פרופ' דואק, ד"ר גולדיק, ד"ר רויטמן וד"ר דביר (צילום: אלי דדון)
פרופ' דואק, ד"ר גולדיק, ד"ר רויטמן וד"ר דביר (צילום: אלי דדון)

שיטת הנשמה חדשנית בניתוחי אף-אוזן-גרון מיושמת במרכז הרפואי כרמל

על פי השיטה החדשה, המרדימים מזרימים לחולה חמצן מוגבר דרך האף ובכך מייתרים את הצורך של החדרת צינור ההנשמה שעובר באזור הניתוח ומקשה על עבודת המנתחים. ד"ר אריאל רויטמן, מנתח ומומחה אף-אוזן-גרון: "בשיטה זו אין דבר המסתיר את שדה הניתוח, כך שהמנתח יכול לבצע עבודה עדינה ורחבה"

פורסם בתאריך: 31.7.22 16:35

במרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית מיושמת טכניקת הנשמה חדשנית בניתוחי גרון. ניתוחים בגרון בהרדמה כללית יכולים להיות מאתגרים לצוות המנתחים והמרדימים, וזאת עקב צינור ההנשמה שעובר באזור הניתוח ומקשה על יכולת העבודה של המנתח.

ד"ר אריאל רויטמן, מנתח ומומחה אף-אוזן-גרון: "צינור ההנשמה הכרחי בניתוחי גרון, מכיוון שהמנותחים מורדמים והשרירים שלהם משותקים, כדי שלא יזיזו את מיתרי הקול בזמן הפעולה העדינה. בשנים האחרונות פותחו שיטות חדשות על מנת להקטין את צינור ההנשמה ולאפשר ניתוח קל יותר, אולם עם זאת לכל שיטה חסרונות משלה".

ד"ר ורד דביר, רופאה בכירה במחלקת ההרדמה, וד"ר רויטמן, מנהיגים זה כשנתיים שיטת הנשמה חדשנית בניתוחי גרון ונתיב אוויר. בשיטה, הנקראת THRIVE, נעשה שימוש ב-100 אחוז חמצן, שזורם דרך האף של המטופל בנפח גדול (עד 70 ליטר לדקה). החמצן ניתן כשהוא חם ולח כדי למנוע יובש ונזק לריריות בדרכי האוויר. בשיטה זו, מסבירים המומחים, אין צורך להחדיר צינור הנשמה לדרכי האוויר של המנותח ובו בזמן ניתן לשתק את שרירי החולה מבלי לחשוש שהנשימה תיפגע.

מפתחי השיטה, ד"ר אריאל רויטמן וד"ר ורד דביר (צילום: אלי דדון)

מפתחי השיטה, ד"ר אריאל רויטמן וד"ר ורד דביר (צילום: אלי דדון)

ד"ר רויטמן, שהתמקצע בין היתר בשיטה זו במסגרת השתלמות עמיתים בחו"ל, מוסיף: "בשיטה זו אין דבר המסתיר את שדה הניתוח, כך שהמנתח יכול לבצע עבודה עדינה ורחבה. כאשר נמנעים מהכנסת צינור הנשמה מונעים גם סיבוכים שהצינור יכול לגרום כמו דימום, בצקת או פגיעה ברקמה".

ההרדמה בשיטה החדשה היא הרדמה כללית, שניתנת בתרופות דרך הוריד ובמהלך הניתוח החולה מנוטר באמצעים הרגילים (לחץ דם, דופק וריווי החמצן בדם), ובנוסף גם באמצעים מתקדמים נוספים הבודקים את מדד הערות ומידת שיתוק השרירים.

ד"ר דביר: "במהלך הניתוח החולה מקבל תרופות לשינה, תרופות נגד כאבים (דרך הווריד ו/או מקומית באזור הניתוח) ותרופה לשיתוק שרירים. זמן הניתוח הוא מהיר מאוד, לרוב עד חצי שעה. במקרים רבים ניתן להשתחרר הביתה ביום הניתוח".

 

 

במרכז הרפואי כרמל מתבצעים בכל שנה כ-14 אלף ניתוחים ב-12 חדרי ניתוח מתקדמים. מחלקת אף-אוזן-גרון וניתוחי ראש וצוואר של כרמל, בניהולה של פרופ' אילנה דואק, מבצעת עשרות ניתוחי גרון מורכבים בכל שנה. עבור מטופלים עם ההתוויות המתאימות, שיטת ההרדמה החדשה מסייעת משמעותית למנתחי הגרון.

פרופ' דואק: "אנו מבצעים את ניתוחי הגרון המורכבים והמסובכים ביותר. בעזרת שיטת ההנשמה החדשה נוכל לבצע את הניתוחים המתאימים ביעילות ובאיכות גבוה יותר לטובת המטופלים שלנו.

אנו שוקדים כל הזמן לפתח, לשכלל ולהביא לטובת המטופלים שלנו את השיטות והטכנולוגיות הטובות והמתקדמות ביותר בעולם".

מנהל מערך ההרדמה וטיפול נמרץ בכרמל ד"ר זאב גולדיק: "להנשמה באופן זה יתרונות רבים ללא החסרונות של השיטות שהיו מקובלות עד כה. שיטה זו, לשמירת נתיב האוויר של המטופל ואוורור נכון, דורשת מיומנות רבה ולצורך כך עבר צוות מחלקת ההרדמה וטיפול נמרץ הכשרה מיוחדת".

ד"ר רויטמן וד"ר דביר העבירו קורס על שיטת ההנשמה הזו בכנס איגוד רופאי אף-אוזן-גרון וניתוחי ראש צוואר, שהתקיים לאחרונה באילת, על מנת להביא את הבשורה לכל העמיתים בתחום. "לאחר שנתיים של ניסיון בשיטה בכרמל, התוצאות שלנו מצוינות ואנחנו מתכוונים להפיץ את השיטה לטובת מרכזים רפואיים נוספים", מסכמים ד"ר רויטמן וד"ר דביר.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר