האנדרטה במיקומה החדש ברחוב מנילה (צילום: בועז כהן)
האנדרטה במיקומה החדש ברחוב מנילה (צילום: בועז כהן)

בהוראת בית המשפט: העירייה הזיזה אנדרטה בדניה

בית משפט השלום בחיפה קבע כי בשנת 2013 הקימה עיריית חיפה שלא כדין ועל חלקה שאינה בבעלותה אנדרטה כהוקרה לעם הפיליפיני על סיוע בהצלת יהודים בתקופת השואה. לאחרונה העתיקה העירייה את האנדרטה מרחוב חוף השנהב לרחוב מנילה

פורסם בתאריך: 2.2.20 14:02

עיריית חיפה העתיקה את האנדרטה שנבנתה כהוקרה לעם הפיליפיני על סיוע בהצלת יהודים בתקופת השואה מרחוב חוף השנהב בשכונת דניה לרחוב מנילה באותה השכונה. העתקת האנדרטה, שנבנתה בשנת 2013,  בוצעה בעקבות פסק דין של שופטת בית משפט השלום בחיפה סיגלית מצא, שקבעה כי על העירייה "להעתיק את האנדרטה ממיקומה הנוכחי בהקדם האפשרי".

בשנת 2012 הודיע ראש העיר דאז יונה יהב לשגריר הפיליפינים בישראל ג'נרוסו דה גוזמן קלונגה על מחווה לעם הפיליפיני שסייע בהצלת ילדים יהודים בזמן השואה. האנדרטה, כפי שנכתב אז באתר העירייה, "תוצב בצומת הרחובות מנילה וחוף השנהב בשכונת דניה. גובהה כשלושה מטרים ורוחבה כ-0.7 מטר, היא עשויה זכוכית ומוצבת על בסיס בטון. על האנדרטה ייכתב 'בהוקרה לעם הפיליפיני וכמחווה לממשלת הפיליפינים על סיוע בהצלת יהודים בתקופת השואה (1945-1939) על ידי מתן אשרות כניסה לארצם'".

בספטמבר 2018 הגיש קבלן הבנייה שמואל קדושים תביעה לבית משפט השלום בטענה כי האנדרטה שהציבה העירייה חמש שנים קודם לכן פולשת לחלקה שבבעלותו וכי האנדרטה נבנתה ללא היתר שניתן לפי חוק התכנון והבנייה. עוד טען קדושים כי מעבר לפלישה לחלקה, מיקומה של האנדרטה פוגע בגישה לחלקתו. בשל טענות אלה הוא תבע את פינויה של האנדרטה מהחלקה שבבעלותו.

בכתב ההגנה שהגישה לבית המשפט טענה העירייה כי האנדרטה כולה הוקמה על שטח של חלקת דרך שבבעלות העירייה, ובשל כך מינה בית המשפט מודד מומחה שבחן את מיקומה של האנדרטה וקבע כי היא ממוקמת על חלק מהחלקה שבבעלותו של קדושים וכי היא "הוקמה ללא היתר כדין".

במהלך הדיונים הציע בית המשפט לעירייה "לנוכח פלישת האנדרטה לחלקה כמו גם הפגיעה באפשרות הגישה לחלקה, לשקול את העתקת האנדרטה למיקום חליפי", ובחודש דצמבר 2019 הודיעה העירייה כי היא "תפעל להעתקת האנדרטה למקרקעין שאינם סמוכים לחלקה עד 31 בינואר 2020".

 

 

לפני שבועיים פסקה השופטת מצא כי "משהסכימה הנתבעת להעתיק את האנדרטה ממיקומה הנוכחי למקום שאינו גובל בחלקה, התייתר הצורך לדון בתביעה. אשר על כן אני מורה לנתבעת להעתיק את האנדרטה ממיקומה הנוכחי למקום שאינו גובל בחלקה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-1 במאי 2020".

כמו כן חייבה השופטת את העירייה להשיב לקדושים את הוצאותיו בסך של כ-4,500 שקל ושכר טרחת עורך דין בסך של 10,000 שקל.

כעת מתברר כי העירייה כבר העתיקה את מיקומה של האנדרטה אל רחוב מנילה הסמוך, הרבה לפני המועד שקבע בית המשפט להעתקתה.

קונסולית הפיליפינים רייצ'ל קוניונס אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "זו החלטה של עיריית חיפה. לשכת ראש העיר עדכנה אותנו מראש על כך שהאנדרטה תוזז. בקרוב נבקר שם כדי לראות את המיקום החדש".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. את מי זה מעניין המיקום שלה ?!? 2 רחובות שמאלה/ימינה/למטהה

    העיקר שהחזירים שולטים שם בשכונה…

  2. כרגיל יהב..

    כל מה שהיהב עשה נעשה בצורה כושלת, בזבזנית, לא מתואמת, עקומה.
    הרי לכם עוד דוגמה מיני רבות ועליהן שלמנו ביוקר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר