אמבולנס של מד"א (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
אמבולנס של מד"א (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

כוננות גבוהה במד"א לקראת יום כיפור

תחנות מד"א יתוגברו בחובשים, בפראמדיקים, באמבולנסים, בניידות טיפול נמרץ ובאופנועי חירום, וכוננים שמתפללים בבתי הכנסת יצוידו בציוד רפואי מתקדם הכולל דפיברילטור. במד"א מבקשים מהגבאים של בתי הכנסת להכין טרם כניסת הצום טלפון סלולרי חכם לחירום שיאפשר להזעיק את כוחות רפואה. וגם: טיפים לצמים

פורסם בתאריך: 4.10.22 07:51

מדי שנה נזקקים אלפי בני אדם לשירותי מגן דוד אדום במהלך יום כיפור בשל הצום, החום, סכנת התייבשות, חבלות במהלך נסיעה על אופניים, על קורקינטים ועל גלגיליות, ועוד. גם השנה יתוגברו תחנות מד"א ברחבי הארץ בחובשים, בפראמדיקים, באמבולנסים, בניידות טיפול נמרץ ובאופנועי חירום כדי להיערך להענקת טיפול רפואי דחוף לחולים ולנפגעים. בנוסף, כונני מד"א שמתפללים בבתי הכנסת מצוידים בציוד רפואי מתקדם הכולל מכשיר מפעם (דפיברילטור) כדי להעניק טיפול מיידי למתפללים שיחושו ברע.

במד"א מבקשים מהגבאים של בתי הכנסת להכין טרם כניסת הצום טלפון סלולרי חכם לחירום, שיימצא בבית הכנסת ויאפשר להזעיק את כוחות מד"א באמצעות קו החירום 101 או באמצעות אפליקציית מד"א שלי.

מדריך מד"א לצום יום הכיפורים:

ארוחה מפסקת:

1. כדי להקל על הצום, במיוחד עבור בני נוער שצמים לראשונה, יש לשתות לפחות שני ליטרים של מים עד כניסת הצום ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה וכו'). כמו כן מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים שמגבירים תחושת צמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, אשר גורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

3. בתפריט הארוחה המפסקת מומלץ לשלב מאכלים מכל קבוצות המזון – פחמימות מורכבות עם חלבונים, שומנים וירקות – ליצירת תחושת שובע לזמן רב.

במקרה חירום רפואי בבית הכנסת:

אפליקציית מד"א שלי מאפשרת לציבור המתפללים לחייג אל מוקד החירום 101 בלחיצת כפתור. עם קבלת השיחה במוקד יידעו החובשים והפראמדיקים מיד את מיקומו המדויק של המתקשר – דבר שיסייע להגעה מהירה של צוותי מד"א למקום.

חולים, קשישים ונשים בהריון:

מד"א ממליץ לחולים (בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב ומטרשת עורקים, חולים אונקולוגים ומושתלי כליות, לב או כבד, חולי סוכרת והסובלים מלחץ דם גבוה, מאפילפסיה ומפעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס), לקשישים ולנשים בהיריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, וזאת בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו בשל הפסקת נטילת התרופות.

פגיעה בתפקודי הכליות:

בשל הימנעות משתייה במהלך הצום עלולות להיווצר אבנים בכליות. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר קשיים במתן שתן ופגיעה במערכות גוף אחרות. כדי לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקודי הכליות, על הצמים להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

 

 

בטיחות בכביש:

רבבות ילדים ובני נוער רוכבים על אופניים, על קורקינט ועל רולרבליידס במהלך יום כיפור בכבישים העירונים והבין עירוניים. במד"א מבקשים מההורים לבדוק את תקינות האופניים, בדגש על הצמיגים ועל הבלמים, ולוודא שהילדים רוכבים עם קסדות ועם מגנים. בכל מקרה של פציעה יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות אפליקציית מד"א שלי, ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

התייבשות:

הימנעות משתייה וממזון עלולה לגרום להתייבשות. בכל מקרה שבו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות – חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות – יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות אפליקציית מד"א שלי, ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

נשים בטיפולי פוריות:

במהלך יום הכיפורים פראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות. נשים שנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונליות, ולפי המלצת הרופא המטפל חייבות לקבל אותן בתאריכים ובשעות קבועים מראש, יוכלו להתקשר למד"א בטלפון 101 כדי לתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א הקרובה אליהן ביותר. בעת ההגעה לתחנות מד"א יש להביא את החומר להזרקה ואת הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, מינון, מיקום ואופן ההזרקה (תוך שרירי או תת עורי). הפראמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות רק למטופלות שכבר קיבלו לפני כן לפחות זריקה אחת מאותה התרופה.

יציאת הצום:

מומלץ לשבור את הצום עם כוס שתייה ועם פרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם ממרח. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר