הוקו כחול מקור - ציפור קולומביאנית בסכנת הכחדה חמורה (צילום: אוניברסיטת חיפה)
הוקו כחול מקור - ציפור קולומביאנית בסכנת הכחדה חמורה (צילום: אוניברסיטת חיפה)

להציל את העולם: הפרופסור החיפאי שיקים שמורת טבע בקולומביה

ארגון TIME, שהוקם על ידי פרופ' אורי שיינס מאוניברסיטת חיפה וממכללת אורנים, מתכוון לרכוש 350 דונם בעמק מגדלנה בקולומביה, שבו נמצא חלק ניכר מבעלי החיים במדינה אשר נתון בסכנה בגלל כריתת יערות, במטרה להציל את המינים החיים בו ולמנוע את הפיכתו לשממה

פורסם בתאריך: 7.1.20 07:59

ארגון TIME, שאותו הקים פרופ' אורי שיינס מהחוג לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים, מתכוון לרכוש השנה 350 דונם בעמק המגדלנה בצפון קולומביה כדי להפוך אותו לשמורת טבע, ובכך להציל את המינים החיים בו ונמצאים בסכנת הכחדה חמורה.

בעמק מגדלנה גדלים יערות גשם טרופיים, חוצה אותו נהר מגדלנה, והוא משמש בית גידול למגוון גדול של בעלי חיים. מתוך כלל אוכלוסיית בעלי החיים והצמחים בקולומביה, באזור הזה נמצאים 20 אחוז מהציפורים, המכרסמים והפרימטים (קופים) במדינה, 33 אחוז מהעטלפים, שישה אחוזים מאוכלוסיית הדו חיים שחלקם הם מינים אנדמיים (חיים באזור תפוצה מצומצם), וארבעה אחוזים מהשרכים והצמחים המטפסים.

בארגון מציינים שהיער עומד בפני סכנת חישוף לטובת שטחי מרעה, ולפי הערכות של חוקרים משנת 2010, אם קצב כריתת היערות הנוכחי יימשך, היער כולו עלול להיעלם עד לשנת 2025.

שיינס: "אנחנו עלולים להפעיל את הטריגר שיהפוך את האזור לשממה עוד הרבה לפני כן. כמו בכל מערכת ביולוגית, גם כאן דבר אחד תלוי בשני. כשכורתים יערות, בעיקר באזור ביצתי כמו זה, אין מה שיאצור את הלחות ואת המים, ומכאן מתחיל כדור שלג. כאשר עוברים קו אמצע מסוים של עצים שנכרתו ביער, הנזק למערכת הוא גדול כל כך עד שכבר אי אפשר להציל את האזור".

 

 

לדבריו, היום בעולם יש מודעות הולכת וגדלה לצורך בשמירה על כדור הארץ: "זה קורה בעיקר כי מתחילים להרגיש את תוצאות הנזקים שגרמנו. זוהי מגמה חיובית, אבל מי שבאמת אכפת לו מהסביבה ומהעולם צריך לעשות הרבה יותר מרק ללכת להפגין או לצעוק – פעולות שגם אם יהיו להן תוצאות הן לא יהיו מיידיות, וזמן הוא עניין קריטי בכל הנוגע לשינויי אקלים ולהכחדת מינים. באמצעות הארגון אנחנו מאפשרים לאנשים להראות שאכפת להם על ידי פעולה פשוטה מאוד כמו תרומה, שהתוצאה שלה היא מיידית וקבועה".

ארגון TIME הוקם לפני ארבע שנים על ידי שיינס שצירף אליו את פרופ' אלון טל מאוניברסיטת תל אביב. זהו ארגון בין לאומי שבו כל אדם בכל גיל מוזמן לתרום לפי יכולתו – החל מדולר אחד – ולכל אדם, ללא קשר לסכום התרומה, יש קול שווה להחליט היכן יירכש השטח הבא. בכל שנה מוצגים לחברי הארגון שלושה שטחים מרחבי העולם שנבחרו על ידי הוועדה המדעית של הארגון, ובהם מגוון רחב של מינים בסכנה, והחברים בוחרים שטח אחד שאותו ניתן לרכוש ולהפוך לשמורת טבע.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר