האחות שרית לורמן והמנותח מחמוד זועבי (צילום: אלי דדון)
האחות שרית לורמן והמנותח מחמוד זועבי (צילום: אלי דדון)

לראשונה בצפון: ניתוח חדשני להחלפת מפרק כף היד בוצע בהצלחה בכרמל

מנהל המחלקה האורתופדית, ד"ר בני ברנפלד: "מדובר בניתוח שהוא הישג ובשורה גדולה לתושבי הצפון. אנחנו שוקדים כל העת על הבאת הטכנולוגיות והטיפולים החדשניים ביותר עבור כלל המטופלים שלנו בכרמל" 

פורסם בתאריך: 26.4.22 20:14

לראשונה בצפון ביצעו מומחי כף היד של המרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית ניתוח חדשני להחלפה מלאה של מפרק כף היד בחולה. עד היום בוצעו בישראל כ-15 ניתוחים כאלה בלבד, רובם בבתי החולים הפרטיים ומעטים בבתי החולים הציבוריים הגדולים בתל אביב. "מדובר בהישג משמעותי ביכולות הביצוע והניתוח של המחלקה ובבשורה אמיתית לתושבי הצפון", אומר מנהל המחלקה האורתופדית בכרמל, ד"ר בני ברנפלד.

מחמוד זועבי, בן 63 מנוף הגליל, כבר לא יכול היה לסבול את הכאבים בכף ידו. הוא מספר: "13 שנה שאני סובל מכאבי תופת במפרק כף היד שלי וניסיתי כבר כל מה שאפשר, ניסיתי את כל הכדורים שיש, ניסיתי פיזיותרפיה, ניסיתי טיפולים באולטרסאונד, אבל שום דבר לא עזר לי. לא הצלחתי להרים אפילו קילו עגבניות".

בפגישה עם אחראי יחידת כף היד בכרמל, ד"ר סאמר מחולה, הוצע לזועבי כפתרון אחרון הניתוח החדשני של החלפת כל מפרק כף היד במשתל חדש והוא הסכים.

המנתחים, ד"ר סאמר מחולה וד"ר ליאב יואלי (צילום: אלי דדון) 

המנתחים, ד"ר סאמר מחולה וד"ר ליאב יואלי (צילום: אלי דדון)

"עד היום הטיפול היחידי שיכלנו להציע לחולים עם בעיות קשות במפרק כף היד, וזאת לאחר שמיצינו את כל שיטות הטיפול השמרניות, היה ניתוח לקיבוע ישר של כף היד", מסביר ד"ר מחולה, "בניתוח הזה אנחנו בעצם מבטלים את יכולות התנועה של כף היד והיא הופכת להיות כף יד ישרה שלא יכולה להתכופף ולהתגמש בשום צורה. המשמעות עבור החולה היא דרמטית. מצד אחד, הוא אכן נפטר מהכאבים המטרידים אותו, אולם מצד שני הוא לא יכול לבצע פעולות שגרתיות שנראות הכי בנאליות לכל אדם – להסתרק, לכתוב ולהתגלח. הניתוח מלווה באובדן תנועה, בחולשה בולטת של כף היד, בירידה תפקודית קשה וכמובן בפגיעה קשה באיכות החיים של החולה".

בניתוח החדשני שבוצע בכרמל השתילו המנתחים, ד"ר מחולה וד"ר ליאב יואלי, משתל מפרק חדש, הבנוי כולו ממתכת טיטניום. החלק החשוף במשתל הוא מטיטניום טהור, וחלק המשתל המוחדר לאצבעות ולעצם שורש כף היד מצופה בחומר קלציום פוספט המתחבר טוב יותר לעצמות. המשתל החדש מאפשר לחולה לשחזר את התנועתיות הפיזיולוגית של שורש כף היד בצורה הקרובה ביותר למציאות.

 

 

לדברי ד"ר ברנפלד, עיקר הבעיות במפרק כף היד נובע ממחלות ראומטיות של עצמות כף היד או מבעיות טראומה כמו תאונות דרכים, נפילות וחבלות. המשתל החדש יודע לטפל בבעיה היטב. המפרק בנוי מכדור מתכת היושב בתוך תושבת המאפשרת טווחי תנועה רחבים יותר. המשתל עשוי ללא צמנט (דבק עצמות), והחיבור שלו לעצם המטופל טוב יותר.

ד"ר מחולה: "מדובר בניתוח חדשני, שבוצע בפעם ראשונה בכרמל. הניתוח מיועד לתת מענה למטופלים עם שינויים ניווניים בשורש כף היד כתוצאה משברים ישנים או שינויים ראשוניים. הניתוח נותן פתרון הן לכאבים והן לתנועה, והוא בא להחליף ניתוחים של קיבוע מלא של שורש כף היד או סוגים אחרים של מיזוגים בשורש כף היד כפתרון לכאבים. המשמעות רבה לאחר הניתוח, עם אפשרויות רבות לתנועה בשורש כף היד ".

ד"ר ברנפלד: "הצבתי לי מטרה – לקדם ככל האפשר טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מהעולם בכללית ובכרמל. לשמחתי, החולה שלנו כבר התחיל להזיז יפה את היד. צילום הביקורת שלו נראה מצוין, והוא כבר החל בטיפולי ריפוי בעיסוק במטרה לחזור מהר ככל הניתן לשגרה בריאה ונטולת כאבים. מבחינתנו בכרמל מדובר בבשורה אמיתית לציבור. על בסיס הסטטיסטיקה העולמית מדובר בפתרון ייחודי שאי אשר היה להציע להם עד היום,  ואנו מאוד שמחים על כך".

זועבי: "אני קודם כל אומר תודה לאל ותודה לאנשים היקרים והמיוחדים של כרמל. הצוות טיפל בי מצוין, הסבירו לי כל הזמן מה קורה איתי וזה היה ממש חשוב וטוב. אני אומר תודה לכרמל ותודה לצוות, אתם באמת אלופים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר