תהלוכת הבתולה הקדושה בשנת 2019 (צילום מתוך אתר הפטריארכיה הלטינית בירושלים)
תהלוכת הבתולה הקדושה בשנת 2019 (צילום מתוך אתר הפטריארכיה הלטינית בירושלים)

בגלל הקורונה: מתכונת שונה לתהלוכת מריה הקדושה

לראשונה מאז 1919 לא תיערך תהלוכת מריה הקדושה מכנסיית סנט ג'וזף בעיר התחתית לכנסיית סטלה מאריס. במקומה תתקיים שיירה של רכבים ספורים עם פסלה של המדונה שתעבור ברחובות שבהם יש ריכוזים נוצריים. הפטריארכיה הלטינית: "כולם נדרשים לא להתאסף ברחובות ולא לגעת בפסל של הבתולה"

פורסם בתאריך: 24.4.20 12:18

תושבי קרית אליעזר, העיר התחתית וואדי ניסנאס כבר מורגלים – פעם בשנה, ביום ראשון השני שלאחר חג הפסחא, נעצרת תנועת המכוניות לסירוגין בכבישים הראשיים, כי ביום זה חוגגים הנוצרים את חגה של מריה הקדושה בתהלוכה צבעונית וחגיגית שיוצאת מכנסיית סנט ג'וזף בעיר התחתית אל כנסיית סטלה מאריס. ראשי הכנסייה מובילים את אלפי המאמינים שסוחבים את פסל המדונה במעלה ההר, כשבצדי הדרכים עומדים אנשים ומריעים.

המצעד מאורגן על ידי הצופים הערבים של חיפה והגליל, שצועדים כשהם לבושים במדי חאקי ודגל ישראל תפור על חולצתם – בזרוע ועל החזה – מתופפים ומנגנים בחמת חלילים בהצדעה למסורת הסקוטית, ודגלנים נושאים את דגלי המדינה ואת סמל הצופים על רקע דגל הוותיקן.

המנהג החל בשנת 1919, לאחר שהסתיימה מלחמת העולם הראשונה. במהלך המלחמה, מחשש פן חיפה תותקף, העבירו ראשי הכנסייה בסטלה מאריס את פסלה של מריה הקדושה לכנסייה הלטינית ברחוב המגינים. כשהסתיימה המלחמה הוחזר הפסל אל ראש ההר, וראשי הכנסייה נדרו נדר – לקיים תהלוכה מדי שנה מכיוון שהם האמינו שקדושתו של הפסל שמרה על תושבי חיפה. אלא שהשנה, בעקבות מגיפת הקורונה, וכדי לא להפר את הנדר, החליטו ראשי המנזר הכרמליטי וראשי הקהילה הלטינית של סנט ג'וזף לקיים מסע ממונע של הפסל ברחובות.

 

הצופים הערבים בתהלוכת מריה הקדושה (צילום: פדווה סרוג'י)

הצופים הערבים בתהלוכת מריה הקדושה (צילום: פדווה סרוג'י)

 

באתר של הפטריארכיה הלטינית בירושלים פורסמו ההנחיות החדשות: "תהלוכת גבירתנו אל הכרמל, הידועה בכינויה 'הנחת הבתולה', תתקיים ביום ראשון, 26 באפריל, החל בשעה 16:00. עם זאת, בגלל התפרצות מגיפת קורונה, הבתולה היא זו שתסייר בשכונות חיפה. התהלוכה תצא מכנסיית סנט ג'וזף ותגיע למנזר מאר אליאס (סטלה מאריס) בהשתתפותם של הארכיבישוף פייר בטיסטה פיטסבאלה, מ"מ הפטריארך הלטיני מירושלים שיגיע במיוחד, הנזירים הכרמליטים בחיפה ונציגי הצופים בחיפה. כולם נדרשים, על מנת לשמור על ביטחונכם ובהתאם להוראות משרד הבריאות, לא להתאסף ברחובות ולא לגעת בפסל של הבתולה, אלא ללוותה ביראת כבוד כאשר היא עוברת בשכונות, מאירה בנרותיה ומפזרת את קטורתה". המאמינים מתבקשים להתפלל ולשיר בעודם עומדים במרפסות הבתים ולבקש שהבתולה תצא להגנתם.

הרחובות שבהם יעבור פסל הבתולה הם העצמאות, יפו, פל ים, שיבת ציון, אלנבי (אחיות הצדקה), הציונות, ח'ורי, י.ל. פרץ, שבתאי לוי, 2 בנובמבר, הצלבנים, היובל, טשרניחובסקי, בית לחם, רחובות עין הים (ואדי אל-ג'מאל), ש"י עגנון, הגפן, סטלה מאריס, הבישוף חג'אר, שיזף, ג'מיל שלוהוב, אל-מותנאבי, עבאס, הפרסים, עין דור, המגינים ובן גוריון.

 

 

ודיע אבו נסאר, יועץ בכיר של ראשי הכנסיות בארץ, לא לזה התכוונו ב-1919.

"השנה לצערי הרב הכל יתנהל אחרת. כל החיים השתבשו לנו אבל יצרנו חלופה אחרת – תצא שיירה של לא יותר מארבעה-חמישה רכבים בליווי משטרתי. אין מה לעשות".

פדואה סרוג'י, פעילת שכונות ויו"ר ועד שכונת עין הים, מה את אומרת על החלופה?

"השנה, בגלל מגיפת הקורונה חגגנו את חגינו וקיימנו את מנהגי הפסחא בהתאם להנחיות משרד הבריאות. חג הפסחא מאופיין בתפילות רבות שבהן צפינו בשידור חי מהכנסיות השונות בארץ. בשכונת ואדי אל-ג'מאל היתה התארגנות קהילתית ביחד עם כומר שגר בשכונה, שהולידה סיור תפילה ברכבים לרגל חג הדקלים (אל-שעניני) בתיאום עם גורמים רשמיים ולפי הנחיות משרד הבריאות. כמו כן התקיימו סיורי רכבים כמו סיור הצופים הקתולים ערב צליבת ישוע וסיור שבת האור של הצופים המארונים. הסיורים עברו בכל השכונות שבהן גרים נוצרים, והתושבים שיתפו פעולה מהמרפסות, מהחצרות ומחלונות הבתים וצפו בשידור החי שליווה את כל הסיורים".

זה לא קלקל את תחושת החג?

"הסיורים ריגשו רבים ברחבי העיר ומחוצה לה והכניסו את תחושת החג לשכונות ולבתים. מי ייתן ובקרוב נשוב לשגרה, ואני תקווה שכולנו למדנו בתקופה זו להעריך את מה שיש לנו".

 

תהלוכת מריה הקדושה עוברת במושבה הגרמנית (צילום: פדווה סרוג'י)

תהלוכת מריה הקדושה עוברת במושבה הגרמנית (צילום: פדווה סרוג'י)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עברו כרגע ליד ביתי. תהלוכה אלטרנטיבית יפה ומכובדת ומתאימה לרוח תקופת הקורונה

  2. שמי הוא יהושוע

    אני מבקש תפילה בשבילי להתחתן ולהתאהב עם סנטה מריה בגן עדן לנצח,תודה לך, שלום ה '.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר