מתפללים מחוץ לבית הכנסת בבת גלים (צילום: יובל בוסין)
מתפללים מחוץ לבית הכנסת בבת גלים (צילום: יובל בוסין)

עצומה לפתיחת בית הכנסת הכללי בבת גלים

יותר מ-100 מתושבי בת גלים חתמו על עצומה שקוראת לפתוח את בית הכנסת בשכונה בימים שישי ושבת ובחגים. לטענתם של יוזמי העצומה, רב השכונה שמואל קפלן מסרב לפתוח את בית הכנסת, אך הרב טוען שהסיבה לכך היא מגבלות הקורונה. יו"ר ועד השכונה יובל בוסין: "בית הכנסת לא יהיה בן ערובה של מישהו"

פורסם בתאריך: 19.8.20 08:08

תושבי שכונת בת גלים בחיפה פתחו עצומה בדרישה לפתוח את בית הכנסת הכללי בשכונה בימים שישי ושבת ובחגים. "אנו החתומים מטה מצטרפים לקריאה הציבורית לפתיחתו מחדש של בית הכנסת הכללי ברחוב כספי 11 בבת גלים לתפילות בימים ששי ושבת, בערבי חג ובמועדי ישראל", נכתב בעצומה, "באשר לטענות כי בית הכנסת סגור בשל משבר הקורונה נציין כי בית הכנסת סגור כבר כשלוש שנים וכי ידוע לנו כי לבית הכנסת אולם תפילה גדול ורחב המאפשר תפילה של 20 אנשים ויותר, תוך שמירת מרחק וכל הכללים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול". יוזמי העצומה קיוו לאסוף 50 חתימות, אך נכון לעכשיו (חמישי בבוקר) חתמו עליה כבר 111 תושבים.

האצבע המאשימה של התושבים מופנית אל רב השכונה הרב שמואל קפלן, ולטענתם, כל פניותיהם אל הרב כדי שיפתח את בית הכנסת לא הועילו.

"בעבר הרחוק, עוד טרם הקמת המתנ"ס העירוני, בית הכנסת הכללי היה תמיד המרכז הקהילתי של השכונה", מספר אפי גילור מיוזמי העצומה, "בשבתות ובעיקר בחגים היו הרחוב וכל סביבת המבנה הומי אדם. להשיג כיסא לתפילה בחגי תשרי היה קשה ביותר. עם השנים ועם התבגרותה של האוכלוסייה, הידלדלה לצערנו קהילת המתפללים האשכנזים. מראשית העשור הקודם היו ימים שבהם היה קשה להשלים מניין, והמצב הפך קשה עוד יותר לפני כשבע שנים כאשר גבאי בית הכנסת עזב את השכונה".

לדבריו של גילור, "האחראי על בית הכנסת והיחיד שמחזיק במפתחות שלו הוא כבוד הרב שמואל קפלן, אשר מכהן גם כרב השכונה. זה שלוש שנים שבית הכנסת סגור. לעתים הרב מגיע, מחליף שלטים ומודעות עם זמני תפילה כביכול, ולפעמים הוא מעביר במקום שיעורי ערב. בערבי שבת, בשבתות ובחגים בית הכנסת נעול, סגור ומסוגר, ולא ניתן להתפלל בו. במהלך השנים נעשו כמה פניות אל כבוד הרב כדי שיפתח את בית הכנסת, או לכל הפחות ידאג שאדם נוסף יחזיק במפתחות, אך לצערנו הרב איננו מצליחים לשכנעו ובית הכנסת נשאר סגור. שמענו במהלך השנים את סיבותיו של כבוד הרב. הוא טוען שאין מספיק מתפללים להשלמת מניין, שאין מי שחולק עמו בנטל, שאין תקציב להפעלת המקום ועוד. בתחילה עוד היו מגיעים מתפללים בודדים אל בית הכנסת, ולאחר שהמתינו במשך דקות ארוכות הם התפזרו בצער רב, מי לתפילה במקום אחר ומי לביתו".

גילור מוסיף כי לאחר תקופת הקורונה שבה נמנעה תפילה משותפת הוחזרו ההיתרים להתפלל: "והנה, החלו להתכנס שוב מתפללים, רובם בחורים צעירים, אך התפילות נערכות מחוץ לבית הכנסת, על מדרגותיו ועל מדרכות הרחוב. לאחרונה הלב נצבט עוד יותר – לקהילת המתפללים הצעירה נתרם ספר תורה חדש. הם אחסנו אותו בבית הכנסת הספרדי ברחוב יונתן, ובשבת בבוקר נשאו אותו עטוף בטלית והתפללו באחת מהדירות הסמוכות. במוצאי שבת הם פרסו אותו על שולחן ברחוב, בחזיתו של בית הכנסת. אני אדם חילוני לחלוטין ואיני נמנה עם קהילת המתפללים הקבועה בבית הכנסת. רק לעתים רחוקות, לרוב בחגים ומועדי ישראל ובמקרים שבהם נדרש להשלים מניין, אני מצטרף. הסיבה שמניעה אותי היא העוולה העצומה שנגרמת לקהילה בכלל ולכל אחד מהמתפללים בפרט. לאורך כל השנים, החל מימיו של אבי ז"ל, קיימנו יחסי שכנות טובים עם בית הכנסת. עבורי זהו מוסד שמהווה חלק מהקהילה, וכך הוא צריך להישמר".

 

בית הכנסת הכללי בבת גלים (צילום: בועז כהן)

בית הכנסת הכללי בבת גלים (צילום: בועז כהן)

 

 

התושבים טוענים כי הם פנו בעניין לגורמים בעיריית בחיפה אך נענו כי הטיפול בנושא בתי הכנסת אינו בסמכותה. הם פנו גם למועצה הדתית ולרבנות בחיפה, אך גם הן טענו כי בתי הכנסת אינם מצויים בסמכותה. תשובה דומה ניתנה להם גם ממשרד הדתות. גם בפנייה של "כלבו – חיפה והקריות" לכל הגורמים הללו התקבלה התשובה שסוגיית בתי הכנסת אינה בסמכותם.

יו"ר ועד שכונת בת גלים יובל בוסין: "אני לא אדם דתי, אבל לא יכול להיות שמישהו ישתלט על בית כנסת. איפה שמעת במדינת ישראל שקורה דבר כזה? מדוע איש לא מתייחס לכך? לא יכול להיות שאנשים יתפללו מחוץ לבית הכנסת האשכנזי בבת גלים. לא אגיד שום מילה על הרב, אני רק רוצה שבית הכנסת יהיה פתוח בשישי, בשבת ובחגים. דיברתי עם הרב לפני כשנה ושאלתי אותו אם הוא מתכוון לפתוח את בית הכנסת. הוא אמר שכן, אבל שום דבר לא קרה. באחד מימי שישי עברתי שם וראיתי אנשים מתפללים בחוץ, וזה היה אחרי שהוסרו מגבלות הקורונה. זה דבר שאסור שיקרה במדינת ישראל. החשש שלנו הוא שהרב לא מתכונן לפתוח את בית הכנסת בראש השנה ובחגים. אסור שזה יקרה, בית הכנסת לא יהיה בן ערובה של מישהו".

הרב קפלן אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "המקום סגור כעת בהתאם להוראות משרד הבריאות. לצערי, חלק מהמתפללים הקבועים נפטרו. לפני 50 שנה, כשהגעתי לבית הכנסת, היינו 270 מתפללים. כל המבוגרים נפטרו, ונשארו מעט מאוד מתפללים. יש סטודנטים אמריקאים לרפואה ששוכרים דירות בשכונה, ובחמש השנים האחרונות הם נהגו להגיע בשבתות, וזה היה מצוין, אבל בראש השנה, ביום כיפור ובפסח הם נוסעים הביתה. לפני שנה פתחתי את בית הכנסת ביום כיפור, ובקושי היו פה עשרה תושבים מהשכונה. הפעם האחרונה שבה בית הכנסת היה פתוח היתה בפורים, ואפילו קראנו את המגילה. מאז הקורונה יש הגבלה של עשרה אנשים בפנים, אז אמרתי שיתפללו בחוץ. והם אכן מתפללים בחוץ בימי שבת. אני לא יכול להכניס אותם מבחינה חוקית כי ניתן להכניס עד עשרה מתפללים, והם באים 20. הם צעירים ולא שומרים על הכללים של עטיית מסיכה, ואני לא יכול לריב איתם. איך מתפללים בבני ברק ובשאר המקומות? בלי נדר, בראש השנה נפתח אם יאשרו מספר גדול יותר של מתפללים ונפתח".

 

בית הכנסת הכללי בבת גלים (צילום: בועז כהן)

בית הכנסת הכללי בבת גלים (צילום: בועז כהן)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מערכת החינוך יצרה חילוניזציב, זרות, ניתוק, החסידים יצרו השנאת דת, הטלויזיה שידרה שהדת היהודית זה חרדים ומפדלניקים. ההרס הרוחני בחיפה עצום בתי כנסת הושמדו, נסגרו. חלקם בקראוונים עשרות שנים. מדינה יהודית אחת שבועטת בכל מה שמייחד אותה ומנסה להידמות בכל לגויים

  2. צבי

    עיריית חיפה מתנערת מכל נושא הדורש טיפול ומורידה מעצמה סמכויות.
    בשביל מה קיימת העירייה אם לא לסייע לתושבים גם בסוגיות של קהילה.
    אולי נוותר על העירייה שממילא מסרבת ולא מטפלת בנושאים החשובים לתושבים ורק גובה ארנונה ודוחות בלי סוף.
    הנהגת העירייה שיקרה לתושבים בבחירות.

  3. Student

    We the American students used to make the minyan for the ashkenazi shul on Friday nights and Saturday morning with the help from 2-3 consistent locals( the more that came the better). Only the rabbi, his daughter and one local member had the key to the shul, the rabbi would not come Saturday morning so his daughter or the local man would open the synagogue for us, and there were times the local person was sick and the daughter wouldn't show so we would wait outside till someone came to open the shul for us and there were times when no one came at all so we had to pray elsewhere or we would miss prayer all together we had no warning the night before that no one would show with a key, if we the Americans were also given a key then we would be able to enter and pray and not have wonder if someone will show up to open the shul for us.
    Point 2) the bills have been piling up for the past 20 years we offered to help pay the bills so we could get the shul back on the right foot. He showed us the water bill which was about 2500 shekel accumulating for 20 years which we were gonna collect money for and in the summer it was very hot so we asked to turn the AC on and we will pay we raised money and he charged us 100 shekel to have one AC on for about 3 hours that exorbant amount is crazy, be a yosher Jew show us the bills we will pay them and we will pay the cost of the
    electricity, the normal price
    .
    The students were fed up with the fact we didn't get a key and there were numerous times we were locked out of the shul because we had no key. Plus when we wanted to pay for the bills and get air conditioning he over charged us and was not yosher.

    Since then he has posted synagogue times every week like usual but no one ever came to open up the synagogue numerous locals would ask is the shul gonna be open and we sir it hasn't been open for over a year he just puts those times up to make it look like it's open

  4. הנה עוד פתח למינוי מקורבים ופעילי רשימות

    מעיריית חיפה נמסר:
    תודה על הרעיון בקרוב מיכי ימנה את אחד מפעיליו ליועץ מיוחד לענייני בתי כנסת במנהלת 2030. כמובן שמהלך זה יחייב מינויים ב2030 של יועץ מיוחד לכנסיות ועוד מומחה מסגדים ועוד יועץ רוחני כללי וגם מומחה קשרי דת בינלאומיים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר