מבט על חיפה מלמעלה. תמונה ממאגר Ingimage

חיפה בתחתית טבלת היישובים הקומפקטיים

חיפה הגיעה למקום ה-196 מתוך 201 יישובים המדורגים בטבלת הקומפקטיות של הלמ"ס. המדד מאפיין רשויות מקומיות לפי התפתחות מרחבית מרוכזת לעומת קטועה ומפוזרת. הציון הנמוך של חיפה נובע מריחוק של שכונות רבות ממרכזי השירותים ומהרצף הגיאוגרפי המקוטע שלה

פורסם בתאריך: 9.1.20 08:11

מדד הקומפקטיות של עיריות ומועצות מקומיות בישראל לשנת 2018 שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלמד כי חיפה מדורגת בתחתית טבלת היישובים הקומפקטיים. הטבלה כוללת 201 יישובים וחיפה מדורגת בה במקום ה-196. לפי הטבלה, אליכין שבמקום הראשון הוא היישוב הקומפקטי ביותר ובני ברק שבמקום ה-27 היא העיר הגדולה הקומפקטית ביותר (מקרב 16 הערים המונות יותר מ-100,000 תושבים).

מדד הקומפקטיות מאפיין ומסווג עיריות ומועצות מקומיות לפי תבנית מרחבית של שטחים בנויים עירוניים. יישובים קומפקטיים מתאפיינים בהתפתחות מרחבית מרוכזת בתוך גבולות בעלי צורה פשוטה, ואילו יישובים לא קומפקטיים מתאפיינים בהתפתחות מרחבית מפוזרת ומקוטעת. השכונות המרוחקות ממרכז היישוב או ממרכזי העיר מוגדרות במדד כ"מרקמים מדלגים".

 

 

יישוב נחשב קומפקטי יותר ככל שצורת המרקם העירוני שלו בנויה באופן מעגלי יותר, וככל שיש בו פחות שטחים מדלגים ויותר רצף פנימי של שטחים בנויים. הדירוג הנמוך של חיפה נובע מכך שקו המתאר שלה אינו מעגלי, מריחוקן של שכונות רבות ממרכזי העיר (ריבוי "מרקמים מדלגים") ומקטיעת הרצף הגיאוגרפי שלה על ידי שטחי מפרץ חיפה, בין העיר התחתית לקרית חיים.

מרחקן של שכונות רבות בחיפה ממרכזי השירותים והעסקים בעיר השפיע באופן משמעותי על מיקומה במדד, שבמסגרתו חושבו בין השאר המרחקים האוויריים בין גבולות מרכזי העיר לגבולות "המרקמים המדלגים".

יצוין כי המדד אינו מתייחס למועצות האזוריות, שהקומפקטיות שלהן נמדדת בנפרד.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. גם החזירים בשכונות קומפקטים. קבוצות צפופות של אמא +7 גורים

    הולכים בדבוקה אחת.

  2. רק יהב!

    עכשיו ערפדי יהב יגידו שקליש אשמה ושהיא הרסה את העיר ושהכל היא. בקדנציה אחת אי אפשר לשנות "קומפקטיות של עיר". חוסר הידע בבינוי ערים בימי מצנע ויונה נותן את אותותיו.

  3. אני רק שאלה

    מדד נחמד, אבל איך הוא בפועל מתבטא בחיי היום יום של תושבי חיפה בהשוואה לתושבי בני ברק?

  4. סנט אנדראוס

    נו ברור ! חיפה קומפקטית ????!!! עיר שמשתרעת על שטח עצום כולל הר שלם ! עם איזור תעשיה הכי גדול בארץ .. ונמל הכי גדול בארץ … איזה ישוב קומפקטי בראש שלכם ????
    לפני 2000 שנה היתה ישוב קומפקטי שנקרא תל שקמונה.
    תיכף תנסו להכניס לרשימה את ניו יורק או טוקיו…..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר