דבורה (צילום: Patrick Pleul, AP)
דבורה (צילום: Patrick Pleul, AP)

בהשראת הקורונה: סטרטאפ להצלתן של הדבורים בעולם

מיזם להצלת דבורים שהגה יניב פינקלשטיין, סטודנט לתואר ראשון למשפטים באוניברסיטת חיפה, זכה במקום הראשון וב-10,000 שקל בתחרות מיזמים של האוניברסיטה. הטכנולוגיה שפיתח פינקלשטיין מבודדת את הדבורה הנגועה בטפיל ולא מאפשרת לה להיכנס לכוורת: "זה דומה לסגר שחווינו בקורונה"

פורסם בתאריך: 25.5.20 12:49

מיזם להצלת דבורים בהשארתו של נגיף הקורונה, שאותו הגה יניב פינקלשטיין, סטודנט לתואר ראשון למשפטים באוניברסיטת חיפה, זכה במקום הראשון בתחרות מיזמים של האוניברסיטה. פינקלשטיין, כוורן בעברו, איבד פעמים רבות חלק גדול מהדבורים בכוורות שלו לאחר שנפגעו מטפיל קטלני בשם וורואה שהגיע לארץ על ידי הדבורה האסייתית.

פינקלשטיין: "הטפיל מתרבה במהירות, ופעולתו היא קטלנית בהרבה מזו של נגיף הקורונה. כאשר דבורה חוזרת לכוורת עם הטפיל, הוא מתרבה בתאי הכוורת והוולדים שנולדים יוצאים שהטפיל כבר עליהם. הטפיל מוצץ את חומר גופה של הדבורה, תוך שהוא מעביר לה וירוסים קטלניים".

לדבריו, מכיוון שהדבורה היא ייצור חברתי, הדבורים הנגועות בטפיל עוזבות את הכוורת כדי לא לפגוע בחברותיהן, אך כשהטפיל מתפשט למספר רב של דבורים, מתרחשת תופעה של התמוטטות הכוורת והיא ננטשת באחת. "דרך אחת להתמודד עם הטפיל היא באמצעים כימיים", אומר פינקלשטיין, "אך נוסף על הנזקים של החומרים הכימיים לדבורים, הטפילים לומדים להסתגל לאמצעים הכימיים והופכים להיות עמידים".

 

 

הסטרטאפ של פינקלשטיין הוא פיתוח טכנולוגיה שמבודדת את הדבורה הנגועה ולא מאפשרת לה להיכנס לכוורת. "זה דומה מעט לסגר שחווינו בתקופת הקורונה, כי אנחנו לא רוצים להכניס אף דבורה נגועה לכוורת", הוא מסביר.

לדבורים יש תפקיד מרכזי בטבע מכיוון שהן אחראיות על כ-75 אחוז מההאבקה ברחבי עולם. בגלל סיבות שלא כולן ידועות עדיין לחוקרים, בעשורים האחרונים מתרחשת תופעת היעלמות של דבורים – דבר שעלול לסכן את האיזון האקולוגי במקומות רבים בעולם. לכן, אומרים באוניברסיטה, למיזם של פינקלשטיין יש חשיבות רבה.

התחרות התקיימה במסגרת מעבדת החדשנות והיזמות החדשה של אוניברסיטת חיפה בשיתוף עם קרן הון סיכון Fresh Fund שמנוהלת בשיתוף עם סטודנטים ואשר משקיעה במיזמים של סטודנטים ובוגרי האוניברסיטה. המקום הראשון העניק לפינקלשטיין פרס של 10,000 שקל.

 

דבורים עפות לכוורת (צילום: Johanna Geron, Reuters)

דבורים עפות לכוורת (צילום: Johanna Geron, Reuters)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. דבי

    כתבה מעניינת ומיזם חשוב. בהצלחה. אולי ניתן להרחיב מעט איך מזהים את הדבורה נושאת הנגיף?

  2. אנה

    מאוד מעניין
    חבל מאוד שאין פירוט על איך הטכנולוגיה עובדת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר