זוג קשישים (צילום: אילן אסייג)
זוג קשישים (צילום: אילן אסייג)

"זה מצב לא סביר להיות בו בגיל 69"

בשלוש השנים האחרונות, עד לתחילת משבר הקורונה, איזבלה לוין מקרית חיים לימדה אנגלית במועדון לקשיש בנשר והשתכרה 670 שקל בחודש. ביחד עם קצבת הזקנה שלה ועם הפנסיה הזעומה של בעלה הם הצליחו איכשהו להסתדר. עם פרוץ המשבר נסגר המועדון, וללוין נמסר לא להגיע למקום עד להודעה חדשה

פורסם בתאריך: 2.4.20 13:36

זמן קצר לאחר שמשבר הקורונה התפרץ נשמעה ביקורת ציבורית קשה כלפי הממשלה על כך שאנשים שעברו את גיל הפרישה ושהמשיכו לעבוד למחייתם לא היו זכאים לדמי אבטלה לאחר שפוטרו או הוצאו לחל"ת. אמנם ביום שני הודיע שר האוצר משה כחלון על מענק שיקבלו בני הגיל השלישי שמטה לחמם נלקח מהם באמצעות המוסד לביטוח לאומי, אך עבור רבים מהם אין בכך די.

אחת מהם היא איזבלה לוין, בת 69. בשנת 1990 היא עלתה לארץ עם משפחתה מסנט פטרבורג, וכעבור שנה רכשו היא ובעלה דירה בקרית חיים, שעליה הם עדיין משלמים משכנתה. בעבר היא התפרנסה מלימוד אנגלית במסגרות שונות, ובמשך רוב שנותיה בארץ היא עבדה כסוכנת נסיעות, לעתים שכירה ולעתים עצמאית. בשלוש השנים האחרונות, עד לתחילתו של משבר הקורונה, היא לימדה אנגלית במועדון לקשיש בנשר והשתכרה 670 שקל בחודש, כולל נסיעות באוטובוס ובמטרונית. ביחד עם קצבת הזקנה שלה ושל בעלה ועם הפנסיה הזעומה שלו הם הצליחו איכשהו להסתדר. עם פרוץ המשבר נסגר המועדון לקשיש, וללוין נמסר לא להגיע למקום עד להודעה חדשה.

"אנחנו מסתדרים עם מה שיש", אומרת לוין, "אני לא חושבת שהמקרה שלנו הוא חריג לעומת מקרים אחרים. אנחנו לא במצב של חסרי ישע שצריכים שיביאו אלינו מצרכים הביתה, אבל בכל זאת זה מצב לא סביר להיות בו בגיל 69. יש לנו מעט חסכונות ואנחנו מנצלים חלק מהם כי אי אפשר להתקיים רק מקצבאות הזקנה ומהפנסיה. בעוד כמה שנים סביר להניח שנצטרך את החסכונות האלה. הדירה שלנו נמצאת בבניין ישן בקומה הרביעית ללא מעלית. אני לא יודעת מה יקרה כשכבר לא נצליח לעלות לקומה רביעית, נצטרך לחפש פתרון. יש לי מחלות כרוניות רציניות, ואני לא יודעת מה יהיה וכמה כסף אצטרך בעתיד. אי אפשר לבנות על החסכונות האלה ולומר שהכל בסדר".

 

 

איך אתם חווים את משבר הקורונה?

"אני לא דואגת בקשר למצרכים או למזון, אבל מבחינה פסיכולוגית קשה מאוד להכיל את זה שאנחנו נעולים בבית ולא יכולים לצאת לאן ומתי שאנחנו רוצים. המצב הנפשי הוא קשה – זו הפעם הראשונה בחיי שבה אני לא מתייחסת לתאריך וליום בשבוע. בחיים לא קרה לי דבר כזה. לא יכולתי לתאר לעצמי שאי פעם לא יהיה לי חשוב איזה יום היום".

שמעת על המענק שמגיע לכם מהביטוח הלאומי?

"כן. יש טפסים שצריך למלא באתר של הביטוח הלאומי, אבל זו בעיה קשה עבורי. אני מקלידה לאט בעברית ולא מסתדרת עם ההוראות שמצוינות שם. אני חוששת שמבחינה טכנולוגית זאת תהיה קטסטרופה. אם מישהו יעזור לי ברוסית במילוי הטפסים זה יקל עלי".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר