פרופ' אריאל מילר (צילום: אלי דדון)
פרופ' אריאל מילר (צילום: אלי דדון)

צוות חוקרים מכרמל הוביל מחקר שבדק את השפעת חיסון הקורונה על חולי טרשת נפוצה

אריאל מילר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה והיחידה הנוירואימונולוגית במרכז הרפואי כרמל שהוביל את המחקר: "אני מאמין שבאמצעות המחקר הצלחנו להעניק לחולי הטרשת הנפוצה ביטחון גדול יותר לשימוש בחיסון נגד קורונה, לדייק את ההמלצות הטיפוליות ולהפחית תחלואה"

פורסם בתאריך: 19.6.22 11:47

שיתוף פעולה ייחודי כלל ארצי של חמישה בתי חולים בישראל, שבהם פועלים מרכזים לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה, הוביל לתוצאות מחקריות חשובות באשר לתגובה של המערכת החיסונית לחיסון הקורונה על חולי טרשת נפוצה (MS). את המחקר הוביל פרופ' אריאל מילר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה והיחידה הנוירואימונולוגית במרכז הרפואי כרמל, יחד עם צוות רופאים וחוקרים מכרמל.

המחקר עסק בהשפעת תרופות שמקבלים חולי טרשת נפוצה על התגובה החיסונית לחיסון שניתן בארץ לנגיף הקורונה ונערך על בסיס נתונים של מאות חולי טרשת נפוצה מכל רחבי הארץ. המחקר בדק את הסטטוס האימונולוגי בעקבות שלושה חיסוני קורונה.

פרופ' מילר וצוות החוקרים מהמרכז לטיפול בטרשת נפוצה בכרמל (צילום: אלי דדון)

פרופ' מילר וצוות החוקרים מהמרכז לטיפול בטרשת נפוצה בכרמל (צילום: אלי דדון)

המחקר מצא שמרבית התרופות הניתנות לחולי טרשת נפוצה אינן מפריעות להתפתחות התגובה חיסונית, אולם טיפול באוקרליזומאב (נוגדן מונוקלונאלי הגורם להפחתת פעילות תאי B) מפחית את התגובה ההומוראלית ללא פגיעה בחיסוניות התאית. לעומת זאת, טיפול בפינגולימוד (הגורם ל"כליאת" לימפוציטים בבלוטת לימפה, ואינו מאפשר יציאתם למחזור הדם) מונע הן יצירת נוגדנים והן חיסוניות תאית בעקבות החיסון.

 

 

בעבודת המחקר השתתפו, בנוסף לכרמל, בתי החולים בילינסון, איכילוב, הדסה ואסף הרופא, וכן צוות המכון הביולוגי ברחובות. האפשרות לנתח ולנטר נתונים ממספר גדול של בתי חולים הביאה למספר גדול של משתתפים במחקר והיא מחזקת את תוצאותיו. המחקר נערך בחסות "החברה הישראלית לנוירואימונולוגיה".

המחקר בוצע, כאמור, בהובלת פרופ' מילר, כשלצידו פעל צוות המחקר של המרכז לטרשת נפוצה בכרמל: ד"ר אליזבת סטאון-רם, ד"ר לאה גלז-מרמור, ד"ר נטע קוגלמן, ענת וולקוביץ, נטלי צידון, שרה דישון, זאב דישון, הסטודנטית זהבית ניצן ופרופ' אפרת נטר.

המרכז לטרשת נפוצה בכרמל הוא אחד המרכזים המובילים בישראל בתחום המחקר והטיפול בחולי טרשת נפוצה והוא נבחר למרכז מצוינות ארצי של הכללית.

פרופ' מילר: "אני מאמין שבאמצעות המחקר הצלחנו להעניק לחולי הטרשת הנפוצה ביטחון גדול יותר לשימוש בחיסון נגד קורונה, לדייק את ההמלצות הטיפוליות ולהפחית תחלואה".

תוצאות המחקר ראו אור באפריל 2022 בעיתון היוקרתי Frontiers in Immunology.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר