שבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
שבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, כ"ד באב תש"פ, כניסת השבת: 18:55. שבת, כ"ה באב, יציאת השבת: 20:05. פרשת "ראה": הגיע הזמן לעשות חשבון נפש

פורסם בתאריך: 14.8.20 14:08

הגיע הזמן לעשות חשבון נפש – נקודה למחשבה לפרשת השבוע "ראה" ולחודש אלול.

יש תמונות מהחיים שלא יימחו מהזיכרון לעולם. כזה הוא הזיכרון שלי משנות נעורי, בלילה הראשון שבו אמרו סליחות. הסליחות הסתיימו קרוב לשעה 2:00 לפנות בוקר, ואני ראיתי בספסל שלידי, בבית הכנסת הגדול של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח בניו יורק, יהודי מבוגר שעדיין אומר סליחות. הקהל סביבו כבר הלך הביתה והוא עדיין היה שקוע בסליחות. הרהרתי אז לעצמי מדוע לא אמר סליחות עם הקהל, והבנתי כבר אז שלבקש סליחה באמת זה אחרי חשבון נפש רציני, ואת זה לא תמיד אפשר לעשות בכמה דקות..

פרשת השבוע שלנו "ראה" נקראת תמיד סמוך לתחילת חודש אלול – חודש חשבון הנפש. מכיוון שכל דבר בעולם הוא בהשגחה פרטית, הרי שפרשת השבוע שנקראת בזמן זה מכילה בתוכה הוראה לחיי היום יום שלנו. "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה" – כך נפתחת הפרשה, במשפט שבו לכל מילה יש משמעות:

ראה – נדרש מאיתנו לחיות באופן של "ראייה". יש כאלו שאצלם הכל נכנס מאוזן אחת ויוצא מהאוזן השנייה, אך דבר שראינו בעיניים לעולם לא יצליחו להכחישו. וכך עלינו להתנהג – בחיים של תורה ומצוות, בהבנה ובהכרה שזו האמת, ולא רק "כי כך חינכו אותנו".

אנוכי – הקדוש ברוך הוא בעצמו, לא מלאך, לא שרף ולא שליח.

נותן – נתינה היא מכל הלב, כדברי חכמינו ז"ל – "הנותן – נותן בעין יפה", ובפרט נתינה מהקדוש ברוך הוא.

לפניכם – גם מלשון "לפנימיותכם", כלומר שהדברים צריכים להתקבל בתוכנו ולחדור אלינו, ולא רק מן השפה ולחוץ.

היום – יום הוא זמן של אור וגילוי, וכך הברכה ניתנת בצורה גלויה וברורה.

ברכה – ברכותיו של בורא עולם המכילות את כל הטוב הקיים.

במשך השנה מתרחשים אירועים אישיים וציבוריים שנותנים לנו הזדמנות לחשב מסלול מחדש. אם זה ילד חדש במשפחה, שינוי מקום עבודה או מאורעות כלל עולמיים כמו הקורונה. זכינו וכולנו חלק מעם ישראל, בנים של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שנתן לנו באהבה את האפשרות להתחבר אליו על ידי קיום מצוות ומעשים טובים ובאמצעות לימוד התורה הקדושה – מי יותר ומי עוד יותר. אבל לפעמים אנחנו "מחליקים" מהדרך הנכונה. אנחנו מסיטים את עצמנו או מוסטים על ידי אחרים לחשוב, להסתכל, לדבר ולעשות דברים שהם לא אנחנו.

 

 

ואז מגיע חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות, חודש חשבון הנפש. חשבון נפש אמיתי לא עושים בכל יום ולא פעם בשבוע. כמו בעל עסק שבסיום השנה עושה מאזן שנתי וחשבון צדק איפה הוא אוחז, כך ויותר מכך היא ההזדמנות שניתנת לנו בחודש זה לעשות חשבון היכן היא הדרך הנכונה.

ולשם כך באה פרשת השבוע של ראש חודש אלול ומלמדת אותנו מהי הדרך הנכונה – "את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה'", כלומר חיים אמיתיים בדרך התורה והמצוות. זוהי הדרך שבה נזכה לברכותיו של הקדוש ברוך הוא ולחיים בריאים ושלמים, בגוף ובעיקר בנפש, שהם חלק א-לוה ממעל, ממש.

שבת שלום וחודש טוב ומבורך.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר