שכונת חליסה (צילום: מורן מעיין, ג'יני)
שכונת חליסה (צילום: מורן מעיין, ג'יני)

שאילתה: האם חליסה תזכה סוף סוף להתחדשות עירונית?

לפני כמעט שני עשורים הפקידה עיריית חיפה תוכנית להתחדשות של שכונת חליסה, אך מאז לא נרשמה כל התקדמות בעניין. כעת, בשאילתה שהגיש לראש העיר עינת קליש רותם, מבקש יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה לדעת אם תושבי השכונה יזכו לתוכנית שתהלום את צורכיהם ואת שאיפותיהם

פורסם בתאריך: 6.7.20 11:08

יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה הגיש לראש העיר עינת קליש רותם שאילתה שבמסגרתה הוא מבקש לדעת אם שכונת חליסה תזכה סוף סוף לתהליך של התחדשות עירונית.

"בשנת 2001 הפקידו עיריית חיפה ומשרד הבינוי והשיכון תוכנית לשיקום חליסה (חפ/2017)", כתב זעאתרה, "התוכנית עוררה את התנגדותם של רבים מתושבי השכונה אשר הגישו התנגדויות בוועדה המחוזית, שהחליטה כי על העירייה לערוך תיקונים שונים בתשריט התוכנית ולהפקידה מחדש. העירייה הודיעה כי הפקדת התוכנית מחדש תהיה לאחר תהליך של שיתוף הציבור בתכנון, וביקשה מהתושבים להכין מסמך מדיניות אשר מציג את רצונותיהם ואת צורכיהם כבסיס לתכנון השכונה. מסמך זה גובש ביוזמת התושבים ביחד עם ארגוני חברה אזרחית והוגש לעירייה בספטמבר 2005, תוך הדגשת הצורך בפיתוח המגורים ובהתאמתם לתושבים, לרבות הכשרת בנייה קיימת; מתן אפשרות לשוכרים מוגנים לרכוש את בתיהם מעמידר; הוספת שטחים פתוחים ושטחים למבני ציבור, לרבות גני משחקים ומגרשי ספורט; שיקום והשמשת צירי המדרגות כדי שישמשו מערך תנועתי של הולכי רגל; בניית בית ספר תיכון כהמשך לבית הספר עבד אל-רחמן אל-חאג'; חיזוק המסגרות הקהילתיות לבני נוער, נשים וקשישים; והכנת תוכנית לפיתוח מסחרי-תיירותי באזור ואדי רושמייה כחלק מפיתוח תיירותי של הוואדי".

מפרוטוקול ישיבת ועדת המשנה לתוכנית א' של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מחודש דצמבר 2015 עולה כי "התוכנית פורסמה להפקדה ב-1 במרץ 2001, והוגשו לה 36 התנגדויות. ועדת המשנה להתנגדויות דנה בתוכנית, שמעה את המתנגדים והחליטה כי 'לנוכח עמדת היזם כי במסגרת שיקום שכונות בוצעו בשטח עבודות שונות וכי התוכנית עלולה שלא לשקף את המצב בשטח, הוחלט לשוב ולדון בהתנגדויות בדיון פנימי לאחר שתשריט התוכנית יוגש על רקע מדידה מעודכן'. ועדת המשנה דנה פעם נוספת בתוכנית באפריל 2003 והחליטה כי 'בין שני התשריטים של התוכנית – תשריט מופקד ותשריט מעודכן על רקע מדידה עדכני – חלים שינויים רבים שלדעת הוועדה הם מהותיים. בשל כך הוחלט להפקיד את התוכנית מחדש'".

 

 

נוסף על כך צוין בפרוטוקול כי "התוכנית נותרה כתוכנית מופקדת מאז שנת 2001. במכתב מיוני 2015 של מנהלת האגף לתכנון עיר אדר' ורדה ליבמן צוין כי במסגרת הכנת התוכנית להפקדה מחדש נערכו פגישות עם התושבים, ולנוכח בקשתם נערכו שינויים בתכנון וצורף נספח תחבורה. התוכנית הועברה לנציגי התושבים, וכתגובה התקבלה התייחסות שמשמעותה היא להתחיל את התוכנית מחדש, ולכן התוכנית לא קודמה".

בהחלטת ועדת המשנה להתנגדויות מיולי 2015 נכתב כי "חלף פרק זמן ארוך ממועד הפקדת התוכנית. התוכנית אינה מעודכנת, ובשנת 2003 אף הוחלט להפקידה מחדש. הוועדה מדגישה כי על עיריית חיפה להגיש תוכנית מעודכנת ומקוונת לשכונת חליסה שתכלול את השינויים שבוצעו במהלך השנים, ולהפקידה מחדש". כמו כן נכתב כי "במהלך הדיון שמעה הוועדה הסברים מנציגי עיריית חיפה על בקשתם לצמצום התוכנית ולאישור בית הספר בלבד לצורך הקמת מרכז פיס לרווחת תושבי השכונה". מכיוון שהוועדה "השתכנעה כי מדובר במטרה ציבורית בעלת חשיבות ובאתר למבני ציבור הנחוץ לצורך הקמת מרכז פיס לרווחת תושבי השכונה, הוועדה מחליטה להפקיד מחדש תוכנית מקוונת במתכונת מצומצמת על פי הוראות התוכנית הקודמת ובתוספת שימושים ציבוריים לצורכי חינוך, תרבות רווחה וקהילה".

בשאילתה שלו מדגיש זעאתרה כי "בשכונה קיימת מצוקת דיור חריפה, בין השאר בשל אי הסכמתם של הבנקים לתת משכנאות לצעירים לרכישת בתים בשל היעדר תוכנית מתאר בשכונה. מצב דברים זה משליך על המצב הסוציואקונומי של התושבים ומגביר את תופעות האלימות והפשיעה".

בסיום השאילתה מבקש זאתרה מראש העיר תשובות לשאלות: על מה עלה בגורל תוכנית חפ/2017? האם היא תוקנה בהתאם להחלטת הוועדה המחוזית? והאם במסגרת החזון של ראש העיר לקידום תהליכי פיתוח התחדשות בשכונות הוותיקות, שכונת חליסה תזכה לתוכנית חדשה שתהלום את צורכיה ואת השאיפות של תושביה?

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. שמשון

    שכונת חליסה צריכה באמת לעבור התחדשות ושינוי.צריך להחליף את שם השכונה ולהפוך אותה למחנה צבאי של החמאס.

  2. תושב שער עליה

    שכונות החוף קורסות ומדברים על זה שכאילו חליסה הוזנחה.
    כל השכונות הותיקות שציפו להתחדשות עירונית התאכזבו מראשת העיר החדשה

  3. ייגיגגח

    אם יונה יהב היה ממשיך להיות ראש עיר אז גם עוד מליון שנה לא היו משפצים את חליסה. כל הכבוד לעינת קליש שמתכננת כעת את העיר ותוציא את זה לפועל.

  4. גם לי יש שאילתה על פעילות זעתרא

    האם הנציגים הערבים מייצגים רק שכונות ערביות ורק תושבים ערבים?
    איך זה שכל השאילתות שלהם זה רק ערבים? האם זו גזענות נגד הציבור היהודי?
    האם יתכן שחברי מועצה יתפקדו רק עבור מגזר מסויים?

  5. דין דין

    יש להכריז על חליסה כשכונה השייכת לאום אלפאחם ואז תזכה לעדיפות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר