הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)
הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, כ"ח באייר תש"פ, כניסת השבת: 19:10. שבת, כ"ט באייר, יציאת השבת: 20:19. פרשת "במדבר": האם היית רוצה ששכנך יחשוב כמוך?

פורסם בתאריך: 22.5.20 14:35

האם היית רוצה ששכנך יחשוב כמוך? נקודה למחשבה לפרשת "במדבר" ולראש חודש סיון.

הכירו את ד"ר ולדימיר זלנקו – הרופא החב"דניק שמצא תרופה לקורונה. זלנקו הוא רופא בכיר שטיפל עד כה בכ-1,000 חולי קורונה בארצות הברית, והוא טוען ל-100 אחוזי הצלחה בתרופה שמצא. בימים אלו, שבהם העולם כולו זועק לחיסון נגד הנגיף, נראה די מפתיע שדווקא רופא חב"דניק היה בין הראשונים למצוא תרופה. לא פחות מפתיע הוא שהמרפאה שלו נמצאת בשכונת מונרו בניו יורק שבה מתגוררים חסידי סאטמר המזוהים עם ההתנגדות לציונות ולמדינת ישראל, אף שהוא לובש כובע ומעיל של חסידי חב"ד ועל הכיפה שלו כתוב "יחי המלך המשיח".

אז הנה סיפורו בקצרה: כאשר זלנקו שמע שהקהילה במונרו מחפשת רופא הוא הציע את עצמו לעבודה, אך כשהגיע לפגישת היכרות וקבלה נתקלו עיניהם של הסאטמרים בכיפה שלו המזוהה עם חסידי חב"ד. הם קיצרו את הפגישה ואמרו לו: "אל תחזור אלינו, אנחנו נחזור אליך". הוא הבין מיד את תשובתם הקרה וחיפש מקום עבודה אחר. כעבור שישה שבועות הזמינו אותו לפגישה נוספת והציעו לו להחליף את הכיפה כתנאי לעבודה אצלם. הוא סירב. "אני והכיפה שלי הולכים ביחד", אמר. להפתעתו, דווקא משפט זה שכנע אותם לקבל אותו.

אם זלנקו היה מסכים להחליף כיפה כדי להתקבל לעבודה, לא היו מעוניינים במי שמוכן לוותר על עקרונותיו. דווקא נאמנותו לדעותיו אפשרה לו להתקבל לעבודה ולהסתדר גם עם הפלג הקיצוני. לאחרונה כאמור הוא גילה תרופה שמתאימה לנגיף, ותקוותנו היא שהחיסון יימצא בקרוב ונחזור לשגרה בעולם כולו.

 

 

***

בפרשתנו "במדבר" אשר פותחת את החומש הרביעי – "ספר הפקודים" – נמנים בני ישראל ומספרם מגיע ל-603,550 נפש, לא כולל שבט לוי שלא נספר. לאחר מכן ממשיכה התורה ומספרת על סדר החניה שלהם במדבר. כל שבט מ-12 השבטים חונה במקום הקבוע לו לפי הדגל שאליו הוא משתייך, כאשר לכל דגל משויכים שלושה שבטים. והתורה מסיימת במשפט "כֵּן חָנוּ לְדִגְלֵיהֶם וְכֵן נָסָעוּ, אִישׁ לְמִשְׁפְּחֹתָיו, עַל בֵּית אֲבֹתָיו".

נשמע פשוט? ממש לא! מדובר במאות אלפי אנשים, נשים, ילדים וזקנים שצועדים במדבר במשך עשרות שנים, ולאיש אין באמת מושג מה יהיה הסוף ומתי הם ייכנסו לארץ. לא מן הנמנע היה שהעם יבחר להתערבב. הרי מה הבעיה שבת משבט ראובן תלך עם בן משבט שמעון ולהיפך? מדוע שלא יעברו לגור זוג חברים מול האוהל של חבריהם? התורה מלמדת אותנו כי אף שעם ישראל היה ביחד במשך שנים רבות כל כך, הוא נשאר לדעתו ולשיטתו, לאמונתו ולעקרונותיו, גם כאשר זה לא היה קל.

השבוע קמה ממשלה חדשה בישראל. יש המודים על הצעד החשוב וקוראים לו "ממשלת אחדות", ויש המצרים על כך ואומרים שזו "ממשלת בזבזנות". כך או כך, חשוב מאוד להבין כי אהבה ורעות אינן סותרות לשוני בדעות ובאמונה. אנחנו חיים ביחד בארץ אחת ו"אין לנו ארץ אחרת", כך שמוכרחים להסתדר ביחד. ולהסתדר ביחד לא מחייב להסכים לדעתו של האחר, להתנהג כמוהו או להתלבש כמוהו. להסתדר ביחד משמעותו היא  לדעת לחיות ביחד, לכבד את דעתו של השני אפילו שהיא שונה משלנו, ואפילו לאהוב אותו כפי שהוא – בן לעם ישראל ובנו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

***

ביום ראשון יחול ראש חודש סיון – היום שעליו נאמר בפרשת "יתרו" כי היינו "כאיש אחד בלב אחד" כהכנה לקבלת התורה בחג השבועות.

בשנת תשמ"ו (1986) ביקש הרבי "בקשה נפשית" שבשבת זו, בשעת אחר הצהריים, יתכנסו כולם – אנשים ונשים – למפגש של אהבה ואחדות. בבית הכנסת או בבית, עם חברים או עם בני משפחה – חובה עלינו לעשות כל מאמץ לאהוב את האחר, גם אם הוא לא בדיוק כמונו. לאהוב אותו כי גם הוא יצירה של בורא העולם וכי כולנו משפחה אחת, עם אחד.

זו הדרך לחיים טובים, לחיים בעלי משמעות – של כל אחד בעניינו ובדעותיו ושל כולנו ביחד כעם אחד. חיים אלה יאפשרו לנו לקבל את התורה, שעליה נאמר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

שבת שלום ומבורך וחודש טוב.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר