ט' באב (צילום: אוליבייה פיטוסי)
ט' באב (צילום: אוליבייה פיטוסי)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, י' באב תש"פ, כניסת השבת: 19:09. שבת, י"א באב, יציאת השבת: 20:19. פרשת "ואתחנן": נקודה למחשבה ל-ט' באב

פורסם בתאריך: 31.7.20 15:46

קח מאיתנו כבר את החג הזה – נקודת למחשבה ל-ט' באב.

רבי הילל מפאריטש היה נוהג בכל יום להזמין אורח לארוחת הצהריים. בסיום הסעודה, כשהיה מגיע לברכת המזון ובסידור מופיע לומר את המזמור העצוב "על נהרות בבל", הוא היה משנה ואומר את המזמור השמח "שיר המעלות" המיועד לשבתות, לחגים ולאירועים מיוחדים, באומרו כי לכבוד האורח נאמר את המזמור של שבת.

פעם אחת איתרע מזלו והוא לא מצא אורח לארוחת הצהרים. חיכו בני הבית לראות מה יעשה בברכת המזון. להפתעתם אמר רבי הלל גם אז את "שיר המעלות". "מה היום?", שאלו אותו. "היום", הוא ענה, "המזמור 'על נהרות בבל' הוא האורח שלנו, ולכבודו אמרתי את 'שיר המעלות'".

רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א) הגיע פעם ב-ט' באב אחר הצהריים אל הקהילה היהודית בקוסנטנטין (אלג'יריה) וראה נשים ששוטפות את הרצפה. רעם עליהם הרב: "אסור לעשות זאת היום, הרי צום ואנו אבלים". כעבור כמה ימים הוא שמע שתי נשים משוחחות, כאשר אחת מהן דיברה בכעס והצביעה עליו. הוא התקרב אליהן ושאל לפשר הדבר. ענתה לו האשה: "כבודו אומר שהמשיח לא יבוא". התפלא החיד"א, ואז סיפרו לו הנשים כי המנהג שלהן היה לשטוף את הבית ב-ט' באב אחר הצהריים מתוך אמונה וציפייה כי יבוא המשיח עוד היום, כדברי חכמינו ז"ל שהמשיח נולד ב-ט' באב אחר הצהריים, אבל אם הרב אוסר לעשות זאת, סימן הוא שכנראה המשיח לא יבוא. שמע זאת הרב והודיע בבית הכנסת כי מותר לעשות זאת – אות וסימן כי מאמינים אנו, למרות החורבן ודווקא בגלל החורבן, כי המשיח בוא יבוא בקרוב.

קשה מאוד בימים אלו. 1,952 שנים חלפו מאז חורבן בית המקדש, והבית עדיין שומם. שועלים הילכו בו. אבל הגאולה לא תבוא בעתיד, היא כבר התחילה ברגע שאחרי החורבן. "גם זו לטובה", אמרו חכמינו, ואפילו החורבן מטרתו היתה לעורר אותנו לתשובה כדי שייבנה בקרוב בית המקדש השלישי, בגאולה השלמה. נכון, צריכים להיות עצובים על המקדש שחרב, על השכינה שנמצאת בגלות ועל עם ישראל שמפוזר בכל כך הרבה מקומות בעולם במקום להיות במקומו האמיתי – ארץ הקודש.

אך מנגד, צריכים להתחזק באמונה. לא רק לשטוף את הבית אלא גם את הלב, להתחזק באמונה ובביטחון שזה קורה ממש עכשיו. לא להיבהל אם הוציאו אותנו לחל"ת, אדרבה – להיות בשמחה ולהבין שזו אולי ירידה, אבל לצורך עלייה גדולה יותר, תפקיד אחר או החזרה למשרה גדולה יותר. לא להיבהל אם סגרו לנו את שדה התעופה – אולי אנחנו צריכים קצת לטייל בבית ולהכיר את המשפחה במקום לברוח לחו"ל. ובצד החיובי – להתחזק באמונה ובביטחון בדברי הרבי מלך המשיח שאמר לנו בנבואה ברורה "הנה זה משיח בא", נעשה הכל כדי שהוא יבוא עוד היום, ואז ט' באב ייהפך לשמחה, ונראה את הטוב הגלוי.

רבי ישראל מרוז'ין (החוזה מלובלין) הגיע פעם לבית הכנסת ב-ט' באב. התלמידים, שהיו בחופש וחיפשו לעשות מעשה קונדס ולהפיג קצת את האבלות, שלשלו חבל מהגג כשבקצהו לולאה, וכל מי שבא להיכנס לבית הכנסת העלו אותו לגג עם החבל, ואז שחררו את החבל והוא חזר לבית הכנסת. כשהגיע הצדיק לא שמו לב התלמידים והעלו גם אותו. כשאחד התלמידים קלט מה עשה, עזב במהירות את החבל והצדיק נפל. קם רבי ישראל ואמר: "ריבונו של עולם. תראה אותם. הילדים שלך לא מעוניינים בחג הזה. קח אותו מהם".

שבת שלום ומבורך, גאולה שלמה בקרוב ממש.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר