ד"ר קרן ברטל ואביה ד"ר נודר ברטל (צילום: אלי דדון)
ד"ר קרן ברטל ואביה ד"ר נודר ברטל (צילום: אלי דדון)

מרגש: אב ובתו, שני רופאים, ביצעו ביחד ניתוח מורכב במרכז הרפואי כרמל

ד"ר קרן ברטל, מומחית בניתוחים אונקולוגיים של ראש וצוואר במרכז הרפואי כרמל, הגשימה לאחרונה חלום, כאשר ביצעה לצידו של אביה, ד"ר נודר ברטל, ניתוח שחזור בחלל הפה של מטופל שסבל מגידול סרטני בלשון. ד"ר קרן ברטל: "זו הייתה חוויה נפלאה וסגירת מעגל מרגשת במיוחד"

פורסם בתאריך: 21.8.22 12:03

כבר שנים שד"ר קרן ברטל, מומחית בניתוחים אונקולוגיים של ראש וצוואר במרכז הרפואי כרמל, ממבצעת ניתוחים מורכבים, כשלצידה מנתחים בכירים ורופאים מומחים ובעלי שם. אך עד היום, היא לא התרגשה כפי שמנתח אחד ומיוחד גרם לה להתרגש.

המנתח המיוחד הזה היה לא אחר מאשר אביה, ד"ר נודר ברטל, אחד ממנתחי אף-אוזן-גרון וניתוחי ראש וצוואר, מהוותיקים והמוכרים בישראל. ד"ר קרן בר טל ואביה ביצעו, לראשונה ביחד, ניתוח מורכב בחולה בכרמל.

ד"ר נודר ברטל הקים לפני שנים רבות את מחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי פדה פוריה וניהל את המחלקה במשך כ-40 שנה, בהן צבר ניסיון קליני וניתוחי רב. ד"ר קרן ברטל בחרה ללכת בדרכי אביה, ולאחר סיום התמחותה ברפואת אף-אוזן-גרון – ניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי בני ציון,  היא המשיכה ל"התמחות-על" מיוחדת בתחום הכירורגיה האונקולוגית של הראש והצוואר בבית החולים האוניברסיטאי של אוקלהומה בארה"ב, אצל אחד מהמומחים הגדולים בעולם בתחום.

בשנת 2016 חזרה ד"ר קרן ברטל לארץ, היישר למחלקת אף-אוזן-גרון – ניתוחי ראש וצוואר בכרמל, בניהולה המוצלח של פרופ' אילנה דואק, והחלה לבצע בניתוחי ראש וצוואר מורכבים של חולי סרטן.

ד"ר נודר ברטל ובתו ד"ר קרן ברטל מכרמל במהלך הניתוח (צילום: אלי דדון)

ד"ר נודר ברטל ובתו ד"ר קרן ברטל מכרמל במהלך הניתוח (צילום: אלי דדון)

ד"ר קרן ברטל: "תחום ניתוחי הראש והצוואר הוא תחום כירורגי מרתק ומאתגר במיוחד. אנו מנתחים גידולים בדרכי הנשימה והבליעה (פה, לוע וגרון), ולכן כל גידול שאנו כורתים יכול להשפיע על מראהו של המטופל, על יכולתו לדבר, לאכול ואף לנשום. לאור זאת, עלינו לתכנן לא רק את הכריתה בקפדנות אלא גם איך להחזיר למטופל את התפקודים שנפגעו".

מוסיפה ד"ר קרן ברטל: "זה שנים שאני שומעת מאבי בשיחותינו במפגשים משפחתיים על ניתוחי שחזור בחלל הפה בעזרת מתלה 'פלטיסמה', ניתוח שהוא ביצע אינספור פעמים והביא לתוצאות שחזור מעולות, וכי הוא סבור שעלי ללמוד לבצעו. היתרון הגדול של מתלה זה הוא בפשטותו ובמזעור סיבוכי הניתוח".

לבסוף, ההזדמנות הנכונה הגיעה. לכרמל הגיע מטופל שהתאים לניתוח המדובר, וד"ר קרן ברטל ראתה בכך הזדמנות נדירה לנתח יחד עם אביה וללמוד צורת שחזור מצוינת.

הניתוח בכרמל בוצע בגבר בשנות ה-70 לחייו, שסבל מגידול סרטני בלשון. המטופל הזדקק לניתוח כריתה חלקית של הלשון ולאחר מכן לשחזור של החלק בלשון שהוסר בניתוח בעזרת רקמה תורמת מהמטופל עצמו. "לאור הצפי שלנו לחסר רקמה לא גדול מאוד לאחר הכריתה, החלטנו לבצע שחזור מסוג זה, שבו יילקח מקטע עור מבוסס על שריר הפלטיסמה מהצוואר, שיועבר לחלל הפה וישמש ליצירה של החלק החסר של הלשון", מסבירה ד"ר קרן ברטל.

 

 

בחדר הניתוחים, כששניהם אוחזים באיזמל, הדריך ד"ר ברטל האב את בתו ד"ר קרן ברטל  לאורך כל הניתוח כיצד לבצע את השחזור בצורה הטובה ביותר, וביחד הם הגיעו לתוצאה מוצלחת וטובה, והניתוח הסתיים בהצלחה.

מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק: "הניתוח בוצע והסתיים בצורה מושלמת, וזו סגירת מעגל מרגשת והזדמנות פז של ד"ר קרן ברטל לנתח יחד עם אביה. אני בטוחה שהיא תזכור את הניתוח המיוחד הזה לעוד שנים רבות".

פרופ' אילנה דואק מנהלת המחלקה וד"ר קרן ברטל (צילום: אלי דדון)

פרופ' אילנה דואק מנהלת המחלקה וד"ר קרן ברטל (צילום: אלי דדון)

" מבחינתי זה לא היה עוד ניתוח", אומר ד"ר ברטל האב, "מבחינתי זאת הייתה חוויה מרגשת ומיוחדת לנתח באותו חדר ניתוח עם בתי, כשאני רואה ומתגאה ביכולת המקצועית אליה הגיעה. אני שמח שנפלה בחלקי ההזדמנות ללמד אותה כלי נוסף שיתרום לה בעתיד".

"מאז שאני זוכרת את עצמי, אבי הוא מושא ההערצה שלי והלכתי בצעדיו הענקיים לאורך כל הדרך", מספרת בהתרגשות ד"ר ברטל, "עוד כשהייתי סטודנטית לרפואה הספקתי להתלוות אליו למספר ניתוחים, ושם התאהבתי בניתוחי הצוואר. תמיד הצטערתי כי לא יצא לנו לעבוד יחד מאחר שהוא יצא לפנסיה עם חזרתי לארץ. עבורי לנתח עימו ולצידו הייתה חוויה נפלאה וסגירת מעגל מרגשת במיוחד אותה ננצור שנינו בליבנו לנצח".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר