צינור האגזוז המנוסר ברכבו של יואל שינדלר
צינור האגזוז המנוסר ברכבו של יואל שינדלר

זה כבר הפך לתופעה: שוד הממירים הקטליטיים

יואל שינדלר, לוחם אש חיפאי שעובד בראשון לציון, נוהג להחנות את רכבו בחניון של אינטל כשהוא נוסע ברכבת לעבודתו. השבוע הוא נדהם לגלות שאלמונים ניסרו את הממיר הקטליטי מצינור האגזוז של מכוניתו, וכשהגיע למוסך התברר לו שמדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת. הסיבה: הפלדיום שבתוך הממיר

פורסם בתאריך: 8.7.20 15:44

יואל שינדלר, לוחם אש חיפאי שעובד בתחנת כיבוי בראשון לציון, מתחיל את משמרות הבוקר שלו בשעה 7:00 ותופס את הרכבת מחיפה שיוצאת בשעה 5:00. המשמרת מסתיימת כעבור 24 שעות, ואז שינדלר עושה דרכו חזרה ברכבת לחיפה. עד לפני שנים אחדות הוא השאיר את רכבו בחניונים הסמוכים לתחנת הרכבת, אך מאז שעיריית חיפה מחלקת בלילות דוחות על חנייה בחניונים, הוא נאלץ לחנות בחניון העפר הצפוני של אינטל, מול בניין צים.

כך עשה שינדלר גם ביום שני השבוע, וכשחזר לחיפה ביום שלישי ונכנס מכוניתו ציפתה לו הפתעה. "הנעתי את האוטו ושמעתי רעש מוזר וחזק מהאגזוז כמו של אופנוע כבד", הוא משחזר, "הבנתי שמשהו לא בסדר אבל לא ידעתי מה הבעיה. פתחתי את מכסה המנוע כדי לראות אם יש משהו בולט לעין ולבדוק שלא יוצא עשן אך לא הבחנתי במשהו חריג, וכמובן שנסעתי מיד למוסך. המוסכניק שמע את הרעש ואמר שכנראה שהאגזוז השתחרר ושצריך להלחים אותו, והפנה אותי למוסך אחר. שם הרימו את הרכב על ג'ק ומיד שאלו אותי 'מה קרה פה? אתה עשית את זה?'. לא ידעתי במה מדובר, והם הראו לי שחתיכה מהאגזוז באורך של כחצי מטר מנוסרת. אז שמעתי לראשונה שמדובר בממיר קטליטי".

הממיר הקטליטי הוא רכיב בצנרת הפליטה שנמצא ברוב כלי הרכב, במיוחד מאז ההחמרה בתקנות הסביבתיות והביקוש המוגבר למנועי בנזין שמזהמים פחות. תפקידו של הממיר הוא לסנן את הגזים הרעילים, להמיר אותם לגזים לא רעילים, ובכך להפחית את הזיהום בשיעור של עד 80 אחוז. הממיר כולל בתוכו פלדיום – מתכת רכה ולבנה שמחירה נסק בשנה האחרונה ושהפכה ליקרה יותר מזהב. ההיצע המוגבל של פלדיום הגביר את הביקוש למתכת הן אצל יצרניות המכוניות והן אצל גנבי הרכב.

המוסכניק שמצא שהממיר הקטליטי נוסר פנה למוסכים אחרים בסביבה כדי למצוא חלק דומה, וכולם שאלו את אותן השאלות – האם החלק נוסר והאם שינדלר השאיר את רכבו בלילה ליד הרכבת.

 

ממיר קטליטי (צילום: ויקיפדיה)

ממיר קטליטי (צילום: ויקיפדיה)

 

 

שינדלר, הופתעת לגלות שהם מכירים את הבעיה ושזו כבר תופעה?

"כולם אמרו שהם מכירים את התופעה ושהיא קיימת כבר כמה חודשים. מהם למדתי שמגיעים בלילות חבר'ה עם משאית שמשמשת להסוואה ולהאפלה על רעש הניסור. הם אפילו לא מרימים את הרכב אלא נכנסים תחתיו, מנסרים ומסתלקים".

מה הנזק?

"עוד לא מצאתי חלק כזה. אני מחפש חלק משומש, והמוסכניק אמר שאפשר למצוא כזה במחירים שנעים בין 800 ל-1,000 שקל. מחירו של חלק חדש יכול להגיע ל-3,000 עד 5,000 שקל, תלוי בסוג הרכב ובדגם, וזה עוד בלי עבודה. אני מאמין שאצא בנזק של 2,000 שקל".

כתבת פוסט בפייסבוק כדי להזהיר את מי שמשאיר את רכבו למשך הלילה בחניונים האלה.

"הפוסט נועד גם כדי להעיר את תשומת הלב של עיריית חיפה ושל המשטרה לגבי התופעה. מדובר בכל החניונים שליד החופים, לא רק בחניון הזה, ואני חושב שהגברת סיורים והצבת מצלמות יכולות לעזור כדי למנוע תופעות כאלה. חבר סיפר לי שזה קרה לו כשהוא החנה את מכוניתו סמוך לבתי הקפה הצפוניים יותר".

 

יואל שינדלר

יואל שינדלר

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. יפעת

    חיפה שמנוהלת על ידי ראש עיר עבריינית מורשעת , חסרת כישורים ויכולות הפכה להיות הפקרות לפושעים מכל הסוגים.
    כמה חבל

  2. יואל לניר

    חובה להציב מצלמה בכל חניון בים.
    בלי קשר לגניבות, יש שם תמיד חמולות ששותות ועושות בלאגן

  3. יפעת ותושב מבוייש-תעברו לתל אביב

    אין כמו חיפה! ראשת עיר לתפארת.

  4. שמיל

    לתושב המבויש זה לא קשור שראשת העיר אשה זה יכול להיות באותה מידה להיות גבר אל תעשה הכללות אך במקרה זה ראשת העיר מנותקת מהמציאות בנוגע לעירנו וה לא קשור להיותה אשה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר