חזיר בר נובר באשפה
חזיר בר נובר באשפה

מטה המאבק בחזירי הבר פנה למבקר המדינה

בפנייה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן מבקשים נציגי שכונות חיפה במאבק להחזרת חזירי הבר לטבע לבדוק את התנהלותה של עיריית חיפה בטיפול בתופעת החזירים. לטענתם, כל מאמציה של ראש העיר עינת קליש רותם "נועדו 'להרדים' את התושבים ולהדוף באמצעות מצגי שווא תביעות נזיקין פוטנציאליות"

פורסם בתאריך: 2.6.20 11:58

נציגי שכונות חיפה במאבק להחזרת חזירי הבר לטבע פנו למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לבדוק את התנהלותה של עיריית חיפה בטיפול בתופעת החזירים. תחת הכותרת "מכת חזירי הבר בשכונות המגורים של חיפה" כתבו אריה קורץ, אילנה דיחנו, אליס שחר, איציק סייג, בילי ברוך, דוד מייבלום, ירון חנן, ליאורה קונץ, מירב דותן וניצה רוסו כי "אנו, נציגי שכונות חיפה הסובלות כבר זמן רב ממכת חזירי בר הפולשים לשכונות המגורים בחיפה, פונים אליך בבקשה לבדיקת התנהלותה של עיריית חיפה בטיפול במפגע החמור הזה שפוגע ומסכן עשרות אלפי תושבים בעיר".

לטענתם, אחת מההחלטות הראשונות של עינת קליש רותם לאחר זכייתה בבחירות לראשות העיר "היתה הפסקת התקשרות עם ציד מורשה אשר תפקידו היה לדלל באופן מבוקר את מספר חזירים שחדרו בלהקות לשכונות חיפה, בעיקר בלילות. לצד זאת קיצצה קליש רותם מיידית ובאופן דרמטי את התקציב השנתי שהוקצה לטיפול במפגע (שלטעמנו היה נמוך גם לפני מינויה לראש העיר) ולא נקטה כמעט שום פעולה מעשית לאורך שנת 2019. כתוצאה מכך, כבר באביב 2019, ובהתמדה לתוך שנת 2020, הוכפל אם לא שולש מספר חזירי הבר שפושטים על שכונות המגורים בחיפה, ואף הוחמרה בכמה היבטים כגון יותר חזירים הן בלילות והן לאורך כל שעות היום, כניסת להקות חזירים לעוד שכונות נוסף על הקיימות, והחמרה בנזקים ובפגיעות".

לדבריהם, "ניתן למנות כמה פגיעות ונזקים שכבר התרחשו פעמים רבות וחלקן הפכו לשגרה בחיפה, ובהם פגיעה בכלי רכב על ידי חזירים שחוצים לפתע את הרחוב בזמן נסיעת מכוניות בכביש; מתקפות על תושבים ועל חיות בית שחלקן גרמו לפציעות קשות וחלקן לטראומה נפשית למבוגרים ולילדים; התקרבות מסוכנת של חזירים לעגלות ילדים ולפינות משחקים לילדים; חוסר אפשרות של קשישים, ילדים ומבוגרים להיכנס הביתה או אילוצם להישאר כלואים מבלי יכולת לצאת מהבית, כאשר להקות חזירים חוסמות למשך שעה-שעתיים את שביל הכניסה לבניין המגורים שלהם; הרס עצום שנאמד במיליוני שקלים בשנה למאות גינות פרטיות שהוחרבו על ידי להקות של חזירי בר; שגרה יומיומית של פיזור אשפה מעשרות מכולות אשפה שחזירים נוהגים להפוך אותן או לטפס עליהן, להוציא מהן אשפה ולפזרה במדרכות וברחובות, תוך גרימת מפגע בריאותי וסיכון תנועת מכוניות, אופניים והולכי רגל; הרס עצום לגינות ציבוריות שנאמד במאות אלפי שקלים בשנה לכל גן ציבורי; והרס מתמיד לגנים פרטיים כגון הגן הבהאי שהוא מקום קדוש לעדה הבהאית העולמית ומהווה אייקון בין לאומי של חיפה".

עוד צוין כי "לפי דיווחים של הווטרינר העירוני והספרות המחקרית, חזירי הבר בחיפה מהווים סכנה בריאותית לבני אדם מכיוון שהם נושאים מחלות מדבקות שכבר הועברו בכמה מקרים לבני אדם. חזירי בר מוגדרים כסכנה בריאותית ברמה הגבוהה ביותר על ידי האיחוד האירופי וכמה מדינות בארצות הברית".

נציגי מטה המאבק מציינים כי בינואר 2020 החלה קליש רותם "לספר לציבור ולחברי מועצת העיר כי היא מכינה 'תוכנית לטיפול בתופעת חזירי הבר'. 'התוכנית' שפורסמה בראשי פרקים בלבד כוללת שורה של פעולות שברובן לא מופנות כלל לטיפול באוכלוסיית החזירים אלא דווקא בתושבים שהם הקורבנות של הבעיה, ובחלקן כוללות פעולות מינוריות וסמליות שחלקן בוצעו באופן מצומצם מאוד רק בשכונה אחת מכל עשרות השכונות שסובלות מהמפגע הזה באופן דומה. גם בשכונת כרמליה, שבה החלו להתבצע כמה פעולות נקודתיות כגון קשירת פחי אשפה, הצבת גדרות למניעת תנועת חזירים בהיקף זעיר והצבה מדגמית של כלובים בודדים להאכלת חתולי רחוב משוטטים, הסתבר כי הן חלקיות וחסרות כל תועלת, ולמעשה גם הן הופסקו בתירוץ שסגר הקורונה מונע את המשך העבודה. שאר הפעולות, ובהן הצבת שלטים עם הכיתוב 'חזיר בר חיפאי לפניך' בכמה שכונות והצהרה כאילו העירייה מכינה תוכנית 'חינוכית' בבתי הספר כדי 'לעורר חיבה' לחזירים ולמנועת האכלת חיות מצד הילדים, עוררו זעם רב מצד התושבים שרואים בהן השלמה של הנהגת העירייה עם מכת חזירי הבר וחוסר נכונות אמיתית להתמודד ברצינות, תוך השקעת המשאבים הדרושים, על מנת לחסל או לצמצם כמעט לגמרי את המפגע החמור הזה שרק מקצין בכל שבוע".

 

 

לטענתם, "כל פניות התושבים לעירייה, לרבות למבקר העירייה, כלל לא נענו. ראש העיר מסרבת להיפגש עם נציגי השכונות שמנהלים את המאבק ואוסרת על עובדי העירייה ועל האקולוגית העירונית שמונתה לאחרונה להיפגש עמנו. למעשה, התשובה הנפוצה של נציגי פניות הציבור בעירייה היא 'תתרגלו לחזירים ואל תאכילו אותם'. ראש העיר הצהירה כי היא הקימה צוותי חשיבה לדיון בסוגיית חזירי הבר, אך אף נציג של מאבק תושבי השכונות לא זומן לפגישות, וגם אם זומן מישהו הרי שהוא לא חבר במטה המאבק שמרכז את העדויות הרבות ומנסה לקדם מצד העירייה סדרת פעולות ופתרונות שהוכחו כאפקטיביות. חמור מכך, עוזר ראש העיר נוהג להתקשר מדי פעם לפעילים במאבק על מנת להפעיל עליהם לחץ בלתי ראוי להפסיק לפעול או לפרסם מידע על מפגעי החזירים ברשתות החברתיות".

עוד מציינים חברי מטה המאבק כי "במשך שנות פעילותנו נפגשנו עם אנשי מקצוע, כולל עם נציגי רשות הטבע והגנים ועם נציגי רשויות מקומיות אחרות, וריכזנו מידע רב על חבילת פתרונות שבוצעו בהצלחה בערים וביישובים אחרים בארץ ובחו"ל שסבלו ממכה דומה של חזירי בר. הפתרונות ידועים לנו היטב, ונאמר לנו כי חלקם הוצגו לראש העיר ולאנשיה, בין השאר על ידי נציגי רשות הטבע והגנים, אך  היא לא עשתה עד כה שום מאמץ רציני לבצע את הנדרש ולהשקיע בכך את המשאבים המבוקשים. אדרבא, נראה לנו על פניו כי כל מאמציה של ראש העיר נועדו בעצם 'להרדים' את התושבים ולהדוף באמצעות מצגי שווא על 'מעשים' כביכול תביעות נזיקין פוטנציאליות מצד תושבים שנפגעו וספגו נזקים מחזירי הבר. בפועל, במקום מעשים אנו מקבלים סיפורי מעשיות שרק מוכיחים כי קליש רותם לא הפנימה את חובתה הציבורית והחוקית לטפל במלוא הרצינות במפגע הקשה והמסוכן הזה".

המכתב הסתיים בבקשה כי "נציגים מטעמנו ייפגשו עם אנשי משרדך ויציגו בפניהם את כל החומרים הרבים שאספנו, לרבות מידע שהתגלה לנו על הנאמר בדיונים פנימיים בעירייה שתוכנם מוסתר מהציבור והקלטות שיחות טלפון רלוונטיות באופן שממחיש ללא שום ספק את צדקת טענותינו. נציג את הצעותינו לפתרונות יעילים למכת החזירים בשכונות, ואין לנו ספק כי גם אנשיך יתרשמו עד כמה חמורים מחדליה של עיריית חיפה לאורך התקופה האחרונה שהביאו לעליית מדרגה בלתי נסבלת במכת חזירי הבר. אנו תקווה כי המלצות הצוות שלכם יועילו מאוד לפתרון הבעיה".

עיריית חיפה סירבה להגיב.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

31 תגובות
  1. ראיתי ב'ארץ נהדרת' שבכס ראש עיריית חיפה יושב חזיר !!!

    כנראה שדברים שרואים משם לא רואים מכאן.
    הציבור מטומטם ומשלם ומשלם ומשלם….

  2. אמנון ותמר

    מה יהיה בסוף עם מכת החזירים בכרמל
    בכל העולם נלחמים על זכויות האדם והאזרח
    רק בחיפה {חלם המודרנית} ראשי העיר נלחמים על זכויות החזיר!
    ה צ י ל ו

  3. 433

    מה מערבים את קאליש בכל דבר?

    החזירים ברחובות רק בגלל הרס טבע ע"י קבלנים ויזמים מושחתים – שקיבלו אישור לפרוייקטים המכוערים שלהם כבר בקדנציה קודמת של עירייה.

  4. עיריית חיפה להתעורר. את היועצים הטיפשים לפטר. ואת בעיית החזירים לדלל ולמגר.

    החזירים לא ברחובות בגלל הרס הטבע
    החזירים ברחובות בגלל ריבוי טבעי לא מבוקר באותו שטח מחייה שהיה להם כבר עשרות שנים בואדיות
    מספיק להפיץ שטויות. יש לדלל את האוכלוסיה כמו שעשו בעשור האחרון.
    כל הגידור לא מועיל כי אי אפשר להקיף שכונות שלמות בגדרות וחזירים גדולים קופצים מעל מטר עם הרגליים הקדמיות.
    כל הכבוד למי שפנה למבקר המדינה אבל בפעם הבאה שיש פגיעה צריך כנראה להגיש תלונות למשטרה.
    המצב העגום ביותר יהיה אם תושבים בעלי נשק יתחילו לקחת את החוק לידיים שחזיר יפלוש לגינה או יפגע ברכוש

  5. חיפאי

    חייבים לחזור לדילול מבוקר גם אם זה לא נוח למישהי.
    כל שאר האמצעים יכולים, במקרה הטוב, לסייע באופן מוגבל בלבד. גורמים מסוימים מנסים לשכנע שהדילול איננו אפקטיבי אבל טענה זו הינה שקרית ומי שמכיר את הנתונים יודע היטב שהדבר הכרחי.
    הסיבה העיקרית לגידול אוכלוסית החזירים והתרגלותם להכנס לשכונות הינה הפסקת הדילול.

  6. שלומית

    עשו טעות קשה כשהפסיקו את הדילול-ועכשיו לא מוכנים להודות בטעות.

  7. אצל יונה השכונה היתה שייכת לתושבים והוואדי היה של החזירים. כל אחד ידע את מקומו

    עכשיו הגבולות פרוצים. החזירים הם השולטים בכרמליה !!
    אז ישב בכס ראש העיר גבר -גבר ולא חזיר כמו שכולנו ראינו ב'ארץ נהדרת'
    עושים צחוק מהעיר שלנו בכל מדיה אפשרית.

    ניפגש באוקטובר 2023…

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חזירי הבר הם נכס לחיפה. זו עיר של דו קיום, כולל של בני אדם עם הטבע. רוב התושבים – כולל ילדים קטנים – לא מפחדים ולא נלחצים כשהם רואים חזיר בר. מעניין מה האינטרסים של אלה שמנסים להפיץ פאניקה.

  9. גל

    בחיפה משקיעים מכספי ציבור כסף רב בטיפוח חזירים, תנים וחתולי רחוב. בשלב הבא גם חולדות, עכברים וג'וקים שלא טרחו להדביר השנה. נכון עשו שפנו למבקר המדינה כי בראש העירייה יושבת מי שלא אכפת לה שיקרה כאן אסון שהוא רק עניין של זמן. שלא נדבר על זה שילדים מפחדים לצאת לבד בעיר הזאת כי כבר התנפלו עליהם עדר חזירים נוהמים בשעות בין ערביים וכמעט נדרסו כשקפצו לכביש מבוהלים. אז מי באמת חשוב בעיר הזאת ומי משלם פה מיסים?

  10. נועה

    כשנפגענו מחזירי בר שהרסו לנו את הגינה אף אחד לא בא לעזרתנו לא המוקד בעירייה שהפנה אותנו למשטרה ולא המשטרה שלא עניין אותה לבוא לראות. למי להגיש תלונה נגד חזיר בר שהרס ופגע?
    והמשתמש האנונימי שכותב על עיר של דו-קיום ושילדים לא מפחדים סתם מקשקש. גם בן-אדם מבוגר מפחד כלהקה של חזירים נוהמים מול הכניסה שלו לבית.

  11. רונן כהן

    לאנונימי,
    חזירי הבר הם נכס לחיפה?….נפלא, אפשר גם לארגן סיורי תצפית והאכלה…..אפשר גם להגדיאר אותם כחיה מקודשת כמו הפרות בהודו.
    כמה הזויים יכולים להיות?
    דו קיום עם הטבע ממש לא כולל חזירים שמסתובבים חופשי בשכונות , מפחידים תושבים והורסים גינות.
    האינטרס היחיד שיש לעשרות אלפי תושבים שמתלוננים זה שהחזירים יחזרו למקומם בוואדיות.

  12. הצעה

    כל מי שנפגע מחזיר שיתבע אישית את העבריינית המורשעת. היא גם רגילה להתייצב בבתי משפט וגם זו הדרך להילחם בעבריינים – דרך הכיס.

  13. דורון

    האם אי אפשר לסרס את החזירים, כמו שעושים לחתולים? מרדימים את החזיר עם חץ, מסרסים, מחזיקים אותו כמה ימים בכלוב עד שיחלים ומחזירים לטבע.

  14. יוסי

    אני מציע לא לשלם ארנונה כל התושבים יחד
    שיתבעו אותנו בבית משפט
    נראה אותה מוכיחה שחזירים זו תמורה נאותה לארנונה

  15. מילי

    אני מאוד מקווה שגב' קליש מרוצה מהסטטוס ומהמעמד שניתן לה, כי ככל הנראה זו הקדנציה הראשונה והאחרונה שלה.

  16. נמאס!!!

    לציבור החיפאי נמאס. הציבור החיפאי קצ בשלל הקלישאות, הקשקושים ובלבולי המוח על משרוקיות, גדרות, סיירות מתנדבים, תמרורים צהובים ותחנות האכלה לחתולים. הציבור קצ בשלטי הענק המרוחים על לוחות המודעות העירוניים שאין מאחוריהם דבר מלבד יחצנות ובזבוז אדיר של כספים. והצבור קצ גם בחלומות בהקיץ שיש לראש העיר על אוטופיה של חיים שלווים ונעימים בדו קיום עם חזירים. העובדות בשטח עגומות. היציאה מהבית הפכה בחלק משכונות העיר לבלתי נסבלת, לעיתים מסוכנת, אבל ראש העיר כדרכה, מנותקת ואטומה, מתעקשת להמשיך ולבזבז משאבים על דרכי פעולה ועל אמצעים שהוכחו כלא יעילים. היהירות והניכור מצידה של הנהגת העיר, כמו גם ההתעלמות העקבית ממצוקתם ומפניותיהם של התושבים מקוממים.

  17. תמר טובי

    אתמול 2 לחודש יוני נחזרנו את הנכשים לבית שלהם רוממה החדשה ליד באורן 35 חבורה של חזירי בר במקום שאם יפחדו מאיתנו הנכדים פחדו לצאת מהמכונית זה לא ניראה הגיוני מספיק לנו קורונה צריך לטפל בנושא דחוף

  18. לרונן כהן

    בכל פעם שראיתי חזיר בר, אף אחד מסביב לא נלחץ ולא התרגש. ממש לא עשרות אלפי תושבים מתלוננים, ובטח אין סיבה להפיץ פאניקה (אלא אם כן יש אינטרסים אחרים).

  19. הר אבן

    הכתבה המלומדת עוסקת בתופעת חזירי הבר אבל בבעיה האמיתית היא מטפלת ? כדאי וראוי לעסוק קודם כל בתופעת קליש-רותם – טיפול בתופעה זו עשוי לשחרר אותנו מתופעת חזירי הבר המסוכנת

  20. מדבועע

    תגובה ל-433 אין לך מושג על החזריאדה המתחוללת בתקופת קליש כשתראה את קטסטרופת הבניה הטריה טריה מתקופת קליש זה כבר יהיה מאוחר מידיי ואז תבין שהיה עדיף בהרבה את המערכת המושחתת מתקופת יהב. כידוע לך הם הרי לא שולטים, גם החזירים על 4 לא שולטים ידנם חסירים על 2 והם לא דווקא הקבלנים אלא מושחתי העירייה

  21. מדבועע יהב

    החזירים הם חלק מהנוף החזירי של הקדנציה הקודמת. ועדי השכונות, אל תהיו חזיריים, מספיק לעורר פחד…מספיק, די. עידו מספיק יש לו בעיות עם הקורונה, די, תעשו משהו מועיל. תתנדבו לשיטור עירוני. אל תתעסקו בשטויות.

  22. בן דוד ומשפחתו

    ראשת העיריה קליש הטובה ביותר עד היום ,להאשים אותה זו חוצפה החזירים היו בימי יהב ואף אחד לא האשים אותו!

  23. הר אבן

    שתי התגובות האחרונות כל כך מאפיינות את "קומנדו היחצנות " שלל קליש.. בכתבה בעתון הארץ על ראש העיר שלנו (שהבטיחה, הבטיחה,הבטיחה..) צויין שהיא בתשובה לשאלה על תפוצת הקורונה המאד נמוכה בחיפה: הישג מדהים! כאילו שהיא גילתה איך נלחמים בקורונה.. ככה מנסים לעבוד עלינו!

  24. טניה

    מיהם נציגי השכונות אשר מוצגים בכתבה? מי בחר אותם ? אלו הירוקים של חיפה אשר נזרקו על ידי יונה ,וטוב עשתה קליש שלא צרפה אותם לקואליציה אסון לאומי….

  25. יגאל

    תמיד היו פה חזירים ומי שנימאס לו מוזמן להתפנות יאלה עופו

  26. דבי

    למה הכתב הנכבד לא שאל את המרואיינים מה הם אותם פתרונות פלא שיש להם להחזרת החזירים לוואדיות? זה סודי? בכל העולם מתמודדים עם פלישת חיות בר לשטח העירוני לאחר שאנחנו צמצמנו להם את שטחי המחיה ולא דאגנו בזמן למעברים לשטחים פתוחים. לא הצבעתי עבור גב' קליש ובכל זאת אני מאמינה שהיא אכן מנסה לפתור את הבעיה.

  27. זיו

    פתאום סיעת הירוקים הפכה להיות נגד חזירים תמוהההה מאוד? פוליטיקאים בשקל אפסים!

  28. דנית

    צריך לערב את המשטרה על הסתה של הירוקים בכך שמעודדים על שימוש בכלי נשק , וכנגד ראשת העיר

  29. רני

    החזירים לא עושים כלום לאדם, אם חזיר היה מגיע ותוקף היו עשרות מקרי תקיפה בכל יום, אבל עובדה שאין כלום.
    די עם הפחדנות, מי שרוצה לשמור על גינתו שיתקין גדר וזה מתאים גם נגד חזירים על שניים.
    מי שלא אוהב את הטבע שמתמזג בעיר חיפה, מוזמן לעבור למרכז, שם יש מלא מקום לפחדנים.
    חבל רק שאתם מפחידים את ילדכם, מציע שתתחילו להפחיד אותם עם תאונות דרכים שם יש יום יום עשרות פצועים וגם הרוגים, זו המלחמה האמיתית.

  30. תתביישו הנזק מהם עצום

    מי שכותב בעד החזירים כנראה לא גר בחיפה היום בבוקר 8.6 בכרמליה החזירים הפכו פחים וחתולים אחריהם היו בפחים עלולה להיות הפצת מחלות קשות דרך מגע עם חתולי רחוב. הפחים נשפכו על כל רחובות השכונה והפקחים לנקות פח שפוך עם פסולת יבדו חצי שעה!! רק תחשבו על העלויות למשלם המיסים

  31. רונן

    החזירים לא מהווים שום סכנה וכל מי שכותב ככה הוא בור וחסר ידע או שקרן שמנסה להפחיד את הציבור. היצורים המקסימים האלה ימשיכו לחיות איתנו בדו קיום ואף אחד לא יוכל לעצור את זה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר