ד"ר אסף דנון וסעיד אבו שקאר (צילום: אלי דדון ומיכל קליינברג)
ד"ר אסף דנון וסעיד אבו שקאר (צילום: אלי דדון ומיכל קליינברג)

כשהלב נמצא בצד ימין במקום בצד שמאל: טיפול נדיר במרכז הרפואי כרמל

סעיד אבו שקאר (34), תושב שפרעם, שסובל ממום לב מולד נדיר, שב לחיות חיים רגילים, לאחר שעבר במרכז הרפואי כרמל טיפול מורכב להצלת חייו. "עכשיו הלב שלי שקט ואני סוף סוף רגוע, תודה לכל הצוות הנהדר של כרמל, בזכותכם חזרתי לחיים", הודה סעיד לצוות שטיפל בו

פורסם בתאריך: 13.11.22 00:35

בוקר אחד, בעודו נוהג במלגזה בנמל חיפה, הרגיש סעיד אבו שקאר (34), תושב שפרעם ואב לילדה בת 4, את פעימות ליבו משתוללות והולמות בראשו ובאוזניו. בקושי רב הוא הצליח להתקשר למנהל שלו, שהבין את חומרת המצב ומיד הזמין אמבולנס. הדופק שנמדד לסעיד היה יותר מ-200 (דופק רגיל הוא בין 60 ל-100). "אמרו לי באמבולנס: 'מה זה יש לך לב של סוס? איך לא התעלפת?'", מספר סעיד.

"המקרה של סעיד נקרא בשפה הרפואית dextrocardia. מדובר במום מולד נדיר מאוד, אך לא גנטי, שבו הלב בעצם נמצא בצד ימין של הגוף במקום בצד שמאל כמו אצל רוב האנשים", מסביר ד"ר אסף דנון, קרדיולוג מומחה לאלקטרופיזיולוגיה ולקוצבי לב, המשמש מנהל המעבדה לאלקטרופיזיולוגיה של הלב במרכז הרפואי כרמל.

ד"ר דנון מוסיף: "סעיד הצליח איכשהו לחיות באיכות חיים סבירה עד שנות ה-30 שלו, אבל אם הוא לא היה מקבל את הטיפול המיוחד שעשינו לו כאן, בכרמל, הוא היה כנראה ממשיך לחיות עם כאבים בחזה, דפיקות לב, קוצר נשימה ואיכות חיים ירודה. בשלב מסוים הבעיה הייתה הופכת לפרפור מתמיד, ובסופו של דבר הוא היה נאלץ לחיות על תרופות להאטת קצב הפרפור. כמו כן הוא היה בסכנה מפני מצב של אי ספיקת לב".

סעיד עצמו מספר שבנעוריו חוץ מאסתמה שליוותה אותו, מעולם לא הרגיש שמצבו הגופני החריג משפיע על חייו, עד לאותו בוקר מבהיל בנמל, לפני ארבע שנים. עוד מספר סעיד, שגם במהלך השנה האחרונה קרו לו מקרים דומים כמה פעמים (אך קיצוניים פחות), ובכל פעם הוא פנה לטיפול בבית חולים. "רופא המשפחה שלי, שראה שכל חודש בערך אני הולך לבית החולים בגלל הלב ולא עושים לי כלום, רק היפוך כל פעם, התקשר אליי ואמר לי ללכת לבית החולים כרמל. כשהגעתי לכרמל עשו לי צילום CT ומיד אשפזו אותי", מספר סעיד.

 

 

"התרופות פשוט הפסיקו לעזור לו", מעדכן ד"ר דנון, "הוא היה מגיע שוב ושוב לבית החולים הקרוב לביתו ושם היו עושים לו הליך שנקרא 'היפוך חשמלי', שהיה עוזר לו נקודתית, אך הפרעת הקצב חזרה מדי שבוע למרות הטיפול התרופתי. כשסעיד הגיע לכרמל הבנו מיד שצריך לעשות לו אבלציה (צנתור חשמלי פולשני למניעה של הפרעות קצב), פעולה שכרוכה במעבר לצד השמאלי של הלב על ידי דיקור של המחיצה בין העליות וביצוע פתח ביניהן. מכיוון שאצל סעיד הכל הפוך, הדבר מורכב עוד יותר".

ד"ר ניסן בן דב, רופא בכיר ביחידה לאלקטרופיזיולוגיה, אשר השתתף באבלציה, מספר: "את האבלציה עצמה עשינו בהרדמה מלאה. פרופ' אבינועם שירן, מנהל המערך הקרדיולוגי, עזר לנו לבצע אקו מיוחד דרך הוושט, בעזרתו הצלחנו לראות בדיוק איפה אנחנו. זה מקרה מיוחד, מאתגר ויחסית נדיר. אני מאוד שמח לומר שההליך עבר בהצלחה ולשמחתנו הפרעות הקצב של סעיד פסקו לחלוטין ומצבו השתפר בצורה יוצאת מהכלל" .

בטיפול המיוחד השתתף הצוות הבכיר של יחידת האלקטרופיזיולוגיה בכרמל, בניהולו של ד"ר חורחה שליאמסר.

״עכשיו הלב שלי שקט ואני סוף סוף רגוע, תודה לכל הצוות הנהדר של כרמל, בזכותכם חזרתי לחיים", הודה סעיד לצוות שטיפל בו. אני מרגיש טוב, הלב שקט, ואני מחכה כבר לחזור הביתה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר