רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה והגליל המערבי של כללית (צילום: רובי קוטר)
רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה והגליל המערבי של כללית (צילום: רובי קוטר)

בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מתיישרים עם המגמה העולמית: יותר ויותר שירותי בריאות במסגרת הקהילה

מחוז חיפה והגליל המערבי הוא המחוז הגדול ביותר של כללית בארץ, המעניק שירותי רפואה מתקדמים לכ-800 אלף מבוטחים בכ-250 מרפאות ומרכזים רפואיים שונים. חזונו של מנהל המחוז, רונן נודלמן, להנגיש כמה שיותר שירותים בתוך הקהילה, קורם עור וגידים מדי יום והופך למציאות. "אנחנו נמצאים בכל יישוב ובכל שכונה, ואנחנו לא עוצרים לרגע", הוא אומר, "אבל כל זה לא היה קורה אלמלא ההון האנושי שלנו, העובדים, להם אני חב תודה גדולה"

פורסם בתאריך: 22.9.22 21:37

"המטרה שלנו היא להעניק למבוטחים שלנו כמה שיותר שירותים בתוך הקהילה. זו המגמה העולמית, ואני שמח להגיד שכאן, במחוז, אנחנו מובילים בנושא זה" – זהו, בתמצית, חזונו של רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה והגליל המערבי של כללית, ואם לשפוט על פי ההתרחשויות בשטח, חלקו הניכר של החזון כבר הושג, וחלקו האחר יושג ממש בטווח הקרוב.

מחוז חיפה והגליל המערבי הוא המחוז הגדול בארץ של כללית, המעניק שירותי בריאות מתקדמים לכ-800 אלף מבוטחים החל מיישובי חוף הכרמל בדרום, דרך חיפה והקריות ועד ראש הנקרה בצפון, משם לחורפיש, בית ג'אן וכרמיאל, ומזרחה – ליקנעם, טבעון ויישובי הסביבה. מעצם הפרישה הגאוגרפית הרחבה, אופייה של אוכלוסיית המבוטחים של כללית הוא מגוון והיא מקיפה את החברה היהודית העירונית, את אנשי המושבים והקיבוצים, את החברה הדתית והחרדית ואת החברה הערבית, שהיא עצמה הטרוגנית ומורכבת מדתות שונות.

חדר ניתוח בלין (צילום: דוברות כללית)

חדר ניתוח בלין (צילום: דוברות כללית)

"אנחנו נמצאים בכל יישוב ובכל שכונה", מתגאה נודלמן, "אנחנו נמצאים גם במקומות שבהם חוץ מכללית אין שום קופה אחרת. בחיפה, למשל, לא כל הקופות נמצאות בכל שכונה, כללית, היסטורית, נמצאת שם, וככה זה בכל המחוז. בכל שכונה חדשה, אנחנו מקימים בה מרפאה לרווחת המבוטחים שלנו".

הקורונה האיצה תהליכים

אי אפשר לקיים ריאיון עם מי שאמון על הענקת שירותי בריאות בהיקף כה נרחב, בלי לדבר על הקורונה, ולזכותה של המגפה העולמית, נודלמן זוקף את ההעברה המהירה של השירותים לתוך הקהילה. מההיבט הזה הוא בהחלט רואה בקורונה משהו חיובי. "בזכות הקורונה הגברנו את שעות הפעילות של המוקדים שלנו; אסטרטגית, התחלנו להשקיע ביותר ויותר שירותים בקהילה, כי זו הייתה המגמה – לפנות את בתי החולים לטובת טיפול בדברים האקוטיים יותר. חיזקנו את התחום הדיגיטלי והטכנולוגי. בפועל, סיימנו בתוך שנה תוכניות עבודה שהיו לנו לכמה שנים קדימה".

ומהן תוכניות העבודה שכבר יושמו?

"מעבר לנושא של השירותים המקוונים שמאוד-מאוד שכללנו, פיתחנו גם את כל הנושא של אשפוזי הבית, הן האקוטיים והן והפסיכיאטריים, שמתאפשרים הודות לתמיכת המשפחה בבית והמעטפת הרב המקצועית שאנחנו מעניקים. היום, מבוטחי כללית, כבר לא צריכים לנסוע רחוק לרופא היועץ ולחכות פרק זמן כדי שהוא יקבל אותם. אפשר להגיע לרופא המשפחה, והוא זה שמתייעץ ישירות עם הרופא היועץ ובונה את הטיפול המתאים.

"אנחנו מציעים שירותי אונליין שפועלים במשך שעות רבות ביום, גם בסופי שבוע, וכוללים רפואת משפחה, רפואת ילדים, רפואת עור ורפואת נשים. נשים בהריון, למשל, יכולות לקנות מכשיר מתקדם, לעשות בדיקה בבית ולהתחבר למוקד חיצוני, שם מפענחים את הסקירה, וזה מאוד מרגיע. יש גם את הטייטו (Tyto), המכשיר לאבחון מרחוק, ולאחרונה שמענו אפילו על 'פטנט' חדש. אנשים נוסעים עם הטייטו לחו"ל, ומתקשרים משם לרופא המשפחה שלהם בכללית כשהם חשים שלא בטוב".

לא עוצרים לרגע

כ-250 מתקנים יש לכללית ברחבי מחוז חיפה והגליל המערבי, בהם מרפאות ראשוניות, מרפאות יועצות, מרכזים להתפתחות הילד, מרכזים לבריאות אישה ומרפאות לבריאות הנפש. עם זאת, הפיתוח לא נפסק לרגע. נודלמן: "כעת יש בביצוע מספר פרויקטים חדשים בשלבים שונים של תכנון ובנייה. פתחנו מרפאות גם בשכונות חדשות, לדוגמה המרפאה הגדולה בנאות פרס (קסטרא), שבה הנגשנו שירותים ייחודיים למשפחות צעירות עם ילדים קטנים ופתחנו מחלקה לרפואת ילדים הכוללת תתי התמחויות, כמו קרדיולוגית ילדים".

לכללית במחוז יש יתרון שאין לאף קופת חולים אחרת, והוא בית חולים שבבעלות הקבוצה, ומכך יוצאים נשכרים אך ורק המטופלים. נודלמן: "המרכז הרפואי כרמל הוא מוקד שלנו למתן שירות מרחוק, ורופאי הקהילה מסתייעים בו לא אחת לצורך היוועצות באמצעות טכנולוגיות חדשניות שהכנסנו לשימוש. פיתחנו את מודל 'כרמל בקהילה', שהוא לגמרי ייחודי באזור, ובמסגרתו מנהל מחלקה בכרמל הוא גם מנהל מרחבי של תחום התמחותו בקהילה. אותו מנהל מרחבי אמון על השירות בכל מרפאות הקצה ואמון על ההתמחויות של הרופאים. לפי המודל הייחודי הזה, הרופאים מתמחים בתוך בית החולים, ואותו רופא, שמלווה את המטופל בקהילה, מלווה אותו, אם צריך בהמשך, גם בבית החולים, וכך נשמר הרצף הטיפולי, שהוא דבר מאוד חשוב".

המרכז הרפואי לין (צילום: דוברות כללית)

המרכז הרפואי לין (צילום: דוברות כללית)

המיונים הקהילתיים

לכללית במחוז חיפה והגליל המערבי יש שני מרכזים רפואיים קהילתיים גדולים להתפאר בהם: לין בחיפה וזבולון בקריות. במסגרת המגמה להעביר כמה שיותר שירותים לקהילה והודות לטכנולוגיה המתקדמת, יותר ויותר ניתוחים וטיפולים, שפעם בוצעו רק בבתי חולים והצריכו אשפוז, מבוצעים היום באחד משני המרכזים הללו, שצוידו בהתאם. נודלמן נותן לדוגמה את המחלקה האונקולוגית הגדולה בזבולון, שמעניקה מעטפת טיפולית לחולים רבים ומשמשת להם אכסניה חמה. נודלמן: "לחולים האונקולוגיים יש מגוון בעיות ומערכת חיסונית חלשה. הדבר האחרון שהם צריכים זה להגיע לבית חולים ולהיחשף לזיהומים. הם רוצים – ומגיע להם – לקבל את השירות בקהילה".

המיונים הקהילתיים הם אמנם לא דבר חדש, אבל, שוב, הודות לקורונה, השירות בהם הורחב ושודרג ללא היכר. נודלמן מפרט: "הוספנו למיונים הקהילתיים כלי עבודה, שיכולים לסייע במתן טיפול בקהילה ומייתרים את הצורך לשלוח את המטופלים לחדרי המיון בבתי החולים, ששם קורסים תחת העומס, ואף אחד לא רוצה להגיע לשם ולהמתין שעות על גבי שעות לרופא. היום, למשל, במיונים הקהילתיים עושים חלק מבדיקות המעבדה, שנותנות לרופא תמונה על מצבו של המטופל ומסייעות לו לקבל החלטה – האם יש להפנות את המטופל לבית החולים או להסתפק בטיפול שניתן במיון הקהילתי".

בנוסף לשני המיונים הקהילתיים בלין ובזבולון, מיון קהילתי נוסף פועל גם בבית החולים כרמל, ולצורך מטרה זו, הוסבה מחלקה שלמה. בכל שלושת המיונים השירות ניתן בכל ערב עד 23:00, ונודלמן מדגיש: "השירות שאנחנו נותנים במיונים הקהילתיים שלנו לא דומה לשירות שנותנים הספקים הפרטיים. הרופאים שעובדים אצלנו הם רופאים מומחים ברפואה פנימית או ברפואה דחופה וכן רופאים מומחים בתחום האורתופדיה והטראומה ורופאים מומחים ברפואת ילדים. הנה נתון מדהים: 96 אחוז מהמקרים שמגיעים היום למוקדים האלה בלין, בזבולון בכרמל, מקסימום בתוך שעתיים הם בבית אחרי שקיבלו טיפול. אנחנו עומדים להרחיב את השירות הזה גם לצפון, ובימים אלה נבנית בנהריה מרפאה שתפעל במתכונת של זבולון, גם בכרמיאל יפעל עד סוף השנה מיון קהילתי, ולאט-לאט אנחנו מצמצמים פערים בכל המרחב".

 

 

בריאות הנפש וגריאטריה

לפני כשבע שנים נכנסה לתוקף הרפורמה בבריאות הנפש, אבל לדברי נודלמן, "זה שהייתה רפורמה, זה לא אומר שסיימנו. זה לא 'זבנג וגמרנו'. בתחום הזה המדינה צריכה להשקיע עוד הרבה מאוד משאבים, הן מבחינת תקציבים והן מבחינת תשתיות. הביקוש לשירותי בריאות הנפש גדל מאוד, ולקורונה יש בזה חלק ניכר. את השירותים בתחום אנחנו מרחיבים באמצעות מרפאות קהילתיות. בקרית חיים פתחנו לא מזמן שתי מרפאות גדולות, האחת למבוגרים והשנייה לילדים ונוער. באבן סינא פתחנו מעון לטיפולי יום, שבו עובד צוות רב מקצועי. המרפאות הקהילתיות מיועדות למטופלים שנמצאים בתפר, כלומר, מצד אחד, לא מספיק להם השירות בקהילה, אבל מצד שני, אם תינתן להם איזושהי מסגרת הם לא יצטרכו להתאשפז. שירות נוסף שלנו הוא, כאמור, שירות בית פסיכיאטרי".

מרפאת הקהילות בהדר (צילום: דוברות כללית)

מרפאת הקהילות בהדר (צילום: דוברות כללית)

תחום נוסף שאותו מקפידים בכללית לפתח הוא תחום הגריאטריה. לדברי נודלמן, התושבים בחיפה והקריות מאריכים חיים בהשוואה לממוצע הארצי, ועבורם נפתחה יחידה קהילתית גריאטרית גדולה ברמות רמז, שבה עובד צוות רב מקצועי, ואם צריך, במקרים קשים, הוא מגיע גם לבתי המטופלים.

רפואה מונעת

בימים אלה ממש יצא לדרך בכללית במחוז 'מבצע שפעת', והחיסון הניתן השנה הוא נגד ארבעה זנים על בסיס התחזית של ארגון הבריאות העולמי, שקובע מהם הזנים הצפויים בכל שנה. נודלמן מייחל ליום שבו שירותי הבריאות יעסקו רק במניעת חולי ולא בחולי עצמו. "חשוב מאוד להשקיע ברפואה מונעת", הוא אומר, "כך אנחנו פועלים בכל מה שקשור לשפעת, לסוכרת, להשמנה בקרב ילדים ומבוגרים ועוד. אנחנו מקיימים סדנאות לאורח חיים בריא בצורה מקוונת, אבל לא רק. המוטו שלי הוא ש'אם צריכים אותנו, אנחנו בהחלט פה, אבל הלוואי שלא יזדקקו לנו'".

ההון האנושי

הפיתוח המואץ והנגשת השירותים לקהילה, על כך המשתמע מכך, לא יכולים היו להתרחש בלי ההון האנושי, העובדים, ועליהם לנודלמן יש לומר רק מילים חמות. "העובדים – הרופאים, צוותי הסיעוד, הצוותים הפרא-רפואיים, עובדי המינהל והלוגיסטיקה – הם מאוד יקרים לליבי ואני חב להם תודה. הם לא יצאו לחל"ת בקורונה, להיפך. הם עבדו יותר, וחוו תקופה לא פשוטה. אלו הם אנשים עם משפחות, עם ילדים, שנחשפו בכל יום לחולים, ולמרות סכנת ההידבקות, באו לעבודה בכל יום ונתנו שירות. זה לא מובן מאליו. רק בזכות העובדים, אנחנו מצטיינים במדדי האיכות הרפואיים הלאומיים, ועל כך מעידים סקרי שביעות הרצון שאנחנו עושים בקרב המטופלים. אנחנו, המנהלים, לא היינו מסוגלים לעשות זאת לבדנו".

כשנודלמן מדבר על העובדים, הוא לא יכול להתעלם מתופעת האלימות נגד הצוותים הרפואיים. "אני מתקשה להבין מה מביא אנשים להשתמש באלימות מילולית ופיזית. לצערנו, אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים כאלה ביום-יום. אנחנו נוקטים מדיניות של אפס סבלנות כלפי כל גילוי של אלימות ועושים הכל כדי לחזק את העובדים שלנו. זה נושא שחובה להעלות אותו בכל מקום".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר