הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)
הדלקת נרות שבת (צילום: תומר נויברג, ג'יני)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, א' באלול תש"פ, כניסת השבת: 18:48. שבת, ב' באלול, יציאת השבת: 19:56. פרשת "שופטים": זה כבר לא מצחיק

פורסם בתאריך: 21.8.20 14:29

זה כבר לא מצחיק – נקודה אקטואלית למחשבה לפרשת השבוע "שופטים". בדרך כלל שילוב של דברי תורה עם קצת הומור וחיוך הוא רצוי ואף הכרחי. אפילו חכמי התלמוד החלו את תלמודם בנושא משחרר אשר פותח את הנפש ללימוד התורה. אבל השבוע זה הגיע לשיא שלילי, והגיע הזמן לומר די!

3,292 שנה חלפו מאז. משה רבנו נשאר עם כל בני דורו במדבר, ויהושע הנהיג את העם לקראת כניסתו אל הארץ. ספר "דברים" מתחיל בתוכחה וממשיך בהוראות מעשיות לאורח חיים תקין בארץ ישראל, אף בזמני לחץ ולא כפי שהתרגלו בני ישראל לחיי המנוחה במדבר.

פרשת "שופטים" מתחילה בציווי "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך", וממשיכה: "כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים, יִשְׁמָעוּ; וְאַתָּה לֹא כֵן, נָתַן לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ. נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ: אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן". כלומר, מראש קובעת התורה כי הדרך לחיי חברה וקהילה תקינים היא לשמוע לשופטים ולשוטרים וגם לדברי הנביא שבדור – אלו הם חכמי התורה שבכל דור ידריכו אותנו בדרך הישרה.

בשיחה מרתקת במיוחד שנשא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לפני 29 שנים בשבת זו הוא הרחיב על ההבדל בין השופט לנביא ועל ההשלכות לימינו. השופט הוא סמכות על אשר נותן פקודות ואינו מתחשב בדעתו של הנשפט. על כולם לקיים את הציווי בין אם הם מבינים ובין אם לא. לעומתו, הנביא הוא כמו יועץ אשר מדבר אל בני העם בגובה העיניים ואומר להם מה נדרש לעשות, כאשר הוא מתחשב במצבו של העם או באדם שאליו הוא מדבר.

שלוש פעמים אנו אומרים בכל יום חול בתפילת העמידה "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". איננו מבקשים את השוטרים אלא את היועצים, שיסייעו לנו את לקיים את דברי השופטים בצורה קלה ומובנת גם לפי השכל שלנו. בקשה כזו היא בקשה של גאולה. לא עוד שוטרים שצריכים לכפות לבישת מסיכות או לאכוף חוקי תנועה אלא יועצים שעוזרים ומכוונים כל אחד למקום הנכון.

 

 

הרבי הוא השופט והיועץ. הוא גם נותן פקודות, הנחיות ומשימות ברורות מה לעשות ואיך לעשות. ומנגד הוא גם היועץ – מסתכל על כל אחד מאיתנו מתוך אהבה אמיתית ומייעץ בגובה העיניים. זהו מנהיג אמיתי שבקולו נשמע.

הדרך לחיים תקינים היא להסתכל על חכמי הדור, על מלכי ישראל ועל הנביאים לא כאל אנשים חכמים שהצליחו לעשות קריירה. חלילה וחס – ההסתכלות האמיתית עליהם צריכה להיות כמי שזכו להביא אל הדור שלהם ואל הדורות הבאים את דברי השם ואת התורה שבכתב ושבעל פה בצורה הנכונה ביותר המתאימה לכל הדורות, ובמיוחד לדור שבו הם היו. משום כך, כל תוכנית סאטירה אשר פוגעת בקודשי ישראל היא חמורה ביותר, בפרט כשזה קורה בארץ ישראל, ארץ הקודש.

אז אם יש לכם פנאי לראות טלוויזיה וחדשות, נצלו את הזמן לדברים הנכונים, לקרוא ולשמוע את דברי החכמים והנביאים. הם קיימים בחינם ולכל דורש, גם באינטרנט.

ואסיים בבקשתו של הרבי באותה השבת, בקשה נצחית: "צריכים לפרסם לכל אנשי הדור שזכינו שהקדוש ברוך הוא בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי ה'שופטייך' וה'יועצייך' ונביא הדור, שיורה הוראות וייתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל וכל האנשים בדור זה, בכל ענייני תורה ומצוות, ובנוגע להנהגת חיי היום יום הכללית, גם ב'כל דרכיך דעהו' וב'כל מעשיך יהיו לשם שמים', עד הנבואה העיקרית ש'לאלתר לגאולה', ותיכף ומיד ממש 'הנה זה (משיח) בא'".

שבת שלום ומבורך וחודש אלול שמח.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר