ד"ר עומר אבו סאלח (צילום: דוברות כללית)
ד"ר עומר אבו סאלח (צילום: דוברות כללית)

האם ידעתם שחומרי ניקוי רבים עלולים להוות סכנה בריאותית ממשית?

בין אם מדובר בגירויים בעור, בעיניים, מערכת הנשימה או אפילו כוויות קשות, חומרים רעילים רבים מסתתרים בתוך בקבוקים צבעוניים ותמימים למראה • ד"ר עומר אבו סאלח, מומחה לרפואת עור בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר כיצד ניתן להימנע מפגיעה בריאותית, וגם מנדב טיפים לניקיון בטוח והמלצות חשובות ליום שאחרי הניקיון

פורסם בתאריך: 16.4.24 00:27

ניקיון הבית הוא חלק בלתי נפרד משגרת חיינו, בעיקר בתקופת החגים. רופאי העור עדים לריבוי ביקורים של אנשים שסובלים מגירויים וכוויות בדרגות חומרה שונות עקב חשיפה ממושכת למים, חומרי ניקוי וסבונים.

האיבר השכיח שבא במגע עם חומרי הניקוי הינו עור הידיים, ולכן לרוב ניתן לראות דלקות עוריות (כוויות וגירויים) שמאופיינות על ידי יובש, סדקים, קילופים, ועם הזמן גם פגיעה במבנה ובמראה של ציפורני הידיים.

מרבית חומרי הניקוי והחיטוי מכילים מרכיבים שמסירים את שכבת השומן שבעור ובכך פוגעים במחסום הטבעי של העור. מגע עם מרבית חומרי הניקוי בעור מוריד בצורה ניכרת את רמת ה-PH של העור, מה שגורם ליובש וגרד. חשיפה מתמדת וחוזרת חלילה של החומרים הללו גורמת לתגובה קשה וכרונית.

המלצות לפני שימוש עם חומרי ניקוי

  1. החומרים הם בעלי יכולת גירוי משמעותי בעור, לכן יש לשים לב לסימנים על האריזה שמעידים על כך.
  2. יש להוריד טבעות וצמידים בזמן הניקיון, שיכולים להינזק מהחשיפה לחומרים. כמו כן, לעיתים עלולות להישאר בתכשיטים שאריות של חומרי ניקוי, שיכולות לגרום לגירוי מתמיד.
  3. מומלץ להשתמש בקרם לחות עשיר לפני הניקיון, כדי ליצור שכבת הגנה.
  4. מומלץ להשתמש כמה שניתן בחומרים טבעיים ויותר ידידותיים, כמו חומץ לבן שיעיל בניקוי משטחי רצפה, חלונות ואסלה. סודה לשתייה – לניקוי תנורים, כיורים וניקוזים. מיץ לימון – לניקוי כתמים קשים מחלודה ואבנית. שמן זית – להברקת רהיטים.
  5. אין לבוא במגע ישיר עם חומרי ניקוי.
  6. השתמשו באמצעי מיגון: כפפות – רצוי ארוכות עם בטנה פנימית ומסכת פנים בעת שימוש בחומרים שעלולים לגרות את מערכת הנשימה. פתחו חלונות לאוורור בעת השימוש בחומרים רעילים.

 

 

המלצות לאחר המגע עם חומרי הניקוי

  1. לשטוף ידיים עם סבון עדין או אל-סבון – תחליב לא מבושם שאינו מייבש או מגרה את העור.
  2. להקפיד על שימוש חוזר ומתמיד בקרמי לחות עשירים למספר ימים.

מה עושים עם באים במגע עם חומר רעיל?

שטפו את האזור הנגוע במים זורמים למשך 15 דקות.

אם מופיעים גירויים, פריחה או קשיי נשימה, פנו לקבלת עזרה רפואית.

לסיכום: ניתן לשמור על בית נקי ובריא תוך שימוש בחומרים טבעיים ובטוחים. הקפידו על אמצעי מיגון בעת השימוש בחומרי ניקוי חזקים, אחסנו אותם במקום בטוח ופנו לקבלת עזרה רפואית במקרה של מגע עם חומר רעיל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר