מעשרה גרם ואורכו הוא בין 11 ל-12 ס"מ", מסביר פרלמן, "בית הגידול המקורי שלו הוא מדבר צחיח וחולי בצפון מערב אפריקה, מהסהרה המערבית, כלומר דרום מערב מרוקו ומאוריטניה, ומזרחה עד ללוב. הוא מבלה זמן רב על הקרקע החולית, וכמו רוב הסבכיים הוא ניזון בעיקר מחרקים ומפרוקי רגליים אחרים כמו עכבישים קטנים, ומתגבר את מזונו בפירות ובזרעים. ייתכן שהוא הגיע לכאן לאחר שנדד דרומה בחורף, ובנדידה בחזרה צפונה באביב תעה וסטה ממסלולו".

 

סבכי אפריקני (צילום: פרופ׳ רן נתן, האוניברסיטה העברית)

סבכי אפריקני (צילום: פרופ׳ רן נתן, האוניברסיטה העברית)

 

 

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי חלק מהאוכלוסיות של הסבכי האפריקני נודדות לאחר הקינון, אך לא ברור לגמרי לאן. הוא מזדמן נדיר לדרום אירופה – ספרד, איטליה ומלטה – אך התצפיות בישראל הן היחידות במזרח אגן הים התיכון. כמו כן, השטח שבו נמצא הסבכי הוא בקו התפר בין חיפה לטירת כרמל, ובסקר שערכה לפני כמה שנים היחידה לסקרי טבע בחברה להגנת הטבע באותו אזור עלה כי מדובר בשטח עשיר מאוד בערכי טבע.

פרלמן: "בחוף הים התיכון כמעט לא נשארו שטחים בצורתם הטבעית, לכן החשיבות של השטחים המועטים שנשארו, כמו דיונות החוף ורכס הכורכר מדרום לחיפה, היכן שנמצא הסבכי, היא גבוהה מאוד. אנחנו נמצאים בשיא עונת הנדידה. הציפורים הנודדות משתמשות אצלנו באתרי חנייה שבהם הן נחות וצוברות אנרגיה. בשל האתגרים העצומים שאותם חוות הציפורים הנודדות לאורך מסלולי נדידתן, כולל הרס בתי גידול, שינויי אקלים וציד, יש חשיבות גבוהה במיוחד לשמור בישראל על אתרי חנייה איכותיים ועשירים".

 

סבכי אפריקני (צילום: עידו שניידרמן)

סבכי אפריקני (צילום: עידו שניידרמן)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר