פרופ' גיורא פילר עם מטופלת במעבדת השינה בכרמל (צילום: אלי דדון)
פרופ' גיורא פילר עם מטופלת במעבדת השינה בכרמל (צילום: אלי דדון)

מחקר חדש לשיפור הטיפול בדום נשימה בשינה באמצעים דיגיטליים בוצע במרכז הרפואי כרמל

המחקר מצא, כי אפליקציית אימון השינה של חברת "דייז" מסייעת למטופלים להתמיד בטיפול הרפואי לדום נשימה בשינה. פרופ' גיורא פילר, מנהל המרפאה לרפואת שינה בכרמל: "אנחנו מאמינים שהחיבור בין כלים טכנולוגיים מתקדמים לבין ארגון בריאות כמו שלנו יאפשר לנו להמשיך להתמקד בצורכי המטופל ובמיקומו במרכז"

פורסם בתאריך: 8.5.22 15:01

חברת "דייז" (dayzz), המציעה פתרונות דיגיטליים מבוססי AI לצורך ניהול ושיפור הרגלי השינה של עובדים, בשיתוף המכון לרפואת שינה של בית החולים כרמל ובהובלת פרופ' גיורא פילר, מפרסמת תוצאות מחקר פיילוט הנועד לבחון את יעילות הטיפול הדיגיטלי של "דייז" ככלי תומך במקביל לטיפול הרפואי המסורתי. תוצאות המחקר מצביעות על כך שמשתתפים אשר סבלו מהפרעת דום נשימה בשינה וטופלו באמצעות האפליקציה של "דייז" השתמשו במכשיר נשימה CPAP בכ-30 דקות יותר בממוצע כל לילה, ובכך שיפרו את הצלחת הטיפול.

פרופ' פילר מסבי: "דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea) הוא אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר בעולם עם מספר מוערך של כ-54 מיליון אמריקאים הסובלים מכך ברמה קלה עד חמורה. ההפרעה מובילה לישנוניות יתר יומית, ירידה באנרגיה במהלך היום, ירידה באיכות החיים ובתפקוד בעבודה וכן מהווה גורם סיכון למחלות לב, יתר לחץ דם והפרעות קצב. קו הטיפול הראשוני המקובל ביותר כיום להפרעה הוא שימוש במכשיר נשימתי הנקרא CPAP, אשר פועל בהזרמה מתמשכת של לחץ אוויר במהלך הלילה ובכך מסייע בהפחתת הפסקות נשימה ונחירות".

אפליקציית "דייז"

אפליקציית "דייז"

על אף שמכשיר ה-CPAP הוכח כיעיל, שיעור ניכר מהמטופלים נוטה לא לדבוק בשימוש בו, מכיוון שלרובם מתקשים להסתגל לשינה איתו. בנוסף, המכשיר דורש תמיכה והדרכה מתמשכת על מנת להצליח לשלבו כראוי בשגרת חיי המטופל. עקב מחסור חמור במומחי שינה לא מעט מהמטופלים נוטשים את התהליך באי תמיכה מספקת.

המחקר, שנעשה בשיתוף בית החולים כרמל בתמיכת רשות החדשנות, בחן מטופלים אשר אובחנו עם דום נשימה בשינה וקיבלו טיפול עם מכשיר CPAP. המטופלים חולקו לשתי קבוצות, כאשר כולם קיבלו את הטיפול הרפואי המקובל במרפאת השינה של בית החולים, הכולל פגישה עם רופא מומחה לשינה וטכנאי CPAP. קבוצת הניסוי של המחקר קיבלה טיפול נוסף, הכולל את השימוש באפליקציית "דייז"  וכן מכשיר FitBit לניטור השינה.

התוצאות הראו שמשתמשים באפליקציית "דייז" השתמשו במכשיר ה-CPAP ב-30 דקות יותר בממוצע ללילה במשך שבעה מתוך שמונת השבועות של המחקר, דבר אשר העלה את אחוזי הצלחת הטיפול.

 

 

"התוצאות מצביעות לא רק על היתרון המשמעותי שיש לכלים דיגיטליים בטיפול בבעיות שינה, אלא על היכולת הייחודיות שהם מביאים עימם להנגשת טיפול, הפחתת העומס הקיים על מערכת הבריאות וחסכון נגזר בעלויות", אומרת ד"ר מירב כהן ציון, המדענית הראשית בחברת "דייז".

הטיפול של "דייז" מבצע הערכה ראשונית של מצב השינה של המטופל באמצעות שאלון מתוקף קלינית ומגיש למשתמש תוכנית לשיפור שינה מבוססת עקרונות CBT ואימון אנושי באמצעות אפליקציה. באמצעות איסוף נתונים מתמשך ממגוון מקורות מידע, כגון מכשירים לבישים וחיישני הטלפון, האפליקציה לומדת את המשתמש ומתאימה באופן דינמי ומתמשך תוכנית שינה אישית, המונגשת בזמן הנכון ובמקום הנכון. בשילוב עם אלמנטים טכנולוגיים כגון מנגנוני תגמול ומשחקיות, האפליקציה משיגה חווית מותאמת אישית אשר מובילה לרמות שימושיות, דבקות בטיפול ושביעות רצון גבוהות.

"פתרון השינה החדשני של 'דייז' הוא מהפכני עבור מטופלים הנזקקים למכשירי CPAP", אומר פרופ' פילר, "שילוב הטיפול המסורתי להפרעות שינה יחד עם טיפול דיגיטלי מרחוק יאפשר למטופלים לקבל מעטפת תמיכה מתמשכת שהם כל כך זקוקים לה. אנחנו מאמינים שהחיבור בין כלים טכנולוגיים מתקדמים לבין ארגון בריאות כמו שלנו יאפשר לנו להמשיך להתמקד בצורכי המטופל ובמיקומו במרכז".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר