קרון הפאר המשוחזר (צילום: מוזיאון רכבת ישראל)
קרון הפאר המשוחזר (צילום: מוזיאון רכבת ישראל)

שוחזר קרון הפאר ההיסטורי שאירח ראשי מדינות ונשיאים

מוזיאון רכבת ישראל שחזר את קרון הפאר שנסע ברחבי המזרח התיכון בין שתי מלחמות העולם. הקרון, שנבנה בבריטניה בשנת 1922, אירח את קיסר אתיופיה, את מלך ומלכת בלגיה, את הנציבים העליונים של ממשלת המנדט ואת ראשי הממשלה דוד בן גוריון ומשה שרת

פורסם בתאריך: 17.6.19 10:20

מוזיאון רכבת ישראל בעיר התחתית בחיפה השלים את שחזורו של קרון הפאר ההיסטורי שאירח ראשי מדינות ונשיאים מהעולם ונסע ברחבי המזרח התיכון בין שתי מלחמות העולם. הקרון, שמספרו הוא 98, נבנה בבריטניה בשנת 1922, ושירת במהלך חמישה עשורים ברכבת המנדטורית שהפכה לימים לרכבת ישראל.

בין האישים שהתארחו בקרון היו קיסר אתיופיה היילה סילאסי, מלך ומלכת בלגיה בביקורם בתל אביב בשנת 1931 והנציבים העליונים של ממשלת המנדט. לאחר קום המדינה התארחו בקרון ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, ראש הממשלה השני משה שרת ונשיא המדינה יצחק בן-צבי.

הקרון, שפעל במסגרת רשת המסילות המזרח תיכונית ותפוסתו היתה 20 נוסעים, הגיע בין השאר לאיסטנבול, לדמשק ולקהיר. במקור הוא אובזר בכורסאות מרווחות ובמטבח מצויד ששירת את האורחים, ובסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת הוא הוסב לטרקלין לילה עם שש מיטות. במהלך מלחמת העצמאות נבזז הקרון והושחת, ובתום המלחמה שיפצה אותו הרכבת שהמשיכה להשתמש בו עד סוף שנות ה-60. עם סוף שירותו המסילתי הועבר הקרון לצה"ל, שהשתמש בו כמשרד בבסיס רפידים בסיני.

 

דוד ופולה בן גוריון בקרון הרכבת (צילום: ארכיון רכבת ישראל)

דוד ופולה בן גוריון בקרון הרכבת (צילום: ארכיון רכבת ישראל)

 

 

בתחילת שנות ה-80 הועבר הקרון למוזיאון הרכבת, אך ללא גלגליו המקוריים ופריטים רבים נוספים. בשחזור שביצע מוזיאון הרכבת הורכבו מחדש חלקי השלדה החסרים שפורקו משרידיו של קרון אחר מאותה התקופה. מעטה הגג הבלוי הוחלף ושוחזר, גוף העץ של הקרון נוקה ונצבע מחדש כפי שהיה בשנות ה-50, והותקן עליו סמלה של רכבת ישראל מאותם הימים. בזמן השיפוץ הופתע צוות השחזור לגלות שרידים של לפחות שש שכבות צביעה שונות מימיו הארוכים של הקרון.

מנהל מוזיאון הרכבת חן מלינג: "החלטנו להשאיר קטע קטן מגוף הקרון עם דוגמאות מכל שכבות הצבע המקוריות, גם כהמחשה לאריכות ימיו של הקרון וגם ככלי למחקר לחוקרי היסטוריה בעתיד. אנחנו גאים ומתרגשים לחשוף עוד נדבך בהיסטוריה המפוארת של הרכבת בארץ ישראל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר