ניתוח בבית החולים רות רפפורט לילדים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
ניתוח בבית החולים רות רפפורט לילדים (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

צלע במקום עצם הלסת: כך טופל בן 5 שסבל מגידול נדיר

במחלקה הכירורגית ילדים בבית החולים רות רפפורט בקריה הרפואית רמב"ם נותח בהצלחה ילד בן 5 שסבל מגנגליונוירובלסטומה - גידול ממאיר נדיר שחלש על כמעט מחצית מלסתו. הפתרון היצירתי שמצאו הרופאים: שחזור הלסת באמצעות צלע שנלקחה מגופו של הילד

פורסם בתאריך: 25.5.20 07:58

מ', ילד בן 5 מאזור הצפון, הפך לאחרונה לאחד הילדים הבודדים בעולם שטופלו בהצלחה אחרי שבגופם התפתח גידול נדיר במיוחד, ובהתאם לגידול נדיר, גם הפתרון הטיפולי שנמצא במחלקה הכירורגית ילדים בבית החולים רות רפפורט בקריה הרפואית רמב"ם היה יצירתי מאוד.

גנגליונוירובלסטומה (Ganglioneuroblastoma) היא גידול ממאיר שמתפתח לאורך מערכת העצבים, ובשנים האחרונות דווחו רק שלושה מקרים כאלה בכל העולם. במקרה של מ', הגידול היה נדיר לא רק מעצם התפתחותו אלא גם מעצם מיקומו – הגידול חלש על כמעט מחצית מלסתו של הילד. "מדובר בגידול נרחב מאוד", מסבירים במערך ההמטו-אונקולוגי בבית החולים רות רפפורט, "מעבר לסכנה שבהמשך התפשטותו, הגידול הפריע באופן מהותי לאיכות חייו של הילד – בדיבור, בלעיסה, בבליעה ועוד".

במשך כמה חודשים טופל מ' באמצעות תרופות כימותרפיות בניסיון להקטין את הגידול, אך בשלב מסוים מוצה הטיפול התרופתי והוחלט להתקדם להליך ניתוחי כדי להסירו. בניתוח שנמשך חמש שעות עמל צוות מומחים ומתמחים ממחלקת פה ולסת ברמב"ם במטרה להסיר את הגידול באופן שיפריד בין התאים הסרטניים לרקמה הבריאה, אך עדיין יאפשר את שיקומה של הלסת. ההליך שנחשב לעדין ומורכב, בעיקר בשל גילו הצעיר של המטופל, נוהל על ידי מנהל מחלקת כירורגית פה ולסת פרופ' עדי רחמיאל, סגנו ד"ר עמרי אמודי, ד"ר סלאח נסייר, ד"ר גבי סמל, ד"ר שחר טורג'מן והרופא המרדים ד"ר עמית להבי שמתמחה בילדים.

בתחילה ביצעו הרופאים כריתה מלאה של הגידול, שחלש על האזור שנמצא בין מפרק הלסת ועד כמעט למרכזה. "המטרה העיקרית היתה להסיר את הגידול הנרחב בשלמותו", מסביר ד"ר טורג'מן, "ולאחר מכן עמד בפנינו אתגר משמעותי לא פחות – כיצד לשמר את תפקודי הלסת לאחר הכריתה באופן שיאפשר לנו לשמר את מראה פניו של הילד".

 

 

הרופאים החליטו לבצע את שחזור הלסת באמצעות צלע שנלקחה מגופו של מ'. "הדבר נעשה לרוב במסגרת הטיפול במומים מולדים, שזו תת ההתמחות של ד"ר אמודי", מציין ד"ר טורג'מן, "בשיטה זו לוקחים שתל עצם מגוף המטופל, כזה שלהבדיל משתל העשוי מחומר זר הגוף לא ידחה. כמו כן, לצלע יש פוטנציאל גדילה לאורך תקופת הגדילה של הילד".

בתום הניתוח שהסתיים בהצלחה אושפז מ' במחלקה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים רות רפפורט, ולאחר קצת יותר משבוע הוא הועבר למחלקת ילדים, ולאחר מכן שוחרר לביתו כשהוא חש בטוב. לדבריו של טורג'מן, ימים ספורים אחרי הניתוח חזרה הלסת של מ' לתפקוד מלא: "כבר במהלך האשפוז הוא החל לדבר, לאכול מזון רך ולהראות לנו כמה אינדיקציות לשיפור במצבו. אנחנו עוקבים אחריו אך כל הסימנים מראים לנו שהכיוון הוא טוב".

"יש פה צוות של מלאכים", אמרה אמו של מ' לקראת שחרורו הביתה, "ממצב שבו לא ידענו לאן אנחנו הולכים קיבלתי בחזרה ילד שאוכל, מחייך, שר ועושה מה שכל ילד עושה. אני מודה לכל מי שטיפל בנו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אח ח.נ. בדימוס

    גם לאחות / אח חדר ניתוח שעזר/ה לרופאים מגיע קרדיט ע"י ציון שמו/ה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר