משה כהן והצוות הרפואי שטיפל בו בבית החולים כרמל (צילום: אלי דדון)
משה כהן והצוות הרפואי שטיפל בו בבית החולים כרמל (צילום: אלי דדון)

במרכז הרפואי כרמל ניצלו חייו של אדם בן 68 שאכל דג רעיל וכמעט שנחנק למוות

משה כהן מטירת כרמל הובהל לבית החולים, אחרי שאכל פרוסה מדג גדול ומבריק שקפץ אליו מהמים כשהלך בחוף הים. הוא רק לא ידע שמדובר בדג אבו נפחא, המכיל בבשרו רעל המשתק את שרירי הנשימה. הודות לאבחון מהיר וטיפול מתאים ניצלו חייו

פורסם בתאריך: 6.6.22 12:03

כבר חמש שנים ברציפות שמשה כהן (68), תושב טירת כרמל, פותח את הבוקר שלו בהליכה על חוף הים בחיפה. כהן כבר ראה הרבה מציאות והפתעות על חוף, רק שבפעם הזו, הדג הגדול שפרפר וקפץ לו על החוף קרץ לו במיוחד.

"פתאום ראיתי מולי דג גדול, מבריק ויפה יוצא מהמים, וחשבתי שיהיה מעניין לטעום ממנו לארוחת צהריים", מספר כהן. מה שהוא לא ידע זה שמדובר בדג אבו נפחא, המסוכן מאוד לאכילה ויכול גם לגרום אף למוות למי שאוכל אותו.

דקות ספורות אחרי שאכל פרוסה מהדג, התחיל כהן להרגיש סחרחורת, אבל לא קישר זאת לאכילת הדג . "פתאום הרגשתי איך כל העולם מתחיל להסתובב סביבי", משחזר כהן, "הרגשתי שאני נחנק ושאין לי אוויר. מיד אמרתי לאשתי שתיקח אותי דחוף לבית החולים".

במחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) במרכז הרפואי כרמל התלונן כהן על בחילות וסחרחורות, אבל לא סיפר על הדג שאכל. הצוות הרפואי ביצע בדיקות שגרתי ונתן לכהן טיפול סימפטומטי בבחילות. לפתע, עיניה החדות של אחות חדר המיון, ליהי עינב, קלטו שמשהו כאן לא רגיל. עינב מספרת: "הרגשתי שמשהו אצל משה לא הולך כמו אצל חולה רגיל עם כאבי בטן. הוא התחיל להחוויר, הוריד סטורציה, ונראה היה שהוא הולך לאבד את ההכרה".

עינב, שזיהתה כי יש כאן מקרה חירום, הזעיקה את רופא המיון, ד"ר רביע הלון שבדק ותשאל את כהן. ד"ר הלון, שהבין שמדובר במקרה לא רגיל, התייעץ עם הרופא הבכיר והאחראי במיון, ד"ר מוחמד גנאים.

ד"ר הלון: "משה התחיל להתדרדר לנו מול העיניים. תחקרנו אותו מכל הכיוונים ולא מצאנו משהו מיוחד, עד שהוא סיפר לנו על הדג שאכל בצהריים. שאלנו אותו אם במקרה יש לו תמונה של הדג, והוא הראה לנו את תמונת הדג שצילם בחוף הים".

ד"ר גנאים זיהה מיד דג האבו נפחא והבין שמדובר במצב חירום מסכן חיים. בבשר דג האבו נפחא יש רעל מסוכן ביותר, המסוגל לשתק את שרירי הנשימה עד למצב של חנק ומוות.

דג האבו נפחא שצילם משה כהן בחוף הים

דג האבו נפחא שצילם משה כהן בחוף הים

צוות המלר"ד יצר קשר עם טוקסיקולוג בית החולים, ד"ר אופיר נבון, שהנחה מיד את הצוות להיערך למצב חירום, להכין את חדר ההלם ולהתכונן להעברת החולה בדחיפות ליחידה לטיפול נמרץ.

בינתיים, מצבו של כהן הוסיף להתדרדר במהירות, ובחדר ההלם ביצעו הצוותים הרפואיים טיפולים אינטנסיביים, כדי לייצב את מצבו ולהעבירו ליחידה לטיפול נמרץ.

מירה שטרית, מנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ: "קיבלנו את משה עם אבחנה מאוד ברורה ומסודרת מהמיון, מה שהקל עלינו את הקבלה והטיפול בו. משה הגיע אלינו כשהוא מונשם, וכשהרעל כבר החל לשתק לו חלקים מסוימים בגוף. מיד התחלנו טיפול אינטנסיבי, כשצוות רפואי מקצועי צמוד אליו 24/7".

במשך ארבעה ימים טופל כהן במסירות ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל, כשהוא מורדם ומונשם, ובסופם החל להגיב לטיפול, התאושש ונגמל ממכונת ההנשמה. מהיחידה לטיפול נמרץ הוא הועבר ליחידה לטיפול מוגבר במחלקה הפנימית א'1.

 

 

"אני מודה לצוות הנהדר של כרמל שהצילו לי את החיים", אומר כהן, "יש כאן צוות מסור בצורה בלתי רגילה, צוות של מקצוענים עם נשמה ונתינה מיוחדת. אני כבר מחכה לחזר לשגרה לחזור למשפחה ולנכדים המתוקים שלי. אני אמשיך ללכת על שפת הים, אבל אני כבר לא אגע בדגים שאני לא מכיר. זאת ממש סכנת חיים".

דג אבו נפחא הוא דג ממשפחת הנפוחיתיים. הוא ידוע ביפן כדג הפוגו ונחשב למעדן. עם השנים הפכו דגי האבו נפחא לאטרקציה של ממש בשל יכולתם לגדול עד פי שניים ושלושה מגודלם המקורי. עם זאת, יש במשפחה זו עשרות סוגים, חלקם כלל לא מוכרים לאדם, ובמצבם הרגיל אותם דגים לא ייראו מיוחדים או מסוכנים במיוחד. עובדה זו היא גם המקור לסכנה מהדג הזה. כחלק ממערכת ההגנה שלו, גופו של האבו נפחא מכיל גם רעל קטלני, טטרודוטוקסין, אשר מי שבא איתו במגע עלול להימצא בסכנת חיים. כבר היו לא מעט פעמים בהן בני אדם משו מן המים דג אבו נפחא מבלי לדעת שהוא כזה, אכלו ממנו ונפגעו פגיעה חמורה עד כדי מוות.

מסכם מנהל חדר המיון של כרמל ד"ר, סלים חלבי: "חשוב לשים לב ולא לאכול דגים לא מזוהים ולא מוכרים. זה היה יכול להיגמר באסון אני שמח שהצלחנו להציל את משה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר