העלאת המודעות לסרטן השד (צילום: depositphotos.com)
העלאת המודעות לסרטן השד (צילום: depositphotos.com)

מרחב טיפולי ייחודי לבריאות השד ולטיפול בסרטן השד

היחידות המרחביות לבריאות השד ולטיפול בסרטן השד, המשותפות לכללית מחוז חיפה וגליל מערבי ולמרכז הרפואי כרמל, מעניקות תחת קורת גג אחת אבחון, טיפול וליווי על ידי מיטב האונקולוגים והכירורגים, תוך קיצור בירוקרטיה וברגישות רבה למצבה האישי של כל אישה

פורסם בתאריך: 30.10.22 12:43

מדי שנה מאובחנות ברחבי העולם כ-2 מיליון נשים עם סרטן השד. כ-5,500 נשים, כאן בישראל. חתך הגילאים יורד, וכיום אחת משמונה תחלה במחלה. החדשות הטובות הן שניתן להציל 90 אחוז מהנשים על ידי גילוי מוקדם. המחקר בתחום הוא מהמתקדמים בעולם, ישנם תרופות וטיפולים חדשניים, והמודעות גדלה והולכת מדי שנה.

לראשונה בישראל, הוקם בכללית שירות חדשני המרכז את המעטפת ומכלול הצרכים בתחום אבחון וטיפול בסרטן השד תחת קורת גג אחת. אז עכשיו, ברגע זה ממש, קומי ובואי להיבדק. זה עשוי להציל אותך.

"גילוי מוקדם יכול להיות ההבדל בין חיים ומוות, הכי פשוט!", אומרת ד"ר קרן דרומאה, אונקולוגית זה 30 שנה ומנהלת היחידה המרחבית לטיפול בסרטן השד של המרכז הרפואי כרמל ומחוז חיפה וגליל מערבי בכללית. "גילוי מוקדם מאפשר לנו ריפוי מלא של יותר מ-90 אחוז מהחולות, וככל שהגילוי מגיע בשלבים מאוחרים, כך יורדים אחוזי הריפוי, עד למצב שלא ניתן לרפא כלל. מספר החולות עולה הודות למודעות וגילוי מוקדם, אבל הגיל במגמת ירידה. כיום רואים יותר נשים מאובחנות מתחת לגיל 35. פעם היחס עמד על 1 מ-12, כיום הוא 1 מ-8. הבשורה היא שאפשר לחיות גם עם מחלה גרורתית שנים רבות, באיכות חיים סבירה, הודות לטיפולים חדשניים ורפואה מותאמת אישית. התאמת הטיפול לסוג הגידול ומתן תרופות דרך הפה בבית מאפשרים חיי שגרה כמעט".

ד"ר קרן דרומאה, מנהלת היחידה המרחבית לטיפול בסרטן השד של המרכז הרפואי כרמל ומחוז חיפה וגליל מערבי בכללית (צילום: דוברות כללית)

ד"ר קרן דרומאה, מנהלת היחידה המרחבית לטיפול בסרטן השד של המרכז הרפואי כרמל ומחוז חיפה וגליל מערבי בכללית (צילום: דוברות כללית)

בתהליך – משלב החשד לגוש, דרך האבחון ועד הטיפול, נאלצת האישה לעבור לבדה מסע נדודים בין מרפאות, מכונים, ייעוצים וטיפולים, תוך המתנה לבדיקות ותורים, מה שגוזל זמן יקר וקריטי ומשאבים נפשיים רבים.

"אם נאבחן את המחלה בשלב מוקדם, הסיכוי לריפוי הוא גבוה והטיפול פחות אגרסיבי", מסבירה ד"ר שירלי דוידוביץ', כירורגית שד, מנהלת מרפאת השד בזבולון ובמרכז הרפואי כרמל. "כאשר אישה שמה לב לממצא חשוד בשד, לוקח לרוב זמן רב עד שהיא פונה לרופא, התורים יכולים להיות ארוכים, והסכנה היא שהמחלה תתקדם. בקרב נשים צעירות, זה לוקח בין שלושה חודשים לחצי שנה עד שהן מגיעות אלינו ולכן חשוב להיות ערנית ולפעול מיד".

מי דואג לחולות הנאלצות להתמודד עם ביורוקרטיה רפואית, "טופסיאדה", והמתנה לתורים? ומה בנוגע לליווי ותמיכה בחולה, המצויה ממילא במצב נפשי לא קל?

בדיוק על זה חשבו בכללית, כאשר הקימו מערך של "One Stop Shop". בשירות החדש כל הצוות עובד עבורן.

"לרוב, אישה עם ממצא חשוד בשד צריכה להגיע לכירורג שד, לבצע ממוגרפיה ואולטרסאונד שדיים, לעבור ביופסיה מהשד ולעיתים גם MRI שד. באופן רגיל, עליה (יחד עם רופא המשפחה) להשיג תורים ולנהל את הכל בעצמה. כאן אצלנו, בזבולון, ובמכון האונקולוגי במרכז לרפואה יועצת בלין, בניהולה של ד"ר טטיאנה דורפמן, אנו מנגישים מרפאה ציבורית, המעניקה את כל המעטפת שהיא צריכה". מוסיפה ד"ר דוידוביץ. "המערך בנוי כך שנקבל אוטומטית את כל התשובות החריגות של בדיקות הממוגרפיה והאולטרסאונד מכל המכונים, דבר המייעל ומזרז את התהליך. בעבר, התשובה הייתה חוזרת לרופא המשפחה, ואז רופא המשפחה והמטופלת היו מחפשים תור לכירורג שד וביופסיה, והיה צורך בהוצאת הפניות ומציאת תור פנוי בין תורים עמוסים. תהליך זה הסתכם לעיתים אף בחצי שנה. כאן, כל המידע זורם אלינו במייל ואם נמצא ממצא חריג, אנו יוזמים פנייה לאישה ומזמנים אותה אלינו, לצוות המקצועי שלנו, שכולל כירורג שד, הדמיה וביופסיה באותו היום! זה חסר תקדים בארץ, ולמיטב ידיעתי, אין עוד שירות כזה".

ד"ר שירלי דוידוביץ', מנהלת היחידה לבריאות השד בזבולון וכירורגית שד במרכז הרפואי כרמל (צילום: דוברות כללית)

ד"ר שירלי דוידוביץ', מנהלת היחידה לבריאות השד בזבולון וכירורגית שד במרכז הרפואי כרמל (צילום: דוברות כללית)

מה קורה לאחר קבלת התשובות?

ד"ר דוידוביץ': "הצוות, שכולל רופאים כירורגים מנתחים, אנשי הדמיה מתחום השד, אחיות שד, מזכירות ועובדת סוציאלית, נותן מעטפת מלאה וליווי אישי. הצוות עורך בירור במטרה להעריך את היקף המחלה ולהחליט במהרה האם האישה צריכה לעבור תחילה ניתוח או טיפול אונקולוגי קדם-ניתוחי. בתהליך לא פשוט זה, מסבירים לאישה מה השלבים הבאים, מסייעים בקביעת התורים, ולמעשה האישה אינה צריכה להתעסק בביורוקרטיה ו'לרוץ' אחר תורים. אנו עושים בשבילה הכל".

ד"ר דוידוביץ' מוסיפה: "מתקיים מעקב יזום והדוק שלנו אחר הבדיקות ותוצאותיהן. בסיום הבירור אנו מכנסים ועדת שד רב-תחומית, הכוללת כירורגית שד ואונקולוגית שד. בוועדה אנו ממליצים על מתווה הטיפול. אם מתקבלת החלטה על ניתוח, מפנים את האישה למרכז הרפואי כרמל והניתוח מתבצע בתוך זמן קצר, עד שבועיים. לאחר הניתוח, האישה חוזרת למעקב וממשיכה בליווי אונקולוגי. אם יש צורך בכירורג פלסטי לשחזור שד, גם הוא חלק מהמערך המשולב. הכל מהיר ומזורז וברמה אישית".

ד"ר דרומאה: "בחצי שנה האחרונה הושלם השירות 'one-stop-shop' גם מצד האונקולוגים. אישה שצריכה טיפול כימותרפי, ביולוגי ו/או אימונולוגי דרך הווריד לפני הניתוח, מתקבלת באותו יום של הוועדה אצל רופא אונקולוג, שמסביר לה על המחלה האונקולוגית, על הפרוטוקול הטיפולי המומלץ, מזמין בדיקות, וכך מתקצר הזמן עד לתחילת הטיפול באופן משמעותי. אישה, שצריכה טיפול הורמונלי קדם-ניתוחי מקבלת מהאונקולוג הסבר על הטיפול, מרשם לתרופה וגם את התרופה באותו יום מבית המרקחת אשר נמצא באותו בניין ויכולה להתחיל טיפול באותו יום. למיטב ידיעתי, לא קיים שירות אונקולוגי כזה במקום אחר בארץ.

"הרופאים ביחידה עתירי ניסיון ומטפלים רק בסרטן השד. מתקיים מעקב צמוד של אחות מלווה, החולה עטופה לא רק מבחינה מקצועית אלא עם המון שירותים נלווים – עובדת סוציאלית, טיפולים משלימים כמו דיקור ורפלקסולוגיה, יש בית מרקחת במקום, והאונקולוג מנפיק לה מרשם, כל זאת מבלי שתצטרך לצאת מהבניין. המטופלת מקבלת את השקט שהיא צריכה כדי להתרכז רק בהחלמה".

ד"ר טטיאנה דורפמן, מנהלת מרפאת השד במרכז הרפואי לין (צילום: דוברות כללית)

ד"ר טטיאנה דורפמן, מנהלת מרפאת השד במרכז הרפואי לין (צילום: דוברות כללית)

לצד ההיבט ההוליסטי של השירות, החדשנות מתבטאת גם בהיבט הטיפולי והתרופתי. כיום, נשים עם גרורות, ממשיכות בחייהן שנים רבות ומקבלות מענה ביתי לצד זה הניתן במרפאת השד.

"בזכות הטיפולים החדשניים ורפואה מותאמת אישית, נשים מאריכות חיים גם כשיש גרורות", מסבירה ד"ר דרומאה. "בדיקות חדשניות מתאימות את סוג הטיפול לסוג של הגידול ולא רק לפי סטטיסטיקה. אחוזי ההצלחה גבוהים יותר מאשר בעבר, גם הודות לטיפולים ביולוגיים ואימונולגיים בשילוב כימותרפיה וטיפול הורמונלי, אשר מעכבים את התקדמות המחלה. טיפולים אלו מדרבנים גם את המערכת החיסונית שתילחם במחלה ביחד עם הטיפול האונקולוגי שהורג את התאים הסרטניים. יש אצלנו כיום נשים עם גרורות שעובדות וחיות חיים מלאים לצד המחלה יותר מ-10 שנים".

"היבט נוסף ייחודי למרחב שלנו הוא ניתוחים עם קרינה תוך ניתוחית, החוסכת את ההקרנות לאחר הניתוח", מוסיפה ד"ר דוידוביץ. "הניתוח הזה מתבצע אצלנו בבית החולים כרמל יותר מ-15 שנה. אנו גאים להיות אחד המרכזים המובילים בעולם בתחום זה. לאורך השנים, הטיפול בסרטן השד הופך מתקדם יותר בפן האונקולוגי, המערכת יעילה ומהירה יותר ואחוזי הריפוי משתפרים כל הזמן. זו תוצאה של מודעות מוגברת, מהפכות בטיפול ובמחקר ותרופות חדישות. כיום רווחת יותר הגישה של מתן טיפול קדם ניתוחי, שהפך מתקדם יותר ומאפשר לנו הכירורגים לבצע ניתוח בהיקף יותר מצומצם הן בשד והן בבית השחי, עם תוצאות קוסמטיות ואונקולוגיות טובות יותר ועם החלמה מהירה יותר.

"כ-900 נשים בשנה מאובחנות עם סרטן השד אצלנו במרכזים לין וזבולון של הכללית, ביניהן גם נשים בגילאי 40-30. ההמלצה הרשמית לביצוע ממוגרפיה שגרתית לאישה ללא גורמי סיכון היא מעל גיל 50, אבל ההמלצה בפועל היא תשומת לב וקשב לשינויים בשד.

"חשוב להגיע בהקדם לבדיקת שד כאשר שמים לב להופעת גוש או שינוי בשד. ההמלצה שלי – אם אישה מרגישה משהו חדש או לא תקין בשד – גוש, שינוי בצורת השד או הפטמה, הפרשה דמית מהפטמה, אודם בשד או גוש בבית השחי, עליה להיבדק בהקדם".

 

 

ד"ר דרומאה: "אם יש מספר מקרי סרטן שד במשפחה, על כל הנשים במשפחה מגיל 25 להתחיל במעקב, ומגיל 50 כל אישה צריכה לעבור ממוגרפיה, רצוי כל שנה. למזלנו, יש לנו המון הצלחות ואני יכולה לספר בהתרגשות שיש מקרים בהם אני מטפלת בנשים עוד משלב ההיריון, ומלווה גם לאחריו. אני מרגישה לא פעם כסנדקית של הילד, וכולנו שומרים על קשר נפלא".

ד"ר לילך צולר, המנהלת הרפואית של מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית: "המטרה שעמדה לנגד עינינו הייתה קיצור הזמן מהגילוי עד לטיפול בסרטן השד. לצורך כך, גייסנו את כל השותפים בתחום לשיתוף פעולה בהיקף שעדיין לא נעשה, פתרנו חסמים ביורוקרטיים ויצרנו מערכת יעילה שמסייעת לנשים המאובחנות לעבור במהרה את כל הבדיקות ולקבל את הטיפול הנדרש עבורן בהקדם האפשרי. אנו ממשיכים גם היום לפתח את השירות ולעקוב אחר התהליך במטרה לזהות אפשרויות נוספות לשפרו. בכל עת ובפרט בחודש המודעות לסרטן השד אנו קוראים לנשים לבוא ולהיבדק ולאפשר לצוות הרפואי לטפל ולסייע למי שזקוקה לכך".

לרשות מבוטחות הכללית עומדים המרכזים הרפואיים לין, זבולון וכרמל לשם ביצוע בדיקות גנטיות וקבלת מידע בנושא גילוי מוקדם והעלאת המודעות. אוקטובר הוא חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד, אבל חשוב לזכור שהסרטן לא מחכה. הוא כאן כל השנה. בואו להיבדק.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר