יום עיון משותף לאחיות כללית וטיפות חלב (צילום: דוברות כללית)
יום עיון משותף לאחיות כללית וטיפות חלב (צילום: דוברות כללית)

יום עיון משותף לאחיות טיפות חלב של משרד הבריאות ואחיות כללית

מטרת יום העיון שעסק בנושא בריאות הנפש של האם והתינוק הייתה היכרות אישית בין הגורמים המטפלים במשרד הבריאות ובכללית וכן הרחבת הידע המקצועי בנושאים מגוונים כמו: גנטיקה, יחסי הורה ילד, בריאות הנפש במהלך היריון והכרת מערכי טיפול שונים

פורסם בתאריך: 7.8.22 16:35

לאחרונה התקיים יום עיון משותף לאחיות טיפת חלב של משרד הבריאות ואחיות מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית בנושא בריאות הנפש של האם והתינוק.

רצף הטיפול, החל מהמפגשים עם אחות ליווי היריון ועד למפגשים עם אחות טיפת חלב לאחר הלידה, הוא קריטי לאיתור מצבי דיכאון הדורשים התערבות מקצועית. איתור נשים בסיכון לדיכאון בהיריון ולאחר הלידה נעשה במרכזי בריאות האישה ובטיפות חלב באמצעות שאלון אדינבורו. בהתאם לממצאים העולים מהשאלון נקבע אם יש צורך בתוכנית התערבות כוללת שנבנית בהתאמה אישית לכל אחת. התוכנית החלה לפני כעשור בעקבות נוהל משרד הבריאות, ובשיתוף פעולה של צוות הכללית וצוות משרד הבריאות נבנתה תכנית משותפת במחוז והוטמעה בכל שירותי בריאות הציבור.

מיכל אידלמן-אוחנה, רכזת תחום הפסיכיאטריה במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית: "תקופות ההיריון והלידה הן משמעותיות ורגישות בחיי האישה והמשפחה. הן מאופיינות בשינויים גופניים, רגשיים והתנהגותיים. לעיתים שינויים רגשיים אלו מלווים בקשיים של האם ומשפיעים על האינטראקציה שלה עם התינוק ועלולים להוות גורם סיכון להתקשרות לא בטוחה עימו. דיכאון סביב לידה נמצא כגורם מעכב בתהליך ההתקשרות בין האם לתינוק, וכמחצית מהיולדות הסובלות מדיכאון לאחר לידה עלולות לחוות הפרעה משמעותית בתפקוד גם שנה לאחר הופעתה. מצב זה, כשהוא לא מטופל, עלול להפוך לכרוני. כמו כן, נמצא כי לדיכאון סביב לידה יש השלכות רבות על התפתחותו של התינוק, גם לטווח הארוך, מעבר לסיכון המיידי בקושי שחווה האם. מכאן שאיתור מוקדם והפניה לגורם מקצועי לקבלת טיפול חיוני לבריאות האם והילוד כאחד".

אלישבע כהן ארזי, רכזת טיפות חלב במחוז חיפה וגליל מערבי בכללית: "תפקיד האחות בחיי האישה הוא חשוב וקריטי. היא מלווה את האם והתינוק במספר צמתים חשובים בחיים. על האחיות בקהילה ובטיפת חלב להיות בעלות ידע נרחב בבריאות הנפשית והתפתחותית של האם והתינוק, לדעת לאתר דיכאון בקרב נשים בהריון ולאחר לידה, לנהל את הטיפול וללוות את האישה והמשפחה בעת המשבר".

 

 

יום העיון אורגן על ידי אידלמן-אוחנה, מרים לאון אבו שקארה, אחות מפקחת אזורית ואם וילד במשרד הבריאות, ורונית אברך, אחות ופסיכותרפיסטית במרפאה לטיפול פסיכולוגי התפתחותי של משרד הבריאות. מטרתו של היום הייתה היכרות אישית בין הגורמים המטפלים במשרד הבריאות ובכללית וכן הרחבת הידע המקצועי בנושאים מגוונים כמו: גנטיקה, יחסי הורה ילד, בריאות הנפש במהלך היריון והכרת מערכי טיפול שונים. בנוסף הוצגו שיתופי פעולה בין הקהילה למשרד הבריאות בטיפול באם ובילוד.

מדי שנה מפרסם משרד הבריאות את תוצאות התוכנית הלאומית למדדי איכות שבוחנת עמידה ביעדים רפואיים בתחנות טיפות החלב. מהדוח לשנת 2021 עולה, כי טיפות החלב של כללית מדורגות מעל הממוצע הארצי בכל המדדים שנבדקו. עוד עולה, כי טיפות החלב של כללית מדורגות בצמרת במדדים הבאים: בדיקות התפתחות לגילאי 6-4, ביקור ראשון בטיפת חלב, ביצוע חיסונים לחצבת ושעלת, מתן תוסף ברזל, מדידות היקף ראש, איתור דיכאון לאחר לידה, ותשאול לאלימות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר