הכניסה לשכונת גבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)
הכניסה לשכונת גבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)

השכונה החדשה שאין בה תחבורה ציבורית ולא בטוח שתהיה

תושבי שכונת גבעת זמר החדשה נהנים מנוף נהדר בשל מיקומה על צלע ההר אך סובלים מגישה בעייתית ברגל, מהיעדר תחבורה ציבורית ומתכנון לקוי שימנע מעבר של אוטובוסים ברוב רחובותיה - גם בעתיד. עיריית חיפה: "מדובר בשכונה חדשה אשר נבנית בשלבים"

פורסם בתאריך: 15.5.24 08:49

14:00 בצהריים ביום חם של אמצע מאי. ילדי גבעת זמר יורדים מהאוטובוס, נושאים על גבם ילקוט עמוס בספרים ומטפסים בעלייה התלולה בכביש המוביל לשכונה, אשר מתפצל מדרך חנקין. בצד השני של גבעת זמר, בגבול עם רמת אלמוגי, אלה הן אותן התמונות, רק הפעם בירידה החדה. נכון להיום אוטובוסים לא עוברים בשכונה, וכשיעברו בעתיד נראה שהם לא יוכלו לענות על כל צרכי התושבים בשל תכנון לקוי.

גבעת זמר היא השכונה הראשונה שמוקמת על רכס הכרמל מאז נבנתה רמת חן בתחילת המיליניום. לפני שנתיים החל אכלוס השכונה, וכיום מתגוררים בה מאות רבות של תושבים. בסופו של דבר ייבנו בה 1,070 יחידות דיור, שבהן יתגוררו כ-4,000 תושבים בכ-100 בניינים. גודלה יהיה כפול מזה של רמת חן שנמצאת מעבר לכביש ונהנית מתנועת אוטובוסים מספקת בשטחה.

 

בניינים בבנייה בגבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)

בניינים בבנייה בגבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

כמה מתושבי הגבעה פנו לעיריית חיפה בשאלה מתי תחובר גם היא לרשת האוטובוסים. לדבריהם, נאמר להם שהאחריות על כך נתונה בידיהם של משרד התחבורה ושל חברת אגד שמפעילה את קווי האוטובוס בעיר. עם זאת, גם זמן לא מועט אחרי שהחל אכלוס בשכונה, העירייה טרם השלימה את בניית התשתיות הדרושות לתחבורה ציבורית – תחנות אוטובוס, מפרצים לאיסוף ולהורדת נוסעים וכיכרות.

גם אם מדובר בחבלי לידה של שכונה בהקמה, נראה שהעתיד התחבורתי של גבעת זמר אינו מבטיח. לפי גורם המעורה בפרטים, השכונה כלל לא תוכננה להכיל תנועה של תחבורה ציבורית. חלק מהרחובות בה הם צרים מדי לנסיעה של אוטובוס או מיניבוס, ורוב הרחובות בה הם ללא מוצא. לדברי הגורם, גם כאשר ייכנס אוטובוס אל השכונה, מסלולו יעבור רק ברחובה הראשי, מרחק של מאות מטרים מחלק מהבתים.

 

שכונת רמות ספיר הנשקפת מגבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)

שכונת רמות ספיר הנשקפת מגבעת זמר (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

 

משפחות צעירות רבות עברו להתגורר בגבעת זמר, והן נאלצות להתמודד עם היעדר התחבורה הציבורית באופן יומיומי. כדי להגיע לבית הספר מסיעים ההורים את הילדים בכל בוקר לתחנות האוטובוס שנמצאות מחוץ לשכונה, ואוספים אותם כשהם חוזרים מהלימודים. תושבים סיפרו כי קבוצת הווטסאפ השכונתית משמשת פלטפורמה לחיפוש טרמפים עבור הילדים, וגם עבור מבוגרים. לדבריו של תושב בשכונה, המעבר אליה פגע בחיי החברה של ילדיו ושל ילדים נוספים מכיוון שהם לא יכולים להגיע בכוחות עצמם לפעילויות חברתיות בשעות אחר הצהריים או להיפגש עם חבריהם בשעות הערב.

השכונה החדשה בנויה בצורה מדורגת – רחוב מעל רחוב. בזכות המבנה הטופוגרפי, הנוף של מפרץ חיפה נשקף כמעט מכל דירה, אך הבנייה המדורגת מקשה על ההתניידות ברגל ברחובות. ההליכה מקצה רחוב אחד לאחר מצריכה עיקוף גדול, שאותו ניתן היה לקצר באמצעות מדרגות שיקשרו ביניהם. לדברי תושבים בשכונה, הובטח להם שמדרגות כאלה ייבנו ויתחברו אל הכיכר שמובילה לשכונת רמות ספיר השכנה, אך הדבר טרם קרה.

 

היציאה לרמת אלמוגי שטרם נסללה (צילום: נמרוד אשכנזי)

היציאה לרמת אלמוגי שטרם נסללה (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

גבעת זמר מתבססת על שירותים שניתנים מחוצה לה, בשכונות הסובבות אותה, ולא מתוכננים לקום בה אזורי מסחר, ולפי שעה גם לא סניפים של קופות חולים. על אף קרבתה לרמות ספיר, לרמת אלמוגי ולרמות רמז, הגישה אליהן כמעט אינה אפשרית ברגל, בעיקר למי שמתגורר בלב השכונה.

בינתיים מתניידים התושבים באמצעות המכונית הפרטית לנסיעות אל מחוץ לשכונה, ועושים זאת דרך היציאה היחידה שמקשרת את הגבעה אל העולם החיצון. לפי פרסומים, מתוכננות להיבנות עוד שתי דרכי גישה אל השכונה, אך הן טרם הושלמו. אחת מדרכי הגישה, שמתחברת אל רמת אלמוגי, כבר נפרצה אך לא נסלל בה אספלט והיא אינה מותרת לשימוש. לא מדובר רק בבעיה תחבורתית אלא בסכנה בטיחותית. גבעת זמר ממוקמת בלב החורש, באזור מועד לדליקות, וקיימת סכנה שבשעת שריפה ייווצר צוואר בקבוק ביציאה הבודדת.

בשעות הצהריים ניכרת תנועה ערה של משאיות ברחובות השכונה. הן יוצאות ונכנסות, מובילות חומרי בניין אל שלדי הבניינים שבקרוב יאכלסו עוד אלפי ילדים שצריכים לנסוע באוטובוס לבית הספר, קשישים שמעוניינים לקנות ירקות בסופרמרקט הקרוב ותושבים שאין להם מכונית או שאינם מעוניינים לנסוע בה, מהסיבות המובנות והנכונות. כל אלה יעמיסו עוד על תשתיות השכונה, שכבר כעת כורעות תחת הנטל.

מעיריית חיפה נמסר: "מדובר בשכונה חדשה אשר נבנית בשלבים. העבודות מתבצעות מתוך מאמץ להבטיח כי לצד הפיתוח הנרחב והבנייה היזמית יינתן מענה מיטבי לתושבי השכונה. בתוך כך פועלת העירייה מול משרד התחבורה כדי לקדם את קווי התחבורה הציבורית אשר ישרתו את תושבי השכונה. בניית המדרגות נמצאת בעיצומה ותושלם תוך מספר חודשים כחלק מעבודות הפיתוח הכוללות של השכונה, כאשר על פי התוכנית, הפתיחה בחלקה העליון של השכונה תתאפשר רק לאחר השלמת עבודות התשתית הכוללות".

ממשרד התחבורה ומאגד לא נמסרה תגובה.

 

הנוף מרחוב ירדנה ארזי (צילום: נמרוד אשכנזי)

הנוף מרחוב ירדנה ארזי (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. יעל

    עדיף שלא יכנס אוטובוס לשכונה לא ביקשנו זיהום .הרחובות גם ככה קצרים . ירידה לחנקין זה ספורט .
    לרובם כאן בשכונה מחזיקים בין 3 ל 4 כלי רכב

  2. נועה

    תכנון לקוי שמיועד לרכב פרטי בלבד, לא לתחבצ, לא להליכה ברגל. וזה – לא באחריות משרד התחבורה…
    ועדיין מסתבר שיש תושבים שביקשו שם תחבורה ציבורית…
    תחבורה ציבורית כבר לא מזהמת עם האוטובוסים החדשים. סתם מגיבה שתקועה בעבר ישן ומזהם של תלות ח
    מוחלטת ברכב פרטי.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רות
    אני גרה באלמוגי בשכונה קרובה ולא חדשה ברח חלמיש וסובלת קשות מהעדר תחבורה ציבורית לרחוב ולרחובות הסמוכים.יש ברחוב הראשי בירם אבל לאנשים קשישים שבהם השכונה מאופיינת אין אפשרות ללכת לתחנת התחצ הקרובה. שעולה לכרמל .לא מפליא שגם בשכונה חדשה העיריה ואגד אינם נותנים מענה.
    פנינו אין ספור פעמים לעירייה ולאגד ללא שום תגובה.
    אולי כלבו יעזרו לנו?

  4. ליעל

    בין 3 ל-4 רכבים פר משפחה, אבל מה שמדאיג אותך זה הזיהום מהאוטובוס? באיזה עולם את חיה??
    בכל אופן, ברגע שיפתח הנתיב השני ליציאה מהשכונה זה יהיה מטופש להמנ מתחב"ץ, בפרט הקוים שנכנסים לשכונה והשכונות שליד ואז נאלצים לעשות סיבוב מגושם בחזרה

  5. שרית

    שכונה שעל מנת ללכת 300 מטר בתוכה צריך להוציא את הנשמה – הכל עליות ומורדות. מי רוצה לגור בשכונה שאתה כלוא בתוך הבית ולא יכול לצאת קצת לטייל ברגל?!

  6. אין עיר רק אוסף של שכונות גרועות

    מעיריית חיפה ביקשו למסור: מהנדס העיר ווטרמן הוא דפ"ר שמומחה להרס של העיר. ככה יצר את שכונת הסלאמס גבעת חביבה או שכונה עם אוטוטרדה באמצע שלה בנאות פרס. כל השכונות החדשות לא נבנות במחשבה על עיר או תחבורה או איכות חיים אלא בבזבוז על קירות תמך ענקיים, רחובות מעוגלים שלא מייצרים עיר אלא פרוורים אפרוריים "מתים" בלי שטחי מסחר בלי רצף עירוני בלי כלום.
    מהנדס העיר יצר עיר מתה.

  7. אין עיר רק אוסף של שכונות גרועות בתכנון לקוי. מעניין את העירייה רק היטלים מבנייה פרועה.

    מעיריית חיפה ביקשו למסור: מהנדס העיר ווטרמן הוא דפ"ר שמומחה להרס של העיר. ככה יצר את שכונת הסלאמס גבעת חביבה או שכונה עם אוטוטרדה באמצע שלה בנאות פרס. כל השכונות החדשות לא נבנות במחשבה על עיר או תחבורה או איכות חיים אלא בבזבוז על קירות תמך ענקיים, רחובות מעוגלים שלא מייצרים עיר אלא פרוורים אפרוריים "מתים" בלי שטחי מסחר בלי רצף עירוני בלי כלום.
    מהנדס העיר יצר עיר מתה.

  8. חיפה פקק אחד גדול בגלל חוסר בתחבורה ציבורית בשכונות הרכס בתדירות אפסית.

    וזה כלום לעומת 3000 דירות במורדות לינקולן ש"יהנו" מפקקי ענק ושוב תכנון דומה שיהרוס את כל הואדיות האחרונים כדי לייצר פרוור מנותק שמחייב 2 רכבים למשפחה ופקקי ענק ביציאה ממנו לכרמל או למת"ם.
    עיר שמתוכננת קטסטרופה ורק עסוקה בעוד ועוד כבישים ופקקים במקום לתת לאנשים אפשרות לגור בלי רכב בכלל ולהסתדר.

  9. יעל ר.

    ברגע שייפתחו את צירי התנועה היורדים מהכרמל בכבביר ורמת בגין ועוד כל נשר ונוה שאנן יעברו דרכם.
    יהיה גהנום כמו שיש עכשיו בדרך הים ובפרויד-פלימן ככה יעמדו דרך השכונות בפקקי ענק ויתקעו עוד יותר
    את השכונות שבגלל תמא 38 כבר יש בהן פקקים קיצוניים ביציאה לציר הרכס לפעמים 20 דקות אז תארו
    לכם מה יקרה כשבסיום יום עבודה במת"ם ינסו דרך כבירים או רמת בגין לעלות עוד כמה אלפי רכבים
    ותושבי השכונות אפילו לא יוכלו לצאת מהן. יהיו במצור. מכשפלים את מפגע דרך הים ורמת אשכול גם לכבביר כבירים
    רמת בגין ועוד. זה יהיה האסון האמיתי – המשך תרבות הרכב הפרטי על פני תחבורה ציבורית יעילה ומהירה ברכס

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר