אום כולתום (צילום: AP)
אום כולתום (צילום: AP)

יאיר נתניהו על קריאת רחוב ע"ש אום כולתום: "בושה וטירוף"

החלטתה של עיריית חיפה לקרוא רחוב על שמה של הזמרת המצרייה אום כולתום מעוררת סערה. ח"כ אריאל קלנר: "כחיפאי אני חש עצבות גדולה על הכוונה לקרוא רחוב על שמה של זמרת שקראה להשמדת המדינה היהודית". יו"ר סיעת חד"ש רג'א זעאתרה: "מברך על ההחלטה שמבטאת את דבקותה של חיפה בזהותה כעיר משותפת"

פורסם בתאריך: 15.7.20 10:52

סערה בעקבות החלטת ועדת השמות של עיריית חיפה לקרוא רחוב בעיר על שמה של הזמרת המצרייה אום כולתום. את ההמלצה לקרוא רחוב על שמה של אום כולתום העלה חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה, וביום שני אימצה ועדת השמות את ההצעה. עם היוודע דבר כוונתה של העירייה לעשות כן, ביקורת חריפה החלה להישמע במערכת הפוליטית הארצית וברשתות החברתיות.

ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, תושב חיפה, אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "כתושב חיפה אני חש עצבות גדולה. בעיר השלישית בישראל מתכוונים לקרוא רחוב על שמה של זמרת שקראה להשמדת המדינה היהודית. אום כולתום היא אכן 'מופת' של דו קיום – דו קיום של סוריה ומצרים נגד ישראל". קלנר הודיע כי בכוונתו לפנות לראש העיר בעניין והוסיף: "אני מתכוון לבחון דרכים אחרות למניעת קריאת רחובות במדינת ישראל על שם אלה שרצו בהשמדתה. חבל שצריך לפעול בדבר שצריך להיות מובן מאליו לכל אזרח ישראלי. עם זאת, אני רוצה להאמין שחברי ועדת השמות בעירי לא היו מודעים לעמדותיה ולשיריה של אום כולתום נגד העם היהודי ולקריאה לתקוף את מדינת ישראל. לכן, מחוסר ידע הסכימו לקריאת רחוב על שמה. אני סמוך ובטוח שכשהמידע על אודותיה יוצג לחברי הוועדה, יסכימו כולם שיש לבטל את ההחלטה הזאת".

אום כולתום נחשבת לזמרת האהובה ביותר בעולם הערבי במאה ה-20 ועד היום, 45 שנה לאחר מותה. גלי ההערצה שלה היא זכתה במצרים בפרט ובעולם הערבי בכלל העניקו לה את הכינוי כאוכב א-שרק (כוכב המזרח), והקונצרטים שלה ריתקו מיליונים ברחבי המזרח התיכון עת שודרו ברדיו – כלי התקשורת היחיד אז. אום כולתום נחשבה לזמרת הלאומית של מצרים, ודמותה נקשרה בסוגיות לאומיות ופוליטיות – היא השמיעה את קולו של העם בנושאים כמו ההתנגדות לקולוניאליזם הבריטי, התמיכה במהפכת הקצינים החופשיים ובעלייתו של עבד אל-גמאל נאצר לשלטון, והתמיכה באיחוד ערבי שהקנתה לה את הכבוד להופיע במושב הפתיחה של הליגה הערבית עם הקמתה בשנת 1945.

אום כולתום ביקרה כמה פעמים בארץ ישראל, ובשנת 1931 אף הופיעה בקולנוע עין דור בחיפה. האגדה מספרת כי את הכינוי כאוכב א-שרק היא קיבלה בחיפה – סיפור שנתמך על ידי הביוגרף שלה סלים נסיב.

מעורבותה הפוליטית לא פסחה גם על מדינת ישראל. לאחר מלחמת ששת הימים היא יצאה במבצע לגיוס כספים למען המאמץ המלחמתי המצרי. היא גם תמכה במאבק הפלסטיני כשאמרה: "דרך זו אשר הולך בה יאסר ערפאת היא הדרך היחידה שעומדת לפניו ולפני אחיו הפדאיון והמאמינים בצורך לשחרר את האדמה הכבושה". בשנת 1969 יצא שירה "אצבח ענדי אלאן בנדוקיה" ("יש לי עכשיו רובה") ואשר אותו כתב לה נזאר קבאני והלחין מוחמד עבד אל-והאב. בין מילות השיר: "יש לי עכשיו רובה/ אל פלסטין קחוני עמכם. אל פלסטין קחוני עמכם, הו הגברים/ אני רוצה לחיות או למות כמו הגברים. מהיום שבו נשאתי את רובי/ פלסטין נעשתה קרובה. הו המורדים בירושלים, בחברון, בבית שאן, בבקעת הירדן ובבית לחם, התקדמו התקדמו/ אל פלסטין יש דרך אחת, שעוברת מלוע הרובה".

 

 

גם סגנית יו"ר הכנסת ויו"ר השדולה למען חיפה והקריות קרן ברק, שנולדה וגדלה בחיפה, הביעה מחאה על ההחלטה ואמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "אני מצרה על ההחלטה האבסורדית של ועדת השמות בעיריית חיפה לקרוא רחוב על שמה של אום כולתום. יש לנו, כמדינה יהודית ודמוקרטית, מספיק גיבורי תרבות ואין ספור דמויות מופת שחשוב וראוי להנציח, ולא ברור לי איך הרחקנו לכת והגענו עד למחשבה להנציח זמרת מצרייה שבין שיריה היו כאלה שהיללו את הפלסטינים ואת מלחמתם נגד ישראל. לאן הגענו? הנצחת נשים במרחב הציבורי באמצעות שמות רחובות ומבני ציבור היא אחת מהדרכים החשובות להנכיח את תרומתן לחברה ולמדינה, אך ברור שאום כולתום אינה מייצגת את מדינתנו. לא חסרות נשים משפיעות ופורצות דרך שסיפורן שלוב ביחד עם סיפורה של המדינה, ואני מקווה שוועדת השמות בעיריית חיפה תחזור בה מהר מהחלטתה".

גם ארגון בצלמו מיהר להביע את מחאתו וכתב: "מדובר בהחלטה אומללה. במקום שהעירייה תעניק שמות לאנשים שקידמו דו קיום ושלום היא נותנת במה למסיתים מרכזיים לטרור. הנצחת שמה של זמרת שבחרה להאדיר מחבלים היא הזמנה לרצח הבא. אנחנו קוראים למועצת העיר לשנות את ההחלטה. הנצחה של מנהיגים ערבים – בהחלט, אבל כאלה שקידמו דו קיום ושלום אמת".

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צייץ בטוויטר "בושה וטירוף!" ותייג את קליש רותם.

זעאתרה, כצפוי, מברך על ההחלטה: "חיפה תמיד היתה עיר שוחרת תרבות ורב תרבותיות. אום כולתום הופיעה בעיר בשנות ה-30 של המאה הקודמת והיתה חלק מהסצנה העשירה של העיר שכללה עיתונים, בתי קולנוע, תיאטראות ומוסדות תרבות ממזרח וממערב. אני מברך על ההחלטה שמבטאת את דבקותה של חיפה בזהותה כעיר משותפת, שבה יש מקום גם לאגדה כמו אום כולתום".

עיריית חיפה סירבה להגיב.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

20 תגובות
  1. אם לא היא אז גם להסיר את

    אם לא אום כולתום, אז גם להסיר את שמות הרחובות:
    דוד רזיאל – רצח עשרות חיפאים ערבים בפיגועי תופת בשוק
    מרדכי מקלף – אחראי לגירוש כמעט כל ערביי חיפה
    שדרות הגנה – הפציצו התקהלות פליטים בקרבת הנמל, רצחו כ150 איש בהפצצה, כל זה בזמן שהתנהל מו"מ רק בשביל לטהר את עת את העיר
    שדרות האצ"ל – ע"ע דוד רזיאל ופיגוע החמור הממולכד

  2. אבו ג'יהאד

    מחבלים ותומכי טרור בחסן שוקרי. כך נראית עיריית חיפה בראשותם של נחשון צוק וסגניתו העבריינית המורשעת.

  3. דוד

    האמת ההיסטורית היא שערביי חיפה מעולם לא גורשו מחיפה. ההנהגה הערבית אמרה להם לצאת ליומיים שלושה עד שצבאות ערב יחסלו את כל היהודים. ההנהגה הערבית והיהודית בחיפה אמרה להם להישאר. רבים מערביי חיפה נשארו ולא ברחו והפכו להיות אזרחי מדינת ישראל ומודים כל יום על כך גם אם לא בצורה גלויה

  4. אבי הראל

    אפשר לשנות את השם לאום כולתום א, שמתייחס לחלק הראשון של הקריירה שלה, לפי שהשתתפה בקריאות בגנות הציונות. חן

  5. בושה כזאת, טירוף

    האם בשם הרב תרבותיות נקרא לרחטבות על שם זמרות זרות אנטישמיות? האם התחרפנו בעיר הזאת סופית?
    שזעתרא יעבור למצרים.

  6. חיפאי

    יאיר אמר את כל מה שאנחנו חושבים. ראשת העיר זקוקה למצפן חדש!

  7. ישראלי

    קליד זו תומכת טרור מאז שנבחרה עם המינוי של זעתרה שמוליק אותה לטרור מה שקורה בעיר הזו זה טירוף צריכה לעוף לעזזל

  8. נפלנו על הראש

    אפשר להתווכח על טעם במוסיקה,חלק יגידו שהיא מלכת הזמר בערבית וחלק(כנראה הרוב)יסגרו את הרדיו אחרי תו אחד שלה ברדיו.
    אבל להנציח שם של אנטישמי/ית או בכלל פלסטיני/ית במדינת ישראל הציונית? האם לא נפלנו על הראש?

  9. רון

    אם היינו שואלים את יאיר נתניהו,
    אז היינו צריכים לקרוא רחוב על שמו,
    ועל שם אימו.

  10. im1sidoe

    מי שנפל על הראש זה מי שלא מבין שדו-קיום, או חיים-ביחד, פירושו לכבד את תרבותו של העם האחר שחי איתנו. הרעיון לקרוא רחוב על שם אם-כלתום הוא רעיון מצויין, הושטת יד לשלום ולאחווה. מי שחושב שאפשר להכניע עם שלם בכוח הנשק הוא זה שנפל על הראש ולוקה בשיגעון גדלות לא מפתיע.

  11. אנין טעם

    א) מי שנתן לה את השם האגדי (כוכב המזרח) הייתה חיפאית.
    ב)הרבה מזרחים יהודיים שמעו ועדיין שומעים לה ורואים בה כמלכת המוזיקה המזרחית.
    ג) הרבה רחובות בחיפה קרואים בשם רוצחים והיא לא רצחה אף אחד ורק שרה שירים שנכתבו **לה** כי זה מוכר תקליטים.

  12. עידן

    "עיריית חיפה סערבה להגיב". הפתעה ממש, כל מה שקליש עושה היא מקבלת החלטות ושותקת עד שעובר זעם.

  13. נועה

    מצאתי אישור לכך שההכנסות של אום כולתום שימשו למימון המלחמה בישראל בששת הימים, ועוד הרבה דברים מזעזעים שאמרה על ישראל, כמו שהודות ל'נצחון שעבד אל-נסיר ימיט על ישראל' היא תשיר בתל-אביב בקרוב.
    הספר "אום כולתום" של לורה לומאן מתאר את השנים בהם התבססה כדמות לוחמנית נגד ישראל.

    קישור לתצוגה חלקית של הספר:

    https://books.google.co.il/books?id=CWng7fS031gC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=umm+kulthum+income+supported+wars&source=bl&ots=xKJ-Btjn-I&sig=ACfU3U07tZqrHHC5U2KWMw0AyqA_GKRobA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjmjdHf2vzoAhXG_qQKHZR9BVsQ6AEwCXoECAsQAQ#v=snippet&q=israel&f=false

  14. נועה

    ככלל היהודים הערבים העריצו את שירתה של אום כולת'ום עת ביצעה את גדולי המלחינים המצרים והערבים, אבל אום כולת'ום שברה את ליבם כששרה ב-1967, טרם מלחמת ששת הימים: "אטבח אל יהוד." היהודים, שאהבו את אום כולת'ום בכל ליבם, כאבו כאשר הגברת הראשונה של הזמר הערבי, היתה שונאת ישראל קיצונית, ובתקופת ההמתנה ערב מלחמת ששת הימים נשבעה מעל כל במה לשתות דם של יהודים, ולאכול לב וכבד חמים ומדממים שיעקרו מיהודים אחרי הניצחון וחיסול ישראל, ושרה בקול מלא פאתוס מתלהם ומסית "אטבח-אל-יהוד"
    דומה שהיום נהפכה לפתע אום כולתום לפופולארית בארץ. מעלים הצגה על חייה, מחקים את שירתה, ואף מנציחים אותה:
    לדוגנא ניר ברקת ראש עירית ירושלים משבח את אום כולתום, והעיר ירושלים קוראת רחוב ע"ש אנטישמית שקראה לטבוח ביהודים.

  15. ביבי50

    אבסורד
    הגזמנו! ולמה לא רחוב על שמו של חג׳ אל אמין המופתי שביקר את היטלר והטיף לפתרון ההבעיה היהודית
    אבסורד

  16. מה נסגר ?

    שמות הרחובות
    הבאים יהיו :

    יאסר עראפת
    אבו מאזן
    יחיא סינוואר

    ועוד כמה מחבלים שרוצים
    להשמיד את מדינת ישראל.
    חלאס עם השטות הזאת חיפה !

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    את המחבלים נוסח רג'א כל מדינה אחרת הייתה מעיפה לכלא יש גבול
    ראש עיר חלשה ומפוחדת מהצל של עצמה משתפת פעולה עם הטרור שלו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר