דיכאון (צילום: depositphotos.com)
דיכאון (צילום: depositphotos.com)

על דיכאון חגיגי שמעתם?

ד"ר טטיאנה זלוז'ין, מנהלת שירות בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה והגליל המערבי: "בכל שנה, צוות המטפלים במערך בריאות הנפש של כללית מדווח על עלייה בפניות למרפאות בריאות הנפש של כללית על רקע מצוקה נפשית לקראת החגים"

פורסם בתאריך: 22.9.22 21:56

אובדן בן משפחה, קשיים וקונפליקטים כלכליים, סכסוכים משפחתיים, טיפול בבן משפחה חולה וקשיים בהתארגנות לקליטתו בבית, הורים למתבגרים ועוד – אלה הם הגורמים העיקריים לגל הפניות לצוותי בריאות הנפש של אנשים שנקלעים למצוקה נפשית או כאלה שחלה החמרה במצבם הרגשי בשל חרדות ולחצים הקשורים בחג ובחופשה ממושכת.

ד"ר טטיאנה זלוז'ין, מנהלת מערך מרפאות בריאות הנפש של כללית במחוז: "אנו מכירים תופעה שבה בכל שנה, בתקופת החגים, חלה עלייה בפניות של אנשים למרפאות בריאות הנפש לקבלת סיוע נפשי על רקע החופשות הממושכות. לכאורה, חופשות וחגים הם תקופה שמחה ואופטימית, אך יש להם גם צדדים מורכבים עבור חלקים גדולים באוכלוסייה".

בממד החיובי, החג הממושך הוא הזדמנות לנוח מהעבודה, לקיים מפגשים של המשפחה המורחבת, לבלות עם המשפחה או עם החברים, לטייל בארץ ובחו"ל ולשכוח מצרות ומחובות היומיום. אולם, למי שמסגרות החיים השונות אינן קלות עבורו, הרי שאותם יתרונות עלולים להפוך לקשיים. כך למשל, יציאה לחופש היא בעייתית עבור כל מי שהעבודה משמשת לו מפלט מקשיים בתחומים אחרים. יציאה לחופש מעמתת את כולנו עם התחום החברתי והמשפחתי, כך שאנשים, שאינם שבעי רצון מחיי הזוגיות או המשפחה שלהם, עלולים למצוא עצמם במפגש עם החלק הלא נעים, כמעט בלית ברירה.

בנוסף, מדובר בחג מאוד משפחתי וחברתי וזה טוב עבור מי שיש לו מערכת תומכת כזו. לעומת זאת, אנשים שאיבדו לאחרונה בן משפחה קרוב ירגישו בחסרונו בצורה הרבה יותר בולטת בחג, כאשר המשפחה מכונסת. הבעיה כאובה גם עבור אנשים עריריים, מי שאין להם משפחה או חוג מכרים, ולכן מתקשים להשיב לשאלה הישראלית כל כך: "אצל מי את/ה בחג?". אצל אלה תחושת הבדידות רק מחמירה, וכאשר יש יותר ויותר גרושים ומשפחות המורכבות מנישואים שניים, מתחדדות עוד יותר המחלוקות עם מי והיכן יבלו הילדים את החג.

קבוצה נוספת שנתקלת בתקופה זו בקשיים רבים הם מטפלים עיקריים בבן משפחה חולה. מסגרות הטיפול אינן פועלות, בן המשפחה חסר הישע שוהה בבית ובהתאם נדרשת התארגנות לקלוט אותו ולטפל בו לאורך ימים רבים.

 

 

לא כולנו יודעים להתמודד עם חופש, חוסר מעש ומסגרות. כך למשל, עלולים הורים העסוקים כרגיל בקריירה למצוא את עצמם מתעמתים עם קשיים של בת בגיל ההתבגרות, להם נחשפו פחות בשגרת היומיום.

קשיים וקונפליקטים כלכליים גם הם עלולים להתחדד בשל ההוצאות הרבות הכרוכות בימי חופשה, ברכישת מזון ומתנות לחג. שאלות הילדים סביב האפשרויות השונות לבילוי בחג, עלולות לעורר את הצורך לדון עימם על עצם קיומו של אילוץ כלכלי במשפחה, שנשאר רדום למדי בתקופות השגרה ובא לידי ביטוי מוקצן בחופשת הקיץ ובחגים.

לחצים נפשיים מסוג זה, מציינת ד"ר זלוז'ין מכללית, עלולים לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ומשונות. בחלקן ייתקל רופא המשפחה, אליו יפנה המטופל עם תלונה ישירה על דכדוך וחרדה, או שהדבר יתבטא בעקיפין בתלונות על כאבי בטן וראש, לחץ בחזה, עלייה בלחץ הדם ועוד. במקרים היותר קיצוניים, או כשיש כבר תחלואת נפש מטופלת ומאוזנת בשגרה, היא תוחמר והפנייה היא למרפאה לבריאות הנפש.

צוותי כללית מודעים לתופעה ונערכו לסייע לפונים הרבים, שכבר החלו לפנות בשל מצוקות המתעוררות לקראת החג.

 ד"ר זלוז'ין מוסיפה כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את חודש החגים בשלום: 

  1. תכננו את החג מראש.
  2. עשו קניות מוקדם ולפני שמתחיל הלחץ בחנויות.
  3. בקשו עזרה מבני המשפחה.
  4. אל תישארו לבד בחג (לאנשים בודדים).
  5. אנשים עם משפחה גדולה. נסו למצוא זמן להיות קצת לבד ולנוח.
  6. שתפו אחרים ברגשות במקרים של אבל משותף. תנו לגיטימציה לרגשות ונרמלו אותם.
  7. אם יש צורך אל תהססו לפנות לטיפול מקצועי.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר