חולדות (צילום: shutterstock.com, Florian Bott)
חולדות (צילום: shutterstock.com, Florian Bott)

מכת חולדות בחיפה: "לא ייתכן לחיות ככה"

חייהם של תושבים רבים בחיפה הפכו לסיוט בגלל מכת חולדות שחודרות לבתים, לחצרות ולחדרי המדרגות. התושבים מספרים שהם לא יכולים לפתוח את החלונות בבתיהם מכיוון שהחולדות מטפסות על צינורות, על כבלי חשמל וטלפון ועל עצים. מומחה הדברה ממליץ: התקינו רשתות מברזל

פורסם בתאריך: 4.9.20 09:04

זה כמה חודשים שחייהם של תושבים רבים בחיפה הפכו לגיהינום בגלל מכת חולדות שחודרות לבתים, לחצרות ולחדרי המדרגות. תושבים משכונות החוף נוה דוד, קרית שפרינצק, קרית אליעזר, בת גלים וקרית חיים, אך גם מהדר ומנוה יוסף, מספרים שהם לא יכולים לפתוח חלונות בבתיהם, גם כאלה שמתגוררים בקומות גבוהות, מכיוון שהחולדות מטפסות על צינורות, על כבלי חשמל וטלפון ועל עצים, ומגיעות לכל מקום.

אלישבע אזולאי כהן, פעילה חברתית מנוה דוד, העלתה פוסט בעניין, ומהתגובות עולה כי התופעה היא רחבה ומשותפת לרבים. "ב-25 במאי וב-11 באוגוסט, יום לאחר שהתלוננתי, עובדים של עיריית חיפה הגיעו לפה ותלו פתקים עם הודעה שבמקום בוצעה הדברה. השבוע כבר נמאס לי. אני מרגישה שאני גרה במעברה. מגעיל לי, מלוכלך לי, וחייבים למצוא לזה פתרון. התקשרתי למוקד 106 ודיברתי עם הנציג כדי לברר למה התופעה רק מתגברת".

ומה הוא ענה לך?

"שהעירייה מדבירה רק בשטח הציבורי, כלומר בביובים, על מדרכות ועל כבישים. ההיגיון אומר שהן פשוט בורחות לשטח הפרטי בגלל ההדברה ונכנסות לתוך הבתים שלנו. אני לא פותחת חלון בבית כי אני פוחדת. אני שמה מלכודות על אדן החלון, ובכל יומיים נתפסת חולדה. נראה שהן התמקמו על אדן החלון כי המסילות מלאות בצואה".

אז מה עושים?

"מביני עניין טוענים שהריסוס בביובים לא יעזור כי זה סוג אחר של חולדות".

הפוסט לווה בסרטון של חולדה שנתפסה במלכודת. "לילה אחד התעוררתי משינה כשהחולדה עלתה עלי", מספרת אזולאי כהן, "התאבנתי. לא יצאתי מהחדר כל הלילה, ובבוקר ראיתי שהחולדה פיזרה את כל הפלסטלינה של הנכדים שלי בכל הבית. באותו הערב היא נלכדה במלכודת. לא ייתכן לחיות ככה, אני ישנה בבית סוהר. הבית נעול, סגור ומסוגר. אני מזמינה את תושבי העיר לראות מה קורה על כבלי החשמל והטלפון בלילות, זה הזוי. העירייה חייבת להכין תוכנית חדשה של ריסוס או קופסאות האכלה עם רעל שרק המזיקים האלה יכולים לאכול מהן".

תושבים רבים נחשפו לפוסט והגיבו עם סיפורים משלהם. "רוצה להתחרות?", שאלה סמדר אדלשטיין בציניות, "אני מהדר וכבר הוצאתי והגליתי 75 חולדות מהמרפסת שלי. גם אני עברתי את אותם השלבים עם העירייה, שמדביקה בכניסה לבניין מדבקה שמבלבלת, כי את חושבת שזה גם בסביבות הבניין שלך ומסתבר שרק בביובים מרכזיים. גם אני חיה עם חלונות סגורים מהפחד שהן ייכנסו הביתה".

"מאוד מזדהה איתך", כותבת בליינש בלטה, "ביום שישי נכנסה לדירה שלי ברחוב יוסף חולדה באמצע הלילה, ככל הנראה מהחלון כי הרשת נפלה קצת. בשבת התקשרתי למוקד העירוני, ואמרו לי שיעשו הדברה באזור. ביום ראשון בשעה 13:00 כבר קיבלתי הודעה שהם היו ועשו הדברה. יצאתי לבדוק ולחפש מדבקות. לא מצאתי שום מדבקות, ואף שכן לא ראה שעשו הדברה. התקשרתי לברר ונאמר לי שהם עשו רק בביובים מרכזיים ברחוב, ולא עושים באזור הבניין. הייתי בהלם. מה זאת אומרת? ממש בכניסה לבניין יש ביוב שנראה קצת רופף, אם לא פתוח. לא ביקשתי שיגיעו לעשות בתוך הבית אלא באזור, מסביב לבניין, היכן שיש ביוב. אני לא מבינה למה זה נחשב שטח פרטי. מיותר לציין שמאז אני בחרדות ולא פותחת שום חלון. באמת, מה עושים?".

חולדה היא חיה סתגלנית שאוכלת כמעט הכל. היא משגשגת בערים וחיה בקרבת בני אדם – בביובים וליד פחי אשפה. מכיוון שהחולדה נושאת מחלות רבות, ובהן מחלות מידבקות, היא נחשבת למזיקה לאדם ולבעלת פוטנציאל פגיעה גדול.

 

 

תומר אבני מחברת הדברות לוכדי הכרמל מכיר את התופעה, אך מייחס זאת לתקופה בשנה ולא מתרשם שהתופעה היא חריגה. "בחילופי עונות מרגישות החולדות צורך להביא מזון לקנים שלהם לפני החורף", הוא מסביר, "הן מנסות להיכנס לבתים ולקנן בהם, להעביר שם את תקופת החורף. הן מציקות לאנשים בגלל ריחות הבישולים והחום שיש בבית. זו תופעה שחוזרת על עצמה בכל שנה, אולי השנה יש טיפה יותר, אבל אני לא רואה שינוי משנה שעברה. עם זאת, בהחלט יכול להיות שהמצב יהיה גרוע יותר בעוד שבוע-שבועיים, כשיתחיל להתקרר יותר".

יכול להיות שההדברה שהעירייה מבצעת בביובים לא מתאימה לסוג החולדה הזה?

"זה נכון ולא נכון. החולדות שמפריעות לאנשים הן חולדות מצויות שנקראות גם חולדות עצים או חולדות העליות, וכשמן כן הן. הן נמצאות בתוך הביוב במשך היום, אבל בערב הן יוצאות ומטפסות על כל דבר – צמרות העצים, עליות גג, גגות רעפים ומקומות גבוהים. כשעובדי העירייה מגיעים לעשות הדברה, הם פותחים את הביובים שקרובים לאזור הכביש ושמים שם רעל. יכול להיות שלדיירי בניין מסוים יהיה מזל, והחולדות שמציקות להם יעברו במקרה בהסתעפות של קו הביוב שבו נמצא הרעל, יאכלו אותו וימותו. זה יפחית את מספר החולדות באותו אזור אך לא יפטור את הבעיה. לחולדות יש טריטוריה מסוימת שבה הן עוברות בכל לילה – מעץ לעץ, מביוב לביוב ומגג לגג. פיזור של רעל באזור מסוים לא פוטר את הבעיה. אם דיירי בניין רוצים להפחית את מספר החולדות, הם צריכים להזמין מדביר פרטי שיפתח את כל הביובים הספציפיים של הבניין וישים שם כמות יפה של רעל, או שיתלה רעל על אדני החלונות".

אנשים מספרים שהם חיים בבית כלא, בלי יכולת לפתוח חלונות.

"זו בעיה. כשחולדה נכנסה פעם אחת לדירה כלשהי, הסיכוי שהיא או חולדה אחרת ייכנסו שוב לאותה הדירה הוא גדול מאוד. הסיבה לכך היא שהחולדה משאירה אחריה מן שובל של שומן גוף שגורם לחולדות אחרות לעקוב אחריה. זו בעיה ידועה, וזה באסה לגור בדירה כזו שנכנסה אליה חולדה והשאירה אחריה עקבות וריח. זה כמו לגור במקום נגוע. הדירה מסומנת. מה שאני ממליץ ללקוחות שלי זה לסגור את החלונות אחרי השעה 17:00 כי החולדות פעילות בלילה. אפשרות אחרת והגיונית יותר היא לקחת את הרשתות מהחלונות למסגר שישים עליהן רשת יפה מברזל, ואז הם יוכלו לפתוח חלונות ולאוורר את הבית בכיף בלי לחשוש שהחולדות יכרסמו את הרשת וייכנסו לדירה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה מבצעת הדברה נרחבת נגד חלודות בתעלות הביוב העירוניות. בתוך כך, חל איסור ולא ניתן לפזר חומרים רעילים בשטחים הציבוריים מחשש לפגיעה בבני אדם או בחיות אחרות. העירייה מנועה על פי חוק מלפעול בשטחים הפרטיים שבהם האחריות להדברה היא של בעלי הנכסים ושל הדיירים המתגוררים בהם".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

26 תגובות
  1. אזרח ותיק

    תגובה לגלי ס. : השנאה העיוורת שלך מעבירה אותך על דעתך ! התגובות הטפשיות שלך לא מענינות אף אחד ! הבנו ! די !!!

  2. גלי ס.

    אזרח ותיק עלק. עוד זבל ממופרעי הקומנדו. שב בשקט יא סחלה. עוד שלוש שנים נעיף מהעיר את שני המטונפים ואותך וכל שאר החלאות מהקומנדו

  3. העיר מאוד מטונפת

    בשנתיים האחרונות העיר מטונפת ומוזנחת. זה נושא שניתן לטיפול באופן מיידי- לא צריך מינהלות ויועצים.
    האם זה סדר העדיפויות?

  4. קליש

    איך העיר הזאת נראת בושה
    התושבים אשמים יש להפסיק לבשל ואז החולדות יעזבו

    תגובת העיריה

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נו ומי נדנד תסרסו את החתולים?? אז זו התוצאה עכשיו, תעזבו את החתולים בשקט!

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה בלתי נסבלת.
    עירייה לא מתפקדת בשום פרמטר.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה + חזירים + חולדות + חומרים מסוכנים + חיסולים + חיובי ארנונה + חרדים + חיים בחיפה =
    חחחחחחח.

  8. אביבית

    מה מפריעים החולדות?
    מה הן עושות רע?
    למה אוגר זה חמוד וחולדה לא?
    בסך הכל עכברים חמודים
    תתנו להם עמק או נועם

  9. אסי

    אין ברירה חייבים להשקיע בבעל מקצוע לבניין ולדירות או לפחות מחוץ לבניין לחלונות הדיריים ולשים רעל ירוק ולהוסיף רשתות ברזל לחלונות לגרום להם לעבור הלאה מהבניין שלכם

  10. חן

    אזרח ותיק, התגובות דווקא מעניינות וגם נכונות. העיר מטורפת,לא רואים מנקים רחובות ובקושי מרוקנים את פחי האשפה.

  11. אילן

    ראשת העיר שוברת שיאים. הכי גרועה שהיתה לעיר הזאת. מה היא עושה לעזאזל??

  12. חיפאית

    גם בשכונת ורדיה על הכרמל יש מכת חולדות. פניתי לעירייה וביקשתי שינכשו את העשבייה העצומה שנמצאת בשטח הציבורי הגובל בחצר הבניין וישימו הדברה כולל באזור הגדר הגובלת בשטח הציבורי. התשובה הייתה שהם מדבירים רק בביובים במדרכות ולא בשטחים אחרים ואף לא בביובים שנמצאים בשטחי אדמה גם אם הם בשטח הציבורי כמו שאצלנו. בנוסף לגבי ניכוש העשבייה הם רק הבטיחו שיעשו ובסוף דייירי הבניין נאלצו לשלם מכספם הפרטי ולהזמין מישהו שינכש בשטח הציבורי לפחות לאורך הגדר.

  13. אזרח מודאג

    העיריה הפכה למשותקת ומושחתת אנחנו משלמים ארנונה גם על הבנין והדירה שלנו וגם על ציבורי אז מספיק צניצול וגניבת דעת הציבור תבצעו את חובתכם להדביר את העיר מכל תחלואיה תתחילו בראשת העיר בחולדות חזירים כבישים משובשים בבטחון הציבור להיות במרחב הציבורי

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מפזרים אוכל לחתולים בכל מקום וזה נחמד אלא שגם החזירים והחולדות אוהבות את זה

  15. רוני

    אני גר בחיפה כבר 70 שנה ומעולם לא ראיתי כזה חוסר תפקוד של עיריית חיפה והעומדת בראשה. לפני הבחירות היא פרסמה חוברת ובה פירטה מה תעשה. ומה עשתה למען תושבי העיר? כלום אחד גדול. תתפטרי ומהר!

  16. מיכאל

    נפלנו, נפלנו, בחרנו בראשת עיר שלא מבינה כלום בניהול עיר, דוקטור לאדריכלות ערים בלי תושבים, בלי בעיות, תיאוריה. עוסקת, כמו יהב קודמה, ביחסי ציבור לעצמה, בעיותיה ופיתוחה של העיר בעדיפות תחתית. תחתית, זה גם המקום שנפלנו כשבחרנו בנ

  17. מודאג

    פשוט נורא מה שקורה עם העיר חיפה
    יונה יהב ניהל אותה למופת
    אין תחום שההנהגה החדש לא החריבה
    הכל קורס, התברואה החינוך, הפרויקטים שמשרד התחבורה ביטלו, בגלל שראש העיר בראשות הרמתי הסתכסכו עם משרד התחבורה והחליטו על סגירתה של חברת יפה נוף שהיתה חברת הדגל של העיר חיפה וביצעה פרויקטים מדהימים שילמדו עוד לשנים רבות!

  18. דין דין

    תביאו את החלילן מהמלין שיוביל את החולדות לנמל הסיני .הם יהנו מארוחה עשירה

  19. דרור

    קודם-כל, זה לא כזה נורא.
    שנית, זו תופעה שמתרחשת רק בבתים שבהם אין חתול.
    כדאי שאנשים יתחילו להתייחס יותר בכבוד ובהערכה כלפי חתולים. יש רבים מהם שמשוועים למשפחה אוהבת, כנראה גם ליד הבית שלכם, אז שפרו את איכות החיים שלכם (וגם שלהם) ואמצו חתול או שניים, ולא תצטרכו יותר להטריח את עצמכם בענייני חולדות או זוחלים שלא רצויים בביתכם.

  20. אלון

    אצלי החולדות כרסמו את ביוב הפלסטיק ונכנסו לי לבית דרך השירותים…. ובגלל שלא יכולתי כאזרח לקנות רעל עכברים, הייתי במצב שבו אני שבוי של חולדות. עצוב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר