מתחם בז"ן (צילום: דוברות איחוד הצלה)
מתחם בז"ן (צילום: דוברות איחוד הצלה)

עובדי בז"ן דורשים להיות שותפים להחלטה על עתיד החברה

במכתב ששלחו לראש הממשלה ולשרים דורשים יו"ר ועד עובדי בז"ן חנן סונטג ויו"ר מועצת עובדי בז"ן דורון ניסן להיות שותפים לכל ההחלטות שיתקבלו באשר לגורלה של החברה כדי שגם עתידם של העובדים יישקל בין מכלול השיקולים

פורסם בתאריך: 12.7.20 14:27

ועד העובדים של בז"ן דורש להיות שותף לכל ההחלטות שיתקבלו באשר לעתידה של החברה. במכתב ששלחו יו"ר ועד עובדי בז"ן חנן סונטג ויו"ר מועצת עובדי בז"ן דורון ניסן לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר ישראל כ"ץ, לשר האנרגיה יובל שטייניץ, לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ולשר הכלכלה עמיר פרץ תחת הכותרת "עתיד עובדי בתי הזיקוק בחיפה" נכתב: "אנו שומעים מעת לעת בתקשורת הצהרות כאלה ואחרות לגבי עתיד מתחם בתי הזיקוק בחיפה, ותמהים מדוע ציבור העובדים הנאמן של המפעל אינו חלק מהשיח".

לדבריהם של סונטג וניסן, "בתי הזיקוק מעסיקים כיום כ-1300 עובדים באופן ישיר, ובמעגל המשני מפרנסים קרוב ל-15,000 אנשים ונותני שירות שונים ברחבי הארץ. מתחם בז"ן הוא קריטי לחוסנה של הכלכלה הישראלית. התרומה הכוללת של בז"ן לכלכלת ישראל נאמדת ב-6.6 מיליארד שקל בשנה, המהווים כ-0.7 מהתל"ג של מדינת ישראל בשנה. זאת ועוד, בתי הזיקוק משלמים בכל שנה כ-100 מיליון שקל במסי ארנונה ובמסים רבים למדינה. מפעלי בז"ן הם חיוניים עבור המשק הישראלי בכללותו מכיוון שהם מספקים 60 אחוז מהבנזין ומהסולר בישראל. ללא האספקה מבז"ן, מדינת ישראל תהיה משותקת. הסולר שמפעלי בז"ן מייצרים הוא הכרחי עבור רכבות, אוטובוסים, מוניות ועוד. נוסף על כך, מפעלי בז"ן מוכרים חומרי גלם ליותר מ-300 חברות שונות במשק הישראלי".

 

 

לטענתם, "פגיעה או סגירה של המפעל והתבססות על ייבוא של תזקיקי נפט מהעולם יחליש את חוסנה הביטחוני של מדינת ישראל. בדוח של חברת הייעוץ מקינזי עבור המועצה הלאומית לכלכלה נקבע כי אם צפויים לסגור את בז"ן, עדיף לעשות זאת הכי מאוחר שאפשר, בשנת 2030, על מנת להניב את הערך הכלכלי הגבוה ביותר. סגירה של בתי הזיקוק בחיפה והעתקתם של המפעלים למיקום אחר תעלה לקופת המדינה מיליארדי שקלים. באשר לאפשרות של סגירת בז"ן וייבוא של תזקיקי נפט מחו"ל, מדובר במצב שיכול להעמיד את מדינת ישראל בבעיה חמורה בעתות מלחמה. נכון להיום אין שום תוכנית מסודרת של המדינה כיצד יבוצע הלכה למעשה ייבוא תזקיקים, כך שמדובר בהצהרות בלבד. על מנת שזה יתאפשר צריך להכין תשתיות נרחבות בארץ שיקלטו את ייבוא התזקיקים ויידעו לטפל בהם. גם אם המדינה אכן תחליט על ייבוא תזקיקי נפט, אין תוכנית מסודרת לגבי גורל המיכלים המלאים בבנזין ובסולר בבז"ן. חשוב להבין כי הצורך במיכלים שבהם ניתן לאגור תזקיקים יישאר גם במקרה של ייבוא".

סונטג וניסן ציינו כי "לאחרונה התקיימו דיונים רבים סביב עתידה של בז"ן בוועדות הכנסת השונות, כאשר חברי הכנסת והיועצים למיניהם יצאו בהצהרות כאלה ואחרות לגבי עתיד המפעל, ללא שיתוף של ציבור עובדי החברה, ואנו רואים בכך פגיעה קשה בנו. יציאה בהצהרות חסרות בסיס שכאלה, עם קביעה של תאריך יעד לסגירת בז"ן כביכול, פוגעת אנושות בציבור העובדים ותגרום לכך שעובדי המפעל ירצו לנטוש את עבודתם ושעובדים חדשים לא ירצו להגיע. אנו פונים לראש הממשלה ולשרים בקריאה נרגשת ומבקשים כי אם וכאשר תהיה החלטה של המדינה לסגור את בתי הזיקוק, להקים בתי זיקוק חלופיים או לייבא תזקיקי נפט מחו"ל, אנו בוועד העובדים נברך על קיום דיון מעמיק ומכובד, כשעתיד המפעל והעובדים יעמוד לנגד עינינו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. או אנחנו או הם

    מגיע להם! עשרות שנים הם גרמו לנו למחלות, סרטן ולמוות של קרובי משפחה! העובדים של המפעלים צריכים לקבל עונש חמור יותר מרק להיות מפוטרים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שיתלוננו עד מחר, מספיק סבלנו מהם! שיפנו למנכ"ל החגש שגם מקבל תקציבית וגם יקבל תלוש נאה. שיתרום להם מהכסף שלו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר