צוות מינהלת חיפה בעת קבלת תעודת ההערכה מהנהלת המחוז (צילום: דוד חורש)
צוות מינהלת חיפה בעת קבלת תעודת ההערכה מהנהלת המחוז (צילום: דוד חורש)

מסכמים שנה של הצטיינות באיכות רפואית במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית

במהלך חודש אוגוסט הוכתרו חמש מנהלות המחוז למצטיינות הכללית בתחום האיכות הרפואית. הישג זה הוא עדות לטיפול רפואי איכותי הניתן על ידי צוותים מקצועיים, שעובדים בסינרגיה למען המטופל ולשירותי בריאות מצוינים, אותם מעניק המחוז למטופלי כללית בחיפה וגליל מערבי  לסיכום שנת תשפ"ג, ערכנו ריאיון חגיגי עם מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית רונן נודלמן, ההנהלה הרפואית ומנהלי המינהלות של המחוז על ההישגים, האתגרים והתוכניות לשנה החדשה | גאווה מקומית

פורסם בתאריך: 13.9.23 22:20

כמה משמעותי בעיניכם לקבל הצטיינות בתחום האיכות הרפואית?

"אנחנו ארגון רפואי, עיקר העשייה שלנו היא מתן שירותי בריאות, הליבה היא האיכות הרפואית והשירות הרפואי הניתן למטופלים. אני מאוד גאה לראות את ההתגייסות למשימה הכל כך חשובה של כל הסקטורים. העובדים שלנו מדברים באותה שפה ומשתפים פעולה, כל זאת על אף שהמחוז שלנו בפרישה גיאוגרפית רחבה וכולל אוכלוסיות מגוונות, תרבותית וחברתית. חשוב לציין כי בזכות שיתוף הפעולה המצוין עם ראשי הערים והמועצות, אנשי דת ומובילי דעת קהל וקידום פעילויות משותפות לאורך השנים, הצלחנו להגיע למטופלים רבים", משיב נודלמן.

ד"ר לילך צולר, המנהלת הרפואית של מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית: "כמנהלת רפואית במערכת הבריאות, אני רואה בנושא קידום האיכות הרפואית את אחת המטרות החשובות ביותר שלנו, ושמחה מאוד שמחוז חיפה וגליל מערבי, המחוז הגדול והמורכב בכללית, נבחר לקבל הצטיינות בתחום. איכות רפואית גבוהה מאפשרת לנו למקסם את משאבי הבריאות, שתמיד נמצאים במחסור, לטובת המטופלים, ולהבטיח טיפול מיטבי. ההצלחה היא בזכות השותפות לדרך והחתירה למצוינות של כולנו יחדיו".

ד"ר רחל דהן, מנהלת מינהלת חיפה, מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית: "איכות רפואית היא ליבת העשייה ברפואה. רפואה איכותית מובילה לירידה בתחלואה, אשפוזים ותמותה. מינהלת חיפה היא המובילה בארץ באיכות רפואית זה שנים רבות בציון גבוה, וממשיכה להשתפר כל הזמן. אני מאוד גאה על כך ומוקירה תודה לכל העובדים".

מהן שיטות העבודה המומלצות לקידום איכות רפואית?

"אנו עובדים בהתאם לשגרות עבודה שוטפות שיצרנו לאורך השנים. הקמנו  פורום איכות שמתקיים אחת לחודש, אליו אנחנו מגיעים עם נתונים עדכניים, יושבים ומנתחים ביחד ועורכים סיעור מוחות של כל הסקטורים. אנו מציגים את התחומים החדשים והשינויים, ומקבלים החלטות.

במיקרו, ההנהלה הרפואית של המחוז ומנהלי המינהלות מלווים ומתמקדים במרפאות וביחידות רופא בעלות שיעורי תחלואה גבוהים ומחלות מורכבות, ובמידת הצורך מכניסים אותן לתוכנית מאומצת שתסייע להן לבצע פעולות מניעה של חולי ולאזן רפואית את המטופלים השונים שזקוקים לכך", מסביר נודלמן.

נודלמן מדגיש: "מטופלים בריאים וכאלו שמאוזנים רפואית אינם מהווים נטל כלכלי על מערכת הבריאות, צורכים פחות שירותים, מתאשפזים פחות ומבקרים פחות במיון".

איך נשארים מעודכנים בשיטות העבודה המומלצות לשיפור האיכות רפואית?

"צוותי האיכות שלנו מחוברים מאוד למחקר ולשיטות המתפרסמות בעולם בנושאי האיכות. במקביל, מתקיים שיח חשוב עם גורמי האיכות בהנהלת הקופה וכן עם השותפים שלנו בחברה הישראלית לאיכות ברפואה. אני שותפה בפעילות החברה כבר שנים רבות, והחודש נבחרתי לחברת הוועד המנהל בחברה. החברה מנגישה לנו מידע ומגמות בארץ ובחו"ל בתחום האיכות, ונותנת מקום לשיח-על בין אנשי מקצוע בארגונים שונים שכולם שותפים למטרה אחת", משיבה ד"ר צולר.

מה באשר להנעת הצוותים למצוינות בתחום האיכות הרפואית והאתגרים שבדרך?

"האתגר המרכזי הוא ברתימת שותפים רבים ממקצועות שונים לתהליך משותף ולאמונה במטרה אחת. ברגע שעשינו את זה האתגר הבא הוא ביצירת תהליכי עבודה מתואמים והעברת מסרים יעילה בין הגורמים. מבחינתנו, זה היה תהליך ממושך של חיבור האנשים השונים בצוות למשימה, יצירת פתיחות בין תחומים שונים שהוא אתגר בפני עצמו ויישום של תהליכי תחקור ושיפור מתמיד", משתפת ד"ר צולר.

ד"ר רחל דהן מוסיפה: "חשוב להנגיש כלים לצוותים על מנת להקל עליהם, להקפיד על עבודה בשגרות, להתאים את ההתערבות ליעדים והערכים של הרופא והעובדים, לשקף לצוותים באופן שבועי את מצבם, וכל הזמן לעודד ולשבח על עשייה איכותית ועל התקדמות, גם המזערית ביותר".

"אי אפשר להצטיין בתחום מסוים מבלי שלומדים אותו לעומק, מתעדכנים בשינויים ובחידושים, מבצעים מעקב על הנתונים, כולל פגישות חשיבה של מומחי התוכן, כולל הצעות לשיפור. צריך לחשוב בכל הזדמנות איך אפשר לעשות טוב יותר ולא לפחד 'לצאת מהקופסה'. בניית שגרות עבודה חודשיות, שבועית, העיסוק היומיומי ושילוב הנושא בשיח השוטף הם הגורמים העיקריים להצלחה. גם בתקופת הקורונה המאתגרת המשכנו לעבוד עם השגרות השוטפות מעבר לטיפול ולהיערכות הנוספת שהייתה נדרשת בהתאם לרוח התקופה", מסכם נודלמן.

איך גורמים למטופל ובני משפחתו להיות מעורבים בתהליך?

"לכל מטופל יש מספר דברים שחשוב לו להשיג בחיים. חשוב להראות לו שעל מנת להשיגם, יש לדאוג לבריאות מיטבית ושאנחנו כאן כדי לעזור לו ליישם את ההמלצות ולקבל את הטיפול המתאים ביותר עבורו", משיבה ד"ר דהן.

איך שומרים על המובילות?

"בתחום הבריאות לא עוצרים, תמיד יש לאן לשאוף ובמה להשתפר. עידוד העובדים להיות מעורבים יותר ומחויבים יותר למטופלים, בפרט למטופלים עם המחלות הקשות, בניית מערכת יחסים המבוססת על אמון וכבוד – כל אלה יביאו להצלחה טובה יותר בכל הקשור להיענות לטיפול. בתחום מדדי האיכות הרפואית יש שינויים בכל שנה ואנו מחויבים ללמוד, להתעדכן ולפעול בהתאם לשינויים הנעשים בארץ ובחו"ל, בהתאם לסטנדרטים המקובלים", משיב נודלמן.

ד"ר צולר מוסיפה: "העיסוק באיכות מחייב להפוך אותו לחלק מובנה בשגרת העבודה של כל המעורבים. רק בפיתוח שגרות הכוללות איכות ניתן לשמור על רציפות בשיפור ובקידום האיכות. אנחנו מקיימים ישיבות סדירות עם כל השותפים ועושים מאמצים רבים לנתח נתונים, לשפר תהליכים, לשתף מידע, בין אם זה תחקירים על נושאים לשיפור ובין אם זה למידה מהצלחות. איכות היא מסע. משוב חיובי, התייעלות מתמדת ופתיחות הם מרכיבים קריטיים להובלה באיכות הרפואית".

 

 

רצף הטיפול עם המרכז הרפואי כרמל – מודל עבודה משותף למען בריאות המטופלים

מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית והמרכז הרפואי כרמל מפעילים מודל עבודה משותף במשך שנים רבות. המרכז הרפואי כרמל נבנה היסטורית כמעט ללא מרפאות חוץ, ומרפאות החוץ שלו נמצאות במרכזים הרפואיים לין וזבולון.

"בזכות המודל הזה", מסביר נודלמן, "המטופלים רואים את אותם הרופאים אצלנו בקהילה ואחר כך גם בבית החולים. זהו מודל שירותי ואיכותי מהמעלה הראשונה, אותו אנו מרחיבים משנה לשנה, והוא קיים כמעט בכל התחומים. מנהלי המחלקות בבית החולים כרמל הם גם מנהלי התחומים במרפאות הקהילה. לדוגמה, פרופ' גיורא פילר הוא מנהל מחלקת הילדים בכרמל וגם אחראי על רפואת הילדים בכל רחבי המחוז".

גאווה מקומית

"במהלך השנה פתחנו שירותי רפואה מתקדמים ושילבנו טכנולוגיות חדישות תוך הנגשה מלאה לכל סוגי האוכלוסיות ברחבי המחוז. יש לנו פרישה רחבה של מרפאות בחיפה והגליל המערבי. בשונה מכל הקופות, אנו נמצאים בכל מקום, גם בכפרים, ביישובים, בקיבוצים ובערים הגדולות. יש לנו מרפאות ראשוניות, מרפאות משולבות, הכוללות רפואה ראשונית ורפואה יועצת, ובאזורים הגדולים במחוז יש מרכזים גדולים לרפואה יועצת כולל מיונים קהילתיים. יש לנו שני מרכזים גדולים (מיני בתי חולים) לרפואה יועצת: לין בחיפה וזבולון בקריות, שכוללים יחידות מתקדמות כולל קרדיולוגיה, אולטרסאונד, רנטגן, מחלקות אונקולוגיות, חדרי ניתוח ומיונים קהילתיים שפתוחים מבוקר ועד ערב ומאוישים על ידי רופאים מומחים. ככל שהטכנולוגיות הולכות ומתקדמות, אנו מפנים את חדרי הניתוח בבתי החולים לפעולות מורכבות ומעבירים מגוון רחב של ניתוחים ופעולות לשירות בקהילה ואנו גאים על כך מאוד", מספר נודלמן.

* * *

 רונן נודלמן מנהל המחוז מסכם את הריאיון ומברך לשנה החדשה: "בכל שנה, אנו עובדי מערכת הבריאות, ניצבים בפני אתגרים רבים, ויחד עם זאת, השנה החולפת הייתה מלאה בעשייה ורבת הישגים. אני רוצה להביע את הערכתי הרבה למסירות, לעבודה הקשה והמאתגרת ובעיקר למחויבות של העובדים שלנו למען מטופלי כללית בחיפה והגליל המערבי ולאחל לכל העובדים, בני משפחותיהם ולמטופלים שלנו, שתהיה שנה נפלאה, שנת התחדשות, בריאות, אחווה, רעות, אחדות ואהבת חינם".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר