הדלקת נרות שבת (צילום: גיל אליהו)
הדלקת נרות שבת (צילום: גיל אליהו)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, כ"ז בסיון תש"פ, כניסת השבת: 19:20. שבת, כ"ח בסיון, יציאת השבת: 20:35. פרשת "קורח": הפקולטה לחינוך נכון

פורסם בתאריך: 19.6.20 14:49

הפקולטה לחינוך נכון – ההרשמה נפתחה: נקודה אקטואלית למחשבה לפרשת השבוע "קורח".

בזמן כתיבת שורות אלו עדיין אינני יודע איך תסתיים הסאגה של החינוך בבתי הספר העל יסודיים. בטח שלא עם בתי הספר היסודיים, שלהם יש עוד הדרך ארוכה. אלו מצדדים ש"מסכנים המורים", אחרים אומרים ש"כבר סיימנו ללמוד את כל החומר", ובמשרד האוצר אומרים כי "המורים חייבים להמשיך ללמד". לצערי הרב לא שמעתי מאף אחד את השאלה מי יחנך את הילדים בחופש. עצוב.

***

בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת הגיע לניו יורק סוחר יהודי מניו זילנד לצורך עסקיו. כאשר הוא נכנס למעלית באחד מהבניינים עצר אותו יהודי בעל חזות מרשימה. "מאין אתה בא, יהודי?", הוא שאל אותו. "מניו זילנד", השיב הסוחר. "בניו זילנד יש כבר מקווה טהרה?", שאל האיש. "אני שם רק לצורך עסקי שם", השיב הסוחר כמתחמק. "מה' מצעדי גבר כוננו", אמר האיש, "כשההשגחה העליונה מביאה יהודי לניו זילנד, עליו לבדוק לגבי מקווה טהרה". בכך הסתיימה השיחה.

חלפו עשרות שנים, האיש התפרסם בכל העולם כרבי מליובאוויטש, ויום אחד הזדמן לסוחר לבקר אצל הרבי בחלוקת הדולרים המפורסמת. הוא עמד בתור במשך שעה ארוכה, וכשהגיע תורו הושיט לו הרבי דולר ושאל: "ומקווה טהרה כבר יש בניו זילנד?". הסוחר נתקף הלם אך ידע גם ידע כי אפילו אחרי 40 שנה הרבי מאמין בו ומחכה שיבנה את המקווה.

 

 

***

בפרשת השבוע מעורר קורח מחלוקת בין קבוצה גדולה בעם ישראל לבין משה רבנו – המנהיג. קורח מסית מאות נגד משה, ודתן ואבירם משתלחים בשפה לא מכובדת. והגזרה כבר נחתמה לרעתו של קורח ועדתו. רגע לפני העונש מספר לנו הפסוק: "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם וילכו אחריו זקני ישראל".

מה חיפש אצלם? מסביר רש"י "כסבור שיישאו לו פנים ולא נשאו". מה קורה כאן? דתן ואבירם – אלו שלפני עשרות שנים הלשינו עליו במצרים כי הרג את המצרי וטמן אותו בחול, אלו שהשאירו מהמן לשבת ולא האמינו לדברי משה עד שהעלה המן תולעים, אלו שמסיתים נגדו לאורך כל הדרך – ומשה הולך אליהם?

הרבי מליובאויטש מלך המשיח מסביר כאן משהו נפלא, שרק הרבי יכול לומר. הגזרה כבר נחתמה, אין כבר מה לעשות. אבל משה כמנהיג וכמחנך לא מפקיר אפילו רשעים כאלו. הוא יוצא אליהם בכבודו ובעצמו, שמא יתעוררו בתשובה כשיראו אותו קם אליהם, ויכופר להם. מחנך ומנהיג דואג לתלמידיו גם אחרי שסרו מן הדרך, גם "כשיצאו לחופש".

***

איך שלא יהיה, זמן החופש הוא זמן של אסון לחינוכם של הילדים והנערים. הוא זמן מבוזבז שבו לעתים כל מה שנלמד והוסבר במשך השנה יורד לטמיון. במשך עשרות שנים זעק הרבי לקצר את החופש הגדול ואף לבטל אותו לגמרי. גם בזמן שבו חייבים קצת מנוחה, יש להקים מסגרות לקיץ עם חינוך איכותי לימי החופשה כדי לשמר ולהוסיף בחינוך. כי חינוך אמיתי לא מסתיים לעולם, ומחנך אמיתי לא יוצא לחופש לעולם.

שבת שלום ומבורך וחודש טוב.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר