-->
בניין מינהל ההנדסה שבו שוכנים משרדי התאגיד יפה נוף (צילום: בועז כהן)
בניין מינהל ההנדסה שבו שוכנים משרדי התאגיד יפה נוף (צילום: בועז כהן)

יפה נוף ניצח את עמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין

לאחר שהתאגיד העירוני יפה נוף סירב לבקשת העמותה להעביר לה פרוטוקולים ומסמכים הנוגעים למינוים של ארבעה בכירים, היא עתרה לבית המשפט המחוזי. נשיא בית המשפט השופט רון שפירא דחה את העתירה ומתח ביקורת על העמותה: "שיטה של פנייה סיטונאית לחשיפת מידע ללא הצגת עילה"

פורסם בתאריך: 10.7.24 07:54

ניצחון לתאגיד העירוני יפה נוף על עמותת עורכי דין לקידום מינהל תקין. בחודש ינואר הגישה העמותה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד התאגיד, הממונה על חופש המידע בו וארבעה בכירים – המנכ"לית סאלי גליצנשטיין, מ"מ המנכ"לית וסמנכ"לית הכספים שירן פיסו, מנהל חטיבת התשתיות אסף שטרן ומנהל אגף ההנדסה לתכנון מוקדם עופר דביר.

לקראת סוף שנת 2023 ביקשה עמותת עורכי הדין מיפה נוף את העתקי הפרוטוקולים של ועדת הבחינה שראיינה את הארבעה ובחרה בהם ואת העתקי המסמכים שהגיש כל אחד מהם לוועדה להוכחת עמידתו בתנאי הסף לתפקיד. התאגיד והממונה על חופש המידע בו החליטו שאין להעביר את הפרוטוקולים ואת המסמכים מכיוון שהם חסויים, שכן יש בהם מידע פרטי ורגיש המתייחס להתרשמות מאופיו של המועמד, מהתנהלותו ומהתנהגותו, וחוק הסודיות חל עליהם. באשר לדרישה לקבל את מסמכי המועמדות קבעו התאגיד והממונה על חופש המידע כי "מדובר במסמכים חסויים המכילים פרטים אישיים של המועמדים ובדרישה מיותרת ומכבידה, כאשר ברור כי אילולא היתה מועמדותם נתמכת במסמכים המתאימים, מינוים לא היה מאושר על ידי הדירקטוריון".

בשל הסירוב הגישה העמותה את העתירה, שבה התבקש בית המשפט להורות לתאגיד ולממונה על חופש המידע למסור לה מידע באשר להעסקתם של ארבעת הבכירים, שלטענת העמותה הם ארבעת מקבלי השכר הגבוה ביותר בתאגיד.

העמותה טענה בעתירתה כי החלטת המשיבים (יפה נוף, הממונה על חופש המידע וארבעת הבכירים) לא להעביר את העתקי הפרוטוקולים והמסמכים היא "החלטה גורפת, שגויה, חוטאת בהיעדר הנמקה ועומדת בסתירה לחוק חופש המידע ולערכים שנועד חוק זה לקדם". עוד נטען כי "החשש העולה מהסירוב למסור את מלוא המידע הוא שנפלו פגמים בהתנהלות יפה נוף שאין ברצון המשיבים לחשוף".

 

 

העמותה אמנם קיבלה לידיה את אישור הדירקטוריון ואת חוות הדעת המשפטית שניתנה ביחס לבחירה בארבעת הבכירים, אך טענה כי "בשל אי העברת הפרוטוקולים ומסמכי המועמדות של המועמדים שנבחרו לא ניתן לערוך ביקורת ציבורית אמיתית ולא ניתן לבחון באמצעות המסמכים שהועברו את תקינות ההליך המכרזי ואם המועמדים שנבחרו עמדו בתנאי הסף".

נשיא בית המשפט המחוזי השופט רון שפירא דחה את העתירה ונימק את החלטתו: "אינני סבור כי העותרת הצביעה על נימוקים המצדיקים חשיפת מידע המהווה פגיעה בפרטיות וחשיפת פרוטוקולים פנימיים של הוועדה. המכרזים לבחירתם של העובדים עברו מנגנוני בקרה. מדובר במכרזים שהתקיימו לפני שנים. העותרת לא הצביעה על פגם נטען כלשהו בהליכי המכרזים ובהליכי אישור המינוי של העובדים. במקרה זה חלה חזקת תקינות פעולת המנהל. העותרת אינה מצביעה על נימוק המצדיק את חשיפת המסמכים מעבר לאלו שסופקו לה על ידי המשיבים. העותרת לא הניחה בסיס לטענותיה כי מדובר בפגם בהחלטה של התאגיד או הממונה על חופש המידע המצדיק את התערבותו של בית המשפט".

השופט שפירא גם מתח ביקורת על העמותה וכינה אותה "גוף שמגיש בקשות דומות רבות לרשויות שונות". וכך כתב השופט: "מעבר לאיזון הנדרש שבין יכולת הבקרה על פעולות הרשות המקומית לסוגיית ההגנה על פרטיות ממלאי תפקידים ועובדים בכירים בגוף הציבורי, יש מקום להביא לידי ביטוי גם את משמעות הליך בדיקת מסמכים וחשיפתם בהיבט של העלויות הדרושות. לכל הליך וטיפול בבקשה מסוג זה עלויות נלוות מעצם הצורך להקדיש כוח אדם לשם טיפול בפנייה לקבלת מידע. באיזון הנדרש שבין החשיבות של חשיפת ליקויים לזכות לפרטיות, יש להביא בחשבון גם את העלויות הנגרמות לגורם הציבורי העומד בפני ההליך המהווה אמצעי ביקורת. מדובר בכספי ציבור שאין להקל בהם ראש. בהתאם, ראוי כי במסגרת האיזון הנדרש תוצג גם ראשית ראיה לפגם המצדיק את איסוף המידע, ולא שיטה של פנייה סיטונאית לחשיפת מידע ללא הצגת עילה או טעם המצדיק את השקעת המשאבים הציבוריים".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. להעיף את החובבנים

    מעשה ידי השלטון הכושל והחובבני שהלך לפח הזבל של ההיסטוריה

  2. אייל

    יפה נוף מככב לשלילה בכל דוחות מבקר העירייה ומבקר המדינה
    לכן הייתה עילה לדרוש את המסמכים וחבל שלא ציינו את ההיסטוריה השלילית שגם הביאה את השרה להוציא מיפה נוף פרויקטים בגלל מחדלי ניהול

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר