הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)
הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, ט' בניסן תש"פ, כניסת השבת: 18:30. שבת, י' בניסן, יציאת השבת: 19:40. פרשת "צו": למה יהודי בן 80 בוכה באמצע הרחוב?

פורסם בתאריך: 3.4.20 14:22

למה יהודי בן 80 בוכה באמצע הרחוב? נקודה למחשבה לימים שלפני פסח.

במקום פרשת השבוע בחרתי הפעם לצרף לכם סיפור מהרב יוסף יצחק יעקבסאהן, מרצה דגול בארצות הברית.

"לפני חודשים אחדים ערכתי סדנה לאמהות חד הוריות", מספר הרב יעקבסאהן, "בסיומה של הסדנה עודדתי את הנשים לשאול ככל העולה על לבן. אחת מהנשים הרימה את ידה. 'לפני כמה חודשים חגגנו את פסח', היא סיפרה, 'העניין הוא שאני ובעלי לשעבר עברנו תהליך גירושים מכוער. אחרי שנים של דיונים בבתי משפט בשאלת המשמורת על הילדים הגענו להסכמה שבכל חג הילדים יבלו אצל אחד מאיתנו. יצא שבפסח הגיע תורי להיות עם הילדים. הייתי בעננים. ניקיתי את הבית לפסח והכנתי את החג באופן מושלם. זה הולך להיות פסח שלי עם הילדים רק אנחנו. כל כך שמחתי על כך שהם יהיו אצלי וסיפרתי על כך לכל מי שרק היה מוכן לשמוע – למשפחה, לחברות, לשכנים. ואז, שעה לפני החג, קיבלתי טלפון מהגרוש שלי שהודיע לי כי מסיבה מסוימת הילדים לא יגיעו אלי לחג. כמעט התעלפתי מהשוק, מכאב הלב וגם מבושה. הרי יכולתי להזמין את הורי או מישהו מהשכנים, ולחלופין להזמין את עצמי אליהם. אבל כעת? הרי כבר סיפרתי לכל העולם שהילדים שלי באים לסדר. האמת היא שבנקודת הזמן הזאת כבר לא היו לי הרצון או היכולת להיות עם מישהו בליל הסדר. הרגשתי מרוקנת לחלוטין'".

עוד הוסיף הרב: "המשיכה האשה וסיפרה כי 'ערכתי אז הסדר עם עצמי, לבד. מה אומר לך, זה היה הסדר הגרוע והמריר ביותר שחוויתי מעודי. פשוט ישבתי ובכיתי לאורך כל הערב. זה לא היה סדר פסח, זה היה ט' באב. לא הייתי צריכה מרור, חיי היו מרור. נכון, לא החסרתי שום פרט בהגדה ואכלתי מצה, אבל כל הסדר לקח לי כ-25 דקות. הרב', היא שאלה אותי, 'עשיתי את הדבר הנכון? יצאתי ידי חובה? אפשר בכלל לקרוא למה שעשיתי סדר פסח?'".

"גבירתי היקרה", השיב לה הרב, "בשנת 1988 הרבנית חיה מושקא, רעייתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, נפטרה והוא נותר לבדו. היא נפטרה בחודש שבט, כך שחודשיים לאחר מכן הגיע פסח. בכל שנה הרבי והרבנית ערכו את הסדר ביחד, אבל בשנה הזאת הרבי ערך את הסדר לבד. אני נזכר בילד צעיר בשם ארי הלברשטם, שלימים, בשנת 1994, נרצח באופן טרגי במתקפת טרור על גשר ברוקלין. ארי ניגש אל הרבי אחרי תפילת ערבית של ערב פסח, ובשם אמו הזמין את הרבי אליו הביתה לליל הסדר. משפחתו של ארי גרה ממש מעבר לפינה. הרבי חייך אליו, הודה לו על ההזמנה אבל סירב בנימוס. את הסדר הוא יערוך לבדו במשרד שלו ב-770, הוא אמר. הרב גרונר, מזכירו האישי של הרבי, הציע להישאר עמו לעריכת הסדר, אבל הרבי שלח אותו הביתה אל אשתו וילדיו. כך יצא שהרבי מליובאוויטש – המנהיג שבזכותו כל כך הרבה יהודים חגגו את הסדר, כולל חיילים בצבא הגנה לישראל בחזית – חגג את הסדר לגמרי לבדו. וכמו שהגמרא פוסקת – כשאין אף אחד איתך בליל הסדר, אתה שואל את ארבעת הקושיות לעצמך ואז עונה אותן לעצמך".

"חלק מאיתנו, בחורי הישיבה, לא הלכו הביתה באותו לילה", האריך הרב יעקבסאהן בתשובתו, "חיכינו על הרחוב מחוץ לחדרו של הרבי, ואכן לאחר כמה שעות יצא הרבי מחדרו, נר בידו האחת וההגדה בידו השנייה, לקבל את אליהו הנביא לתפילת 'שפוך חמתך'. לאחר מכן הוא נופף לנו בידו הקדושה וחזר לחדרו להמשך הסדר, לבדו. הוא יכול היה, לו רק רצה, לערוך סדר עם עשרה, 100, 1,000 או 10,000 אנשים. הוא דאג בעצמו לסדרים המוניים ולכך שמאות אלפים יערכו את ליל הסדר – מקטמנדו עד לאלסקה, מסן פרסינסקו עד לניו זילנד – אבל בסופו של יום, את הסדר של עצמו הוא ערך לבדו. הוא לא היה צריך אף אחד איתו כדי להתקרב לקב"ה. הוא לא חיפש מעריצים ולא אומרי הן, הוא ישב לבדו וחי מחדש את יציאת מצרים".

"הייתי רק בן 15, סיים הרב יעקבסאהן את תשובתו, "ולמרות גילי הצעיר העציבה אותי העובדה שלרבי לא היה אף אחד לערוך איתו את הסדר. למה הוא לא הזמין אף אחד לליל הסדר? אני חושב שהיום, אחרי ששמעתי את הסיפור שלך, גיליתי את התשובה – אני מרגיש שהרבי, כמנהיג יהודי אמיתי, רצה לתת כוח לכל אלה שייאלצו לחגוג את הסדר לבדם. הוא רצה להראות להם שהסדר הבודד שלהם הוא חשוב, משמעותי ואמיתי".

***

רובנו נהיה השנה די לבד בליל הסדר, והסיפור הזה נותן לנו קצת פרופורציות למצב שלנו, וגם את הידיעה שתמיד יש את הרבי שחושב עלינו ודואג לנו.

בעוד יומיים, ביום ראשון, י"א בניסן, נחגוג את יום הולדתו של הרבי. קצת קשה לדמיין כזה יום הולדת, אבל דבר אחד בטוח – שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לתת לרבי מתנת יום הולדת בדמות החלטה טובה, מצווה אחת, שיעור תורה אחד או ומעשה אחד קטן, ואולי זה מה שיכריע את הכף של כל העולם כולו ויביא לכולנו גאולה שלמה.

***

 

 

ועכשיו לשאלה שאיתה התחלתי. היום, כשהייתי בדרך להביא לעוד יהודי מצות שמורות לקראת החג, פגשתי ברחוב יהודי בן 80, וכשהוא ראה אותי הוא התחיל לבכות. התברר שהוא לא ממש מחובר לחדשות ולאפליקציות, ולתומו הוא הגיע להירשם לליל הסדר. כבר כמה שנים שהוא איתנו בליל הסדר הגדול, לאחר שאשתו הלכה לעולמה והוא נותר לבדו. הוא בכלל לא ידע שביטלנו את הסדר בשל המצב, וכשהוא ראה את המודעה שבה בישרנו על ביטול האירוע ואחר כך גם ראה אותי, הוא פשוט בכה. במשך כל השנה הוא לבד, וכעת, גם בליל הסדר – לילה אחד שבכל שנה הוא חוגג עם מאות אנשים ומרגיש בן חורין – הוא ייאלץ לשבת לבד.

אמרתי לו שגם השנה הוא לא יהיה ממש לבד. כי ברוך השם, יש לנו ידידים טובים שתומכים בפעילות, ובזכותכם נחלק ביום שני הקרוב ערכה לליל הסדר. יהיה בה מנה ראשונה, סלטים, מנה עיקרית, תוספות וגם קינוח, וכמובן יין, מצות, הגדה וקערת פסח. נכון שהוא לא יישב עם מאות אנשים, אבל הוא יידע שמאות אנשים דאגו לו שלא יישב לבד

ליל הסדר עדיין לא כאן, אבל מגיעה לכם תודה. תודה ענקית על עזרה מכל הלב, גם במצב לא פשוט בכלל. תודה ענקית על כך שבזכותכם כבר חילקנו עשרות ארגזים של אוכל לחג למשפחות, ונחלק בשבוע הקרוב עוד מאות ארגזים לאנשים בודדים, לקשישים, לנזקקים ולמסכנים. תודה ענקית על כך שבזכותכם, גם כשנשב בליל הסדר עם המשפחה הגרעינית בלבד, נדע שעשינו מאמץ כדי שיהיו עוד אנשים שיסבו ליד שולחן החג. זה באמת מרגש. בסופו של דבר אנחנו עם אחד עם מטרה אחת – הגאולה השלמה על ידי הרבי משיח בקרוב ממש.

ביחד עם השמחה על חג הפסח הקרב ובא ועל הנסים שקרו ושיקרו בע"ה, אני מלא תקווה וביטחון על כך שאת ליל הסדר השנה נחגוג בע"ה בירושלים הבנויה.

זמני חג הפסח תש"פ: יום שלישי, י"ג בניסן, 7 באפריל – בדיקת חמץ אחרי השעה 19:30. יום רביעי, י"ד בניסן, 8 באפריל – סוף זמן אכילת חמץ בשעה 10:33, סוף זמן שריפת חמץ בשעה 11:37, הדלקת נרות חג בשעה 18:35. יום חמישי, ט"ו בניסן, 9 באפריל – צאת החג בשעה 19:24.

חג פסח כשר ושמח לכם ולכל עם ישראל בכל מקום שהוא.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר