פורים (צילום: depositphotos.com)
פורים (צילום: depositphotos.com)

"משנכנס אדר מרבין בשמחה": פורים בצל המלחמה

פורים ייחגג השנה במוסדות החינוך ובקהילה כשברקע מלחמת "חרבות ברזל", חיילינו נלחמים בגבורה בעזה, 134 חטופים וחטופות בשבי החמאס, "הותר לפרסום" כמעט בכל בוקר ומצב רוח לאומי כללי ירוד. האם צריך לחגוג? האם אפשר בכלל לחגוג? ואיך המצב יבוא לידי ביטוי בתחפושות שלנו? ד"ר ויקטור חזנוב, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער ומנהל מערך בריאות הנפש של ילדים ונוער בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, עונה על השאלות שמטרידות את רובנו

פורסם בתאריך: 21.3.24 01:54

כשחז"ל אמרו "משנכנס אדר מרבין בשמחה", הם לא צפו את אירועי הזוועה של 7 באוקטובר 2023, שכן השנה, נודה על האמת, זה די קשה להרבות בשמחה. פורים בפתח, ורבים שואלים את עצמם בימים אלה האם מותר לשמוח? האם זה אפשרי בכלל לשמוח, כש-134 חטופות וחטופים עדיין נמקים בגיהינום העזתי? כשכמעט בכל בוקר אנחנו מתעוררים לעוד "הותר לפרסום"? ואיך ייראה פורים, החג הכי שמח וססגוני ביהדות, בתקופה המורכבת הזו? על שאלות אלה ואחרות שוחחנו עם ד"ר ויקטור חזנוב, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער ומנהל מערך בריאות הנפש לילדים ונוער של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי

"את פורים השנה צריך לחגוג", אומר ד"ר חזנוב כבר בתחילת השיחה. "במיוחד בתקופה הזו, הילדים ובני הנוער צריכים לחגוג, להתחפש ולשמוח. צריך לאפשר לילדים להתנתק ולהתרחק מהמציאות הלא פשוטה שכולנו חווים. שמעתי גם כאלה שסבורים שהשנה לא צריך לחגוג את פורים, ואני סבור בדיוק ההיפך. אם יש סיבה לשמוח, אז צריך לשמוח". 

האם, לדעתך, המציאות המורכבת תקבל השנה ביטוי בתחפושות?  

"למלחמות ישראל תמיד הייתה השפעה על תחפושות פורים, ואני מעריך שכך יהיה גם השנה. מעניין יהיה לראות כמה ילדים יתחפשו לחיילים, לשוטרים ולכוחות הביטחון. המצב הביטחוני יקבל, ללא ספק, ביטוי בתחפושת של הילדים. אגב, לא רק מלחמות מקבלות ביטוי בתחפושת. אם יש ברקע דברים שמחים ומשמחים, גם הם מקבלים, בדרך כלל, ביטוי בתחפושות. למשל, אם שיר שלנו זכה באירוויזיון או סרט קולנוע מצליח שהוקרן בבכורה וילדים מאוד התחברו אליו, אז יש נטייה להתחפש לזמר או לזמרת ולדמויות מהסרט". 

מה לגבי תחפושות מפחידות בתקופה הזו, כשסף החרדה של כולנו גבוה?

"לדעתי, אין בעיה עם תחפושות מפחידות של דמויות מעולם האגדות, כמו מכשף, שטן, ערפד או שודד ים וכו'. מה שכן, לא הייתי מאפשר לילד להתחפש לאויבים שלנו. צריך לזכור שיש בינינו ילדים שעברו ועדיין עוברים תקופות לא פשוטות. ילדים שפונו מהדרום והצפון השתלבו בכיתות עם ילדים רגילים. בואי נאמר שלהתחפש למחבל עם קלשניקוב זה רעיון רע ולא הייתי ממליץ לאפשר לזאת. עם דמויות מפחידות מהאגדות אין בעיה. אפשר להתחפש לדמויות האלה כמו שאפשר להמשיך לקרוא אגדות. באגדות יש הרבה מתח. רק בכיפה אדומה יש שלושה מקרי רצח, וזה לא אומר שצריך להפסיק לספר לילד את הסיפור של כיפה אדומה, כי האגדות מסתיימות טוב. גם כיפה אדומה".

ד"ר ויקטור חזנוב (צילום: דוברות כללית)

ד"ר ויקטור חזנוב (צילום: דוברות כללית)

ומה לגבי נפצים?

"אני נגד שימוש בנפצים וקפצונים בכל צורה, בכל מצב ובכל זמן, ולא רק בפורים. לא רק שנפצים מעלים את סף החרדה בגלל קול הפיצוץ העז הפתאומי שלהם, הם גם סכנה של ממש מבחינה בטיחותית. התחפושות יכולות להתלקח בתוך שניות מהגצים של הנפצים ולגרום לילד נזקים פיזיים קשים ובלתי הפיכים. לכך יש להוסיף את קול הנפץ שמעלה את סף החרדה, שגם ככה גבוה בימים אלה, והוא לגמרי מיותר בתקופה הזו". 

 

 

האם מסכה או תחפושת משקפת במשהו את עולמו הפנימי של הילד?

"בגיל ההתבגרות יש פחות קשר בין בחירת התחפושת והמסכה למצב הרגשי של הנער או הנערה. נורה אדומה צריכה להידלק רק אם, באופן מפתיע, הם מסרבים להתחפש השנה, שכן זה יכול להצביע על עצב עמוק ואולי גם על דיכאון, וזה מצריך התייחסות. סוג המסכה, לעומת זאת, פחות משקף את העולם הפנימי של הנער. בגיל צעיר יותר, בגן ובכיתות הנמוכות, לתחפושות יש קשר לעולם הפנימי של הילד, ואלה בדרך כלל תחפושות שקשורות למצב, לטרנדים ולאופנה". 

ומה אומרות בימים אלה התחפושות של חיילים ושוטרים על עולמו הפנימי של הילד?

"מצד אחד, זה בעיקר הרצון להידמות לגיבורים שלנו הלוחמים והשוטרים, ומצד שני, זו גם איזושהי דרך להרגיש חזק ובטוח יותר במצב של חרדה. זה נוסך בילד ביטחון".  

האם עכשיו, לפני פורים ובעקבות המצב המורכב, הייתה עלייה במספר הפניות של ילדים ונוער למרפאות לבריאות הנפש?

"בימים הראשונים לאחר 7 באוקטובר היה גל משמעותי של פניות. דווקא עכשיו לפני פורים, אנחנו חווים איזושהי ירידה, לא ממש ברורה לנו הסיבה, אך עדיין מספר הפניות גדול מאשר בשנים קודמות. אני משער שזה רק השקט שלפני הסערה, כי במצבים של לחץ ודחק, האנשים מנסים לאסוף כוחות ולהתגבר בעצמם על הפחדים והחרדות. כשהמצב מסביב יירגע ושחגיגות פורים ידעכו, אין לי ספק שהמצוקות יפרצו החוצה ונחווה שוב עלייה במספר הפניות. ראינו את התופעה הזו גם במגפת הקורונה, ואני מאמין שזה יקרה גם עכשיו".

מהם התסמינים שעליהם מתלוננים ילדים ובני נוער שפונים בימים אלה למרפאות לבריאות הנפש?

"קבוצה אחת של הפונים הם ילדים ונוער שסובלים מחרדות, ובשל המצב, החרדות התגברו. קבוצה נוספת של פונים מגיעה אלינו בעקבות מתחים ומריבות בבית בין ההורים. צריך לזכור שמשפחות רבות חוות בימים אלה מצוקה, מאחר שאבי המשפחה גויס למילואים, הנטל של הטיפול בבית ובילדים רובץ על האם, המצב הכלכלי לא מזהיר, כי העסק המשפחתי תקוע. מצבים כאלה מאוד משפיעים על הילדים וגורמים לו מצוקה נפשית קשה".

לסיום מבקש ד"ר חזנוב להדגיש, שפורים זה שמחה ופורים זה כיף, ומותר וצריך להתחפש ולשמוח, ובאותה נשימה הוא מבקש להזהיר הורים למתבגרים, וגם את המתבגרים עצמם, מפני הסכנה שבצריכת אלכוהול. "לצערי", אומר ד"ר חזנוב, "זו תופעה נפוצה ומסוכנת בקרב בני נוער, עלינו להיות ערים לכך ולעשות הכל כדי למנוע אותה, ושיהיה פורים שמח“.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר